Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari Portofino (2018)

De California is dood, maar Maranello is nog niet klaar met de vierzitscabrio met stalen vouwdak. AutoWereld doet de test met de Ferrari Portofino.

195.022 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Ferrari Portofino volgt de California T op. Iets tussen een facelift en een volledig nieuw model in, want Maranello kookt met dezelfde basisingrediënten. Dan hebben we het over:

  • Instapversie van het Ferrari-gamma
  • V8-biturbo wint 40, goed voor een piekvermogen van 600 pk
  • Iets meer koppel, maar over een veel breder toerentalbereik
  • Cabrio met hard wegklapdak en 2+2-configuratie
  • Achterbank wint 5 centimeter aan beenruimte
  • In 3,5 seconden naar 100 km/u, topsnelheid boven de 320 km/u
  • Uitlaatlijn met elektrisch gestuurde kleppen
  • Elektrische stuurbekrachtiging
  • Weegt 80 kilogram minder dan de California T

2018 Ferrari Portofino

Portofino, dat klinkt bekend...

Ferrari wisselt Hollywood voor de Italiaanse rivièra, want de California wordt opgevolgd door de Portofino. Dat is een mondaine badplaats waar de Italiaanse jetset verzamelen blaast, de uitegelezen plaats om grote sier te maken aan het stuur van deze vierzitscabrio. In 14 seconden gaat hij open of weer toe, een stripteasenummertje dat de Portofino ook al rijdende uitvoert tot een snelheid van 40 km/u.

Een vierzitscabrio?

Akkoord, eerder een 2+2. Want de achterbank mag dan 5 centimeter extra beenruimte bieden, achterin blijft het behelpen. Ferrari houdt ook vast aan het elders verguisde coupé-cabrioconcept met een harde wegklapconstructie. En dat betreuren we niet, want zowel open als gesloten oogt de Portofino lekker wild en zelfverzekerd. De ingenieurs zijn er tevens in geslaagd om het totaalgewicht met 80 kilogram terug te dringen, onder meer door het gebruik lichtere stoelen en nieuwe productietechnieken.

Nieuws over de V8?

Het door twee turbo's aangeblazen 3,9 liter-blok debuteerde destijds in de California T en drijft intussen ook de 488 GTB/Spider en de GTC4 Lusso T aan. De nog steeds spectaculaire V8 wint 40 pk, waardoor het vermogen voortaan piekt op 600 pk. Het maximale koppel bedraagt 720 Nm en spreidt zich tussen de 3.000 en de 5.250 toeren per minuut. De achterwielen worden aangedreven via de bliksemsnel schakelende robotbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

De Portofino krijgt een volledig nieuwe uitlaatlijn die een stuk minder weegt en elektrisch gestuurde kleppen introduceert, zodat de V8-biturbo niet aan het brullen gaat wanneer hij eigenlijk hoort te fluisteren. Toch in de Comfort-stand, in Sport en ESC Off mag de 3,9 liter-krachtbron zich wel volledig laten gaan. Geen misse soundtrack, maar voor een Ferrari mist de soundtrack toch wat karakter. Een turbomotor klinkt nu eenmaal niet zoals een atmosferische motor. Zelfs niet bij Ferrari.

2018 Ferrari Portofino

Het gaat dan toch vooruit?

Owww ja. Het instapmodelletje van Ferrari heeft aan 3,5 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en aan 10,8 seconden genoeg om van 0 naar 200 km/u te sprinten. En lijkt het nog sneller, toch als je de Portofino topless rijdt. De topsnelheid bedraagt meer dan 320 km/u. Niet slecht voor een wagen die Maranello als een veelzijdige GT omschrijft, niet als een echte sportwagen.

En inderdaad, dankzij de magnetorheologische dempers heeft het nochtans stugger afgestelde onderstel niet de minste problemen met een pokdalig wegdek. Comfortabel cruisen is de Portofino op het slanke lijf geschreven. Maar trap de diva op zijn sleep en het gaat alsnog stormen. De onverzettelijkheid waarmee de koolstofkeramische remmen in de ankers gaan, de gretigheid waarmee deze Ferrari naar de apex hapt en de tractie die de achtersloffen ontwikkelen wanneer je het gaspedaal weer richting bodem trapt, uit alles blijkt dynamisch talent. Alleen aan het elektrische stuur moesten we even wennen.

Het AutoWereld-verdict?

Designmatig is de Ferrari Portofino er een bank op vooruit gegaan. Maar het totaalgevoel zat niet helemaal goed. Maranello is erin geslaagd om het model op alle punten te verbeteren, waardoor hij even vaardig door de bochten danst dan dat hij door de winkelstraten flaneert. Het is alleen niet meer zo zinnenprikkelend als weleer, toen de motoren nog hoger zongen dan Pavarotti zelf. Noem hem bijzonder capabel, maar niet meteen memorabel.

2018 Ferrari Portofino

 

 

 

 

In dit artikel : Ferrari, Ferrari Portofino

Geschreven door op

De concurrenten