Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Fiesta Active 1.0 140 (2018)

Active staat voor Fords die zich graag laten bestuiven door de SUV-rage. De nieuwe Fiesta krijgt als eerste de eer om de nieuwe serie af te trappen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met 'Vignale' en 'ST-line' had Ford al respectievelijk een chique en sportief label op het schap liggen. Daar komt nu nog een avontuurlijker badge bij onder de noemer 'Active', ofwel cross-overversie van klassieke modellen. Niets nieuws onder de zon. Eigenlijk pikt de Fiesta hiermee in op een modeverschijnsel waarvan we alleen met alle moed in de schoenen de jaarringen zouden tellen. Maar goed, in deze SUV-tijden kan het niet op. Dit onderscheidt de Active:

  • Sierlijsten en dakdragers
  • Drive Mode met Slippery-mode
  • Breder en hoger
  • Sportzetels
  • Zachtere ophangingsbussen vooraan
  • Geen 4x4
  • Alleseizoensbanden op de optielijst

Krachttraining voor de Fiesta?

Zoiets. Toch voor zover je die vergelijking op het uiterlijk betrekt. Niet dat alsof-SUV's hoog op ons persoonlijke verlanglijstje staan, maar de straatwijze look die de Active uit zijn plastic beschermers, dakrails en drempelverbreders haalt, staat hem best goed. Hij doet ons een beetje denken aan een Subaru XV ontsproten uit de geest van een Europese designer. Motorisch gaat het niet om krachttraining. Hij volgt gewoon de menukaart van de gewone Fiesta.

Voor Ford betekent de bijnaam Active evengoed sport als natuur. Dat merk je binnenin waar sportieve stoelen tot de standaarduitrusting behoren. In tegenstelling tot cross-overmodellen bij PSA of Fiat rolt de Active ook niet op alleseizoensbanden de fabriek uit. Ze zijn er wel, te krijgen op de optielijst voor een democratische 220 euro opleg, maar dan moet je wel een duim op de velgen inleveren. Van 17 naar 16. Ford drukt daarmee toch een - begrijpelijke - voorkeur uit. 

Dashboard en interieur verschillen voor het overige amper van de gewone Fiesta.

  

Rijdt hij gevoelig anders?

Toch wel. Er zit meer leven in het koetswerk door de hogere pose (+18 millimeter) die enigszins gecompenseerd wordt door een extra centimetertje spoor. Dat maakt de Active nog comfortabeler dan de ter zake ook niet slecht presterende, gewone Fiesta. Keerzijde? De Active danst sneller, zeker over oneffenheden, tijdens dewelke de bewegingen van de achterkant hun invloed laten gelden op het rijgedrag. De maag van wagenzieke personen zal dat geweten hebben.

Onder de neus, en alleen daar, gebruikt de Active hydraulische dempers die soepelere ophangingsbussen mogelijk maken. Een oplossing die sterk doet denken aan de dempers uit de Advanced Comfort-bundel van Citroën. Technologisch is het echter een heel ander verhaal. Tenneco's frequentiedempers, ook te vinden op de Fiesta ST, laten lage frequenties zoals een slecht wegdek gewoon door. Duikt en steigert het koetswerk, alias hoge frequenties, dan zetten ze zich schrap. Ze kalmeren de neus, vooral op de ruwere achterafbaantjes waar geen enkele klant van de Active zich ooit zal wagen. Belangrijk genoeg daarom dat ze ook op asfalt goed werk leveren. Ze mede achteraan monteren was onzes inziens ook geen slechte optie geweest.

Grosso modo rijdt deze cross-Fiesta met dezelfde toewijding en maturiteit als de gewone, alleen voelt alles meer gefilterd aan.  

Tenslotte vind je op de Active een 'Slippery'-stand terug tussen de rijprofielen - als enige Fiesta. Een set-up die de stabiliteitscontrole, gaspedaal en remmen aanpast aan het rijden op ijs en besneeuwde wegen. Eerder winters dan onverhard kan je je afvragen waarom het ook niet op de gewone modellen zit. Andere opties zijn 'Normal' en 'Eco', hoofdzakelijk verschillende kalibraties van het gaspedaal.

 

Hoe actief zijn de spurts?

Mits je wat aandringt, weet het driecilinderblokje te charmeren. Verwacht alleen geen royaal overschot. Weerslag ook van de bergachtige streek waarin deze testrit plaatsvond. Vlotjes de cols beklimmen vroeg om aandringen en hoge toeren. Dat laatste doet de EcoBoost best vrolijk. Echter, deze versie met 140 pk is meteen de krachtigste 1.0 EcoBoost. Of de basisversie met 85 paarden nog dezelfde flair tentoonspreidt lijkt ons twijfelachtig.

De manuele bak holt de dynamiek enigszins uit. Het ligt niet aan de verhoudingen, wel aan het raster van de pook. Te vaag, te lang. Zeker voor een merk als Ford dat zich graag, en terecht, vereenzelvigt met rijplezier.

Wat verwacht Ford ervan?

Commercieel toch heel wat, aangezien deze cross-overversie zijn eigen uitrustingspolitiek heeft. Je hebt simpelweg de keuze uit een Active 1, 2 of 3, waarbij zelfs die eerste toch al behoorlijk goed in de uitrusting zit. Zelfs geinigheden als die 17-duimsvelgen, Apple CarPlay of AndroidAuto, lederen stuurwiel of een brilhouder in het plafond zitten al inbegrepen in de basisprijs (21.850 euro in het geval van de 1.0 Ecoboost 140).

De tweede is de interessantste, omdat je dan ook snufjes als een cruisecontrol, verkeersbordenherkenning, vermoeidheidssensor en een B&O-hifi  erbij krijgt, voor een dikke 800 euro extra.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Ford mag zich misschien aan een advocatenbrief uit Seoel verwachten. Was het immers niet Hyundai dat twee jaar geleden een verhoogde en virielere versie van zijn i20 uitbracht onder de noemer Active? Zeer zeker. Zelfs het postuur zou van beide dikke rivalen hebben gemaakt. Maar de i20 is ondertussen vervangen en zo zonder CrossPolo noch Fabia Scout is de tegenstand voor de Fiesta Active zowat opgedroogd. Als de concurrentie uit commercieel falen afzag van zijn crossversies, dan doet deze stoepridder niet meer dan de modellenmix van de Fiesta-familie opkrikken.

Anderzijds, SUV is de norm aan het worden. Het zijn dus de Mazda's CX-3, Seat Arona's en Renault Capturs waartegen deze Ford uitkomt. En hij vormt zeker een vuist met een toch geïnspireerd weggedrag, doordacht infotainment en aantrekkelijke luxesnufjes. Voor 850 euro extra kost de hogere Active geen fortuin bovenop de gewone. Wil het oog en de heup ook wat, dan is hij zeker het overwegen waard.  

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Geschreven door op