Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Fiesta 1.0 140 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De Ford Fiesta zit helemaal in't nieuw. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Generatie zeven van de immer en immens populaire Ford Fiesta. En dat werd tijd, de vorige had namelijk een looptijd van zo'n 9 jaar. Met de komst van de Ka+, haast even groot maar wat lager geprijsd, zetten de Duitsers hun stadswagentje iets hoger op de ladder. Met de nadruk op rijplezier.

Kort samengevat:

  • Nog steeds als driedeurs of vijfdeurs, later als ST en Active-crossover
  • 1 liter-turbo van 140 pk, als ST-Line
  • Gemoderniseerde elektronica
  • Sportiever weggedrag
  • Vanaf 15.150 euro

Nog wat sportiever dus?

Welja, de Fiesta was altijd al de leukst rijdende in zijn genre, dat staat nu alleen nog maar meer in de verf. Het chassis werd over het algemeen stugger, met ook een achtertrein die nu aan de vloerplaat gelast is in de plaats van geschroefd. Ook de stuurinrichting is nog een stukje directer van natuur geworden. Ook de reminstallatie werd krachtiger en het esp kreeg een torque vectoring-functie.

Wel werd hij iets zwaarder, 15 kilo, te wijten aan de iets grotere carrosserie (7 centimeter langer) en de extra uitrusting aan boord. Maar dat derft de lol niet, deze Ford staat nog immer aan de top wat dat betreft.

Hoe ziet het gamma eruit?

Anders dan bij bijvoorbeeld de Renault Clio, is er nog steeds een driedeurs beschikbaar, hoewel de populariteit van dat genre tanende is. Ook diesels zijn er nog steeds, meerbepaald de 1.5 TDCi met 85 of 120 pk.

De benzines zijn allemaal driecilinders, met of zonder directe injectie en turbo. De atmosferische variant is een 1.1 met 70 of 85 pk, die met drukvoeding is net iets minder dan 1 liter groot en genereert 100, 125 of zoals hier 140 pk. Da's dus haast een ST. Haast, vandaar dat deze er als ST-Line komt, met onder andere een verlaagde ophanging en een sportiever koetswerkpakket. Quasi alle andere motoren zijn trouwens eveneens in die configuratie verkrijgbaar.

Je ziet nochtans niet dat het een nieuwe is?

Effectief, qua stijl veranderde er weinig, al zijn de vlakkere motorkap en vooral de nu horizontale achterlichtblokken toch duidelijke weggevers. De wielbasis bleef dezelfde, de extra koetswerklengte zit in de overhangen voor- en achteraan.

En binnenin?

Daar kon één en ander wel beter, met name de afwerkingskwaliteit en de ergonomie. Beide manco's zijn aangepakt, het zaakje ziet er een stuk netter uit en de overdaad aan knoppen is opgekuist. In de plaats zit nu een groot aanraakscherm (optioneel) met alle hedendaagse verbindingsmogelijkheden. Bluetooth is standaard.

Ook verbeterd zijn de voorstoelen, die nu wat meer steun geven. De ruimte achterin kan evenwel nog steeds beter, ook na de groeischeut.

Daarnaast treffen we standaard rijvakhulp aan, terwijl een actieve snelheidsregelaar en automatische noodrem een optie zijn.

Het AutoWereld-oordeel?

Ford heeft het sterke punt van de Fiesta, simpel stuurplezier, niet geofferd in de zoektocht naar meer comfort, finesse en ruimte. Met de komst van de Ka+ staat hij nu iets hoger gepositioneerd - vooral qua uitrusting, want hij is niet duurder geworden. Met de nieuwe VW Polo op komst wordt het weer bikkelen in deze klasse. De Fiesta heeft evenwel alles om een hit te blijven.

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta