Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford F-150 Raptor (2018)

Europeanen vinden het je reinste cowboywaanzin, in de States is een sportieve pick-up niet zo heel veel anders dan een Golf GTI. AutoWereld knikte de vouw van zijn stetson en hees zichzelf achter het stuurwiel van de 450 pk sterke Ford F-150 Raptor. Baja-licious!

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hoe van de pot gerukt ze ook zijn, in België is de Raptor geen onbekende. Die tegenstrijdige mix van een ladderchassis met een racemotor kent ook bij ons een zekere fanbase. Al wordt hij niet officieel ingevoerd, Ford Performance leverde ons zo’n F-150 Raptor. We moesten het zelf eens opzoeken, maar dit is wat je moet weten over dit woestijnmonster:

  • Tientrapsautomaat
  • Aluminium constructie én vering
  • Ruilt V8 voor V6-biturbo
  • Racedempers van Fox
  • Enkel verkrijgbaar via parallelle import

Lijkt wel weggelopen uit de Dakar.

Daar hoort hij ook thuis. Vegas to Reno, Baja California 1000, Mint 400… aan de westkust van de Verenigde Staten wordt er – true grit – door duin en zand gestuifd dat het een aard heeft. Om ter hardst, natuurlijk, én in competitie. Het zit zelfs zo dat een preproductiemodel van deze generatie F-150 Raptor zo van de band werd geplukt door een van de Ford-piloten om er meteen mee te gaan racen in de Baja California. Hij finishte derde. Waarop hij na de race de moodknop doodleuk in ‘Sport’ klikte en op zijn dooie gemak de pick-up via een interstate terug naar zijn garage bracht. Zonder trailer, dus.

Er hangt veel heroïek en avontuur rond de Raptor. Yankees verzamelen er het liefst luchtmijlen mee in allerhande Youtube-filmpjes, wat de robuuste pick-up nu ook weer niet altijd tot een goed einde brengt. Maar de Raptor is voor Ford wat AMG betekent voor Mercedes. Een niet toevallige vergelijking, want Mercedes zal namelijk ook van zijn X-Klasse een AMG uitbrengen, terwijl Ford op dit eigenste moment met een gecamoufleerde Ranger Raptor aan het testen is. Ons niet gelaten, die is al wat beter op onze leest geschoeid.

Wat een dino.

Het is een werkpaard van grove snit, maar niet oubollig. Het chassis en de ophanging zijn uit aluminium, de automaat telt maar liefst tien trappen, semi-autonoom rijdende technologie zoals adaptieve cruisecontrol en rijvakwaarschuwing is present en de motor is een zescilinder met dubbele turbo. Dat laatste is een heus geval van downsizing. Voor een volk dat ‘There’s no replacement for displacement’ tot zijn nationale hymne rekent is het afscheid van een achtcilinder niet evident.

Hilarisch bijna. Open die gigantische motorkap en de zescilinder kan omzeggens een baantje trekken in deze baai. Alsof je naar een 1 liter in een Mondeo zit te gapen. Nu, dat moderne alaam komt wel in een klassieke verpakking terecht. Zoals in een gigantische laadbak met beschermende coating en een uitschuifbaar laddertje samen met een bonkig ladderchassis én bladveren. Een saloon zonder klapdeuren en whiskey kan je ook maar bezwaarlijk een saloon noemen.

Overigens, we kunnen niet zeggen dat het huwelijk tussen de kleinere biturbomotor en de tientrapsautomaat (met zomaar eventjes drie overdrivetrappen om de dorst te fnuiken) tot een betamelijke dorst leidt. Tijdens onze testrit moesten we allerminst de overenthousiaste yank in onszelf opdiepen om het verbruik boven 18 liter per 100 kilometer te duwen.

Maar dat wéét je, toch?

Ja, en daar draait het nu niet om. Wel om hoe dit bakbeest zijn 450 paarden weet te mennen. Van een soepele afgifte is alvast geen sprake. De F-150 raakt komt enkel met horten op stoot, waarbij het nukkige ladderchassis vooral laat voelen dat het een ladderchassis is. Sidder en beef. Nu kan je de Raptor geen gebrek aan gezwindheid verwijten - hij is gretig en wervelend -, wel een gebrek aan stuurgevoel. Dat is in de normale stand zo wazig dat een mens zelfs een roer aardig precies begint te vinden. De overbrenging met 15,4 zijn of iets dergelijks. Gelukkig trekt het zaakje wel aan in de modus ‘Sport’, waarop je op de autosnelweg eigenlijk gedurig in die stand rondrijdt. ‘American’ was een betere benaming geweest dan ‘Sport’.

Naar 100 km/u spurten doet deze Ford in 6,6 seconden, wat een uitermate respectabele tijd is voor een gereedschapskist die 2,5 ton op de bascule ploft.

Dit postuur vergt dan ook de nodige gewenning . Bijna 2,2 meter breed en 5,6 meter lang is de Raptor niet echt op maat van onze baanvakken geschapen. Het is mikken en schikken in het begin. Al went alles. Op de tweede dag van onze testrit waren we de aberrante afmetingen al tamelijk gewoon. Nu kan dat XXL-effect niet verhinderen dat parkeerplaatsen of ondergrondse parkings moeilijk terrein zijn. Geen punt in het breed geasfalteerde Amerika. In Gent, daarentegen…

Zijn er nog rijmodi?

O ja. Zowat alles is apart in te stellen. Het 4x4-patroon gaat van achterwielaandrijving over permanent tot deeltijds, of met een vergrendelde achteras. Stuur, gaspedaal en versnellingsbak kunnen dan weer worden gemasseerd of bijgepunt via zes rijmodi. Degene die daartussen de aandacht trekt is ‘Baja’, de setting die deze duinwroeter prepareert voor ‘high-speed off-road driving’.

Dan wordt de F-150 een tank. Vloer het gas en geen terreinobstakel houdt deze Raptor nog tegen. Hij is speciaal verstevigd voor dit soort baggerwerken aan sneltreinvaart, waarbij de speciale dubbele racedempers van Fox (de grootste ooit op een Raptor) alles opvangen. Gewoon vloeren en gaan, de Raptor slikt het wel door. Het is een zeldzaam soort onverwoestbaarheid die we tot heden enkel op een Mercedes G 4x4 square of de vroegere Hummer zijn tegengekomen. En het is natuurlijk bijzonder plezant dat je geen angst hoeft te koesteren voor aan gort gereden onderdelen. Geen pak slaag lijkt te hard voor deze jongen. Al is er aan alles een grens zoals de soms airbagactiverende luchdopen van sommige Amerikaanse cowoys op YouTube illustreren.

‘Baja’ beïnvloedt ook de rijhulpsystemen. De stabiliteitscontrole krijgt meer leiband en het ABS gaat in terreinmodus om hoopjes zand of modder voor de banden te verzamelen voor beter stopvermogen. Dat het ESP niet helemaal afgaat is om het risico op een koprol te verijdelen. In het terrein kan je al eens overkieperen wanneer je tegen een verdwaalde boomstronk drift. Onthou dat weinig pick-ups in het terrein zo’n snelheid aan zo’n onoverwinnelijkheid kunnen paren als de Raptor.

Stelt ook het interieur wat voor?

Op zijn Amerikaans. Alles is wel robuust en veel is uitgevoer in rubber en hard plastic zodat het makkelijk kan schoonspuiten met een lans. Niet onbelangrijk voor een terreinvoertuig. Maar de gebruikte materialen voor het dashboard en de knoppenwinkel is ondermaats voor Europese kwalititeitseisen. Ergens wel jammer, want het buitendesign ziet er met zijn ingesneden lichtblokken en dat reclamepaneelgrote Ford-logo zo onbeschoft cool uit als een nors aangelopen Chuck Norris. Nee, we hebben niks aan van jou.

Anderzijds, het multimediasysteem weet wat een usb-aansluiting is en dankzij de integratie van Sync kan je zelfs spraakbediening nuttigen voor zover je het Engels meester bent. Leuk, alleen moet je je verwachten aan de bekleding van een A.S. Adventure-tent, geen clubsalon à la Range Rover.

Waar kan ik er eentje kopen?

In tegenstelling tot de Mustang koestert Ford Performance geen ambitie de F-150 naar Europa te verschepen. Je kan er eentje op de kop tikken via parallelle import, dan ben je dik 70.000 euro armer, of je moet gokken op die al vermelde Ranger Raptor en bidden dat die naar onze contreien wordt geëxporteerd. Ons niet gelaten. De raptorkuur draagt in al zijn tegenstrijdigheid een aantrekkelijke charme uit. Eentje die excelleert als je hem met het gas tegen de stuit over de Kempense heide kan jagen. Als dat zou mogen.

Op circuit kan ook, volgens Ford. Zoals onderstaand filmpje illustreert:

Wat is het AutoWereld-oordeel ?

Tuurlijk, dit is behoorlijk van de pot gerukt. Het zuipt als een tempelier, sportief rijden heeft allerminst iets te maken met de doorwaaddiepte van een kreek en ermee rondrijden in België heeft alles weg van een olifant door een glasblazerij te loodsen. Maar hij is net zo plezant als een vette burger tijdens een crashdieet, of een helemaal foute grap op een ventenweekend. Je weet dat het erover is, maar dat is nu net zo aantrekkelijk.

In dit artikel : Ford

Geschreven door op