Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Fiesta ST (2018)

Zorgt Ford opnieuw voor een climax onder de hot hatches? AutoWereld ging de baan op met de gloednieuwe Fiesta ST die technisch geen uitstaans meer heeft met zijn voorganger.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Zijn voorloper was leider van de sportclub, dus heeft de Fiesta ST een titel te verdedigen. En dat doet hij niet met een lel extra pk’s, wel met een handvol technische snufjes die de aanvalszucht van voordien willen verzoenen met extra bruikbaarheid. Dit zijn de belangrijkste:

  • Sperdifferentieel van Quaife (optioneel)
  • Voorophanging van het type Revoknuckle
  • Lanceerhulp (optioneel)
  • Nieuwe driecilinder, 200 pk mét cilinderuitschakeling
  • Startprijs van 23.000 euro
  • Zowel drie- als vijfdeurs

De voornaamste toetssteen voor deze ST was dus zijn vroegere zelf?

Dat kan je gerust stellen. Sinds Renault zijn Clio RS enkel nog met een robotbak uitrust, kreeg de ST een voorsprong cadeau. Zo won het gretige maar nerveuze Fordje het eertijds vrij duidelijk in onze driekamp tegen zijn Franse uitdager en de Polo GTI. Leuk zo’n favorietenrol, maar het kan ook een valstrik inhouden. Zeker wanneer Ford zelf beweert dat het deze keer een gulle scheut polyvalentie onder het recept wou mengen. Hamvraag is dus of de geest van de ST bewaard is gebleven, nu hij meerdere meesters moet dienen.

De looks kun je alvast niet hooliganesk noemen.

18-duimsvelgen (1 duim minder is standaard) zie je niet op elke Fiesta, maar - inderdaad - wie hem niet in een kek kleurtje laat lakken, heeft een al bij al bescheiden zakraketje. Eentje dat meer op de bredere smaak mikt dan het tunersfeertje. Er is natuurlijk wel een dakspoilertje, dubbele uitlaatpijpjes en een lagere pose, net voldoende voor wat visuele uitharding naast de normale modellen. Het staat hem echter wel dat, in tegenstelling tot de meeste concurrenten, er nog altijd een driedeursversie te krijgen is. Dat ziet er nu eenmaal dynamischer uit.

Binnenin krijg je de obligate ST-logo’s in deurdrempels en wat schijncarbon, verder verschilt ook de binnenkant niet zo hard veel van een gewone Fiesta. Ford heeft wel oren gehad naar de eerdere kritiek op de sportstoelen die te hoog en te kort waren. Ze leken er eerder ingestampt. De Recaro’s werden nu een pak beter geïntegreerd. Je zit lager en er is er meer ruimte zodat deze kleine driftkikker zelfs grotere enthousiastelingen op een behaaglijke commandopositie serveert. Verder specifiek zijn de aluminium pedalen, het onderaan afgesneden stuurwieltje en een knop waarmee je de stabiliteitscontrole volledig het zwijgen kan opleggen.

Raggen met een driecilinder, werkelijk?

Daar gooit Ford een steen in de poel. De ST ruilt zijn viercilinder in voor een nagelnieuw ontworpen driecilindertje. Exact 1.500 cc groot, aangefrakt met een heleboel technische oppeppers. Naast de turbocharger en de variabele kleppentiming op alle nokkenassen gaat het molentje aan de slag met zowel directe als indirecte injectie, een roetfilter tot zelfs cilinderuitschakeling. Tijdens zeilmomenten of uitbollen wordt in 14 milliseconden - sneller dan je ooglid kan knipperen - een van de cilinders lamgelegd voor een lager verbruik. Je merkt er niets van, buiten een lichtjes ander motorgeluid.

Driecilinders draaien echter onevenwichtig, maar daar merk je evenmin iets van. Wel verwacht je een torrend blokje dat, uitblinkend van goede wil, snel tegen zijn plafond loopt. Ook dat valt reuze mee. Een wijds doortrekbereik heb je in geen van de zes versnellingen, maar het motortje zwengelt van diep onderin lustig aan en slingert de ST ook bergop zo snel vooruit dat je maar beter geconcentreerd kan blijven.

De actie kreeg bovendien een viriele en grommende soundtrack. Deels door kunstmatige programmering via de luidsprekers, deels door de standaard sportuitlaat die de spurt van 0 naar 100 km/u van baspartijen voorziet en gas lossen van voetzoekertjes. Ga je voor de optionele lanceercontrole, dan krijg je er nog een whaap-whaap-whaapgejoel uit een rallystint bovenop. De show stelen, jawel.

Met die launch control haal je de 100 in 6,5 seconden, twee tienden sneller dan voordien. Dankzij een flatshiftfunctie kan je de rechtervoet ook gewoon tegen het schutbord houden, de elektronica onderbreekt automatisch het gas wanneer je opschakelt.

Zijn voorganger werd ook geroemd om zijn beweeglijke chassis.

Ford heeft de ST ontwikkeld volgens het credo dat elk pk’tje het speelplezier moet dienen, niet het pochen. De ingenieurs hebben het chassis daarom centraal gezet en er hun beproefde mojo op toegepast. Op de vooras vinden we de indertijd op de RS geïntroduceerde Revoknuckle-ophanging terug die koppelstuur moet terugdringen. Op de optielijst staat een - spoiler alert: bijzonder aanbevelenswaardige - sperdifferentieel. Van Fords geliefde techpartner Quaife, dat eenzelfde werkingsprincipe als een Torsen hanteert en dus koppel proactief herverdeelt. Het wordt aangevuld met een torque vectoring op de remmen.

Onderweg blijkt de zwaarder geworden ST ook even agiel al de oude. Maar hij is vooral - en gelukkig maar - een flink pak comfortabeler en niet langer een hardliner. Met dank aan de speciale achterophanging van Tenneco die toeliet zachtere ophangingsbussen te monteren.

Is hij nog altijd zo gretig?

Gretig en aanvallend: ja. Koleriek zoals voordien: nee. Het zijn natgeregende en klimmende banen waarop we de ST aan de tand voelen, waarop we gradueel de grens verleggen en alleen maar versteld staan van de grip die dit scheurijzertje verzamelt. Rij hem zuiver en de sper zet samen met de Michelin Pilot Supersports - een verrassende bandenkeuze, want doorgaans voor duurdere auto’s weggezet - de 290 newtonmeter en 200 pk zonder verslikken op het doorweekte asfalt. Er is amper koppelstuur en de neus zet zich direct op de koord en luistert vloeiend naar de stuurcommando’s.

Heerlijk vroeg kan je op het gas, de bak schakelt prettig kort, tussengas is een eitje en zelfs het stuurgevoel van de elektrische bekrachtiging stelt ons niet teleur. Er zat nog wat los cement tussen de anders excellente bouwstenen van de vorige ST, nu haken aandrijflijn, chassis en de bedieningselementen met meer harmonie in elkaar.

Blijven we wel met de vraag zitten hoe de volwassener insteek zich tussen de kerbs gedraagt. Ford liet ons immers niet op een circuit los, ook al heeft de nieuwe ST via zijn rijmodi een daarvoor ontwikkelde speciale ‘Track’-stand met liberalere overstuurreacties. Maar goed, zonder variabele demping bleken de verschillen voor gaspedaal, uitlaatsound en stuurgewicht tussen de andere set-ups, ‘Normal’ en ‘Sport’, eerder achtergrondverschijnselen. Niet dat we daar rouwig om zijn.

Ah ja, dat speelse overstuur van de vorige, hoe zit het daarmee?

De Quaife oefent een sterk stabiliserend effect uit op het chassis, dus op onze testwagen was het minder nadrukkelijk geworden. We kunnen ons inbeelden dat de versie zonder sper zich makkelijker tot staartige actie laat verleiden. Het zal er dus vanaf hangen hoe je je ST wil.

De sper zit samen met de lanceercontrole in het ST Performance-pakket en kost 950 euro extra. De ST zelf rolt de poort van de dealer uit voor 23.000 euro, een spotprijs naast de Toyota Yaris GRMN (31.290) of de Volkwagen Polo GTI (27.300).

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het speelt zich af op een ander veld, maar in wezen maakt de ST dezelfde evolutie door als zijn moedermodel, de Fiesta. In zijn jongste editie werd die vooral matuurder en met hem ook deze ST. Niet langer een hooligan die zondag zijn plezier gaat halen, kan je de nieuwe door zijn gewonnen raffinement makkelijk alle dagen van de week inzetten.

Het karakter is dus anders, maar het talent is allerminst weg. Van de banden, over de ophanging tot de motor, de technologische klappers missen hun doel niet. Dit soort sensaties aan deze prijs, het is elders onvindbaar.

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Geschreven door op