Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari 488 Spider (2015)

De Ferrari 488 Spider richt zich volgens de specialisten in Maranello tot een andere doelgroep dan de 488 GTB. Eén ding hebben de beide doelgroepen gemeen, rijden in een Ferrari moet voor kippenvel zorgen.

258.290 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Ferrari 488 Spider volgt in het kielzog van de eerder dit jaar voorgestelde 488 GTB. Sinds 1977 met de 308 GTS is het in Maranello een traditie geworden dat de coupé steeds sneller wordt gevolgd door een open versie, waarvan de naam door de jaren heen evolueerde van GTS naar Spider.

Test Ferrari 488 Spider AutoWereld

Volgens Ferrari is dit het grote verschil tussen de twee versies : in de coupé rijd je alleen de stenen uit het wegdek, in de Spider geniet je samen met je vriendin van uniek rijplezier.

Wat is er nieuw?

Net als de 488 GTB is de Spider tegelijk zeer herkenbaar als de opvolger van de 458 Italia en zeer verschillend van zijn voorganger. Omdat de voorruit en het dak identiek zijn aan dat van de 458 is het profiel nauwelijks veranderd, maar onder andere aan de gigantische luchtinlaten voor de achterwielen en aan de hertekende voorspoiler herken je de nieuwe.

Test Ferrari 488 Spider AutoWereld

Ook de dakconstructie met de zich achter de passagiersruimte samenplooiende hardtop blijft behouden. Dat dak kan rijdend tot een snelheid van 45 km/u in amper veertien seconden open- of dichtgeplooid worden. Maar wat was de vraag alweer? Oh ja, volgens Ferrari is 85 procent van de onderdelen nieuw.

Wat zit er onder de motorkap?

Dat vroegen we ons ook af, toen we de motorkap openden. De motor ligt zeer diep in het chassis, waardoor een eenvoudige onderhoudsbeurt al een hele klus lijkt. Het grootste nieuws, tenminste dat was het bij de 488 GTB, is dus goed verborgen.

Test Ferrari 488 Spider AutoWereld

Omwille van de stringentere uitstootnormen heeft Ferrari de atmosferische V8 vervangen door een tien procent kleinere V8 motor met drukvoeding, die beter presteert en minder verbruikt. Met 670 pk en 760 Nm is hij maar liefst 100 pk sterker dan de 458, terwijl de CO2-uitstoot daalt van 275 naar 260 g/km.

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Zijn roeping mag dan wel iets anders zijn dan die van de 488 GTB, het identieke interieur verraadt dat ook de 488 Spider een rijmachine pur sang is. De zithouding is nagenoeg perfect en alles wat je nodig hebt om er keihard tegenaan te gaan, staat precies daar waar het moet staan.

Test Ferrari 488 Spider AutoWereld

Eens het dak open merk je hoe mooi de lucht over de carrosserie wordt gestuurd. In de auto voel je de wind nauwelijks, alleen wie groter is van gestalte voelt de wind in de kruin kriebelen.

Hoe rijdt de Ferrari 488 Spider?

Dat kunnen we in één woord samenvatten: fantastisch! Natuurlijk klinkt de turbomotor kunstmatiger dan zijn atmosferische voorganger, maar wat een geweld! De perfect afgestelde versnellingsbak en de onmiddellijk op het gaspedaalreagerende motor sleuren je mee in een acceleratieorgie zonder voorgaande.

Test Ferrari 488 Spider AutoWereld

Ferrari-ingenieurs beweren dat de vermogenswinst dankzij het karakter aanvoelt als 150 pk. Wel, we moeten hen gelijk geven.

Wat moet dat kosten?

Nu gaan we het echt heel kort houden : 234.336 euro.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De opwindendste manier om je kapsel naar de filistijnen te rijden.

Test Ferrari 488 Spider AutoWereld

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De Corvette C6 Cabriolet, de McLaren 650S Spider, de Lamborghini Huracan Spyder en Porsche 911 Turbo Cabrio.

En het cijfermateriaal?

Motor: 3902 cc (V8, turbobenzine), 492/670 kW/pk bij 8000 opm, 760 Nm bij 3000 opm Transmissie: achterwielaandrijving, geroboitseerde zevenbak Afmetingen (l/b/h): 4568/1952/1211 mm Prestaties: 325 km/u, 0-100 km/u in 3,0 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 11,4l/100 km(260 g/km) Prijs: 234.336 euro

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 488 , Ferrari F8

Geschreven door op

De concurrenten