Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Focus Clipper 1.5 EcoBlue (2018)

Voor zijn vierde generatie Focus heeft Ford alle registers opengetrokken. Meer comfort, meer luxe, meer ruimte. Of dat genoeg zal blijken om het te schoppen tot de primus van de klas? AutoWereld doet de test aan de hand van de nieuwe Focus Clipper.

31.600 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Generatie vier van Fords middenklasser. Een editie waarvan het Blauwe Ovaal claimt dat het gestart is met een blanco blad. Er valt dus wel wat te ontdekken aan de nieuwe Focus, met als belangrijkste innovaties:

  • Het nieuwe C2-platform. De Focus is nu de eerste Ford die debuteert met dat chassis
  • De herwerkte 1,5 liter EcoBlue-diesel. Een 120 pk en 300 Nm sterke vierpitter die desondanks genoegen zou nemen met 3,6 liter diesel per 100 kilometer (96 g/km)
  • De achttrapsautomaat waaraan die 1500 zich desgewenst laat koppelen.
  • Of we het moeten catalogeren als ‘innovatie’ weten we niet onmiddellijk, maar de torsieas is weldegelijk een primeur voor de Focus.
  • Dat zijn trouwens ook de adaptieve dempers, alleen moet je daarvoor wel de multilink hebben.
  • Uiteraard valt er ook technoshizzle te ontdekken, met als meest noemenswaardige het FordPass Connect en het Adaptive Front Lightning System.

Zo, zo, een nieuwe architectuur. Hopelijk is dat C2-platform de dynamische evenknie van zijn voorganger?

Het is er zeker niet op verslechterd. Tenminste, toch wat onze Clipper betreft. Omdat ze bij Ford uitgaan van het feit dat een break meer gewicht zal moeten torsen op zijn achteras, zijn de verlengde Focus-en steevast voorzien van een performante multilink.

Heb je deze motor echter besteld in een vijfdeurs, dan verandert dat verhaal. Voor de instapversies (alles onder 150 pk) voorziet Ford immers een torsieas. Volgens de constructeur is die iets minder comfortabel, maar win je wel qua gewicht én, daaraan verbonden, verbruik.

Heb je dus zo’n Focus, dan mag je rekenen op een maximale gewichtswinst van 88 kilo. Uiteraard niet alleen te danken aan de iets simplistischere ophangingsstrucutuur, ook de bouw van het chassis in combinatie met de al even nieuwe koetswerkstructuur doen hun duit in de zak.

Die basis werd trouwens ook 20 procent stijver, terwijl Ford met zijn designaanpassingen evenzeer de aerodynamica diende (de Clipper pocht met een Cx-waarde van 0,28).

Wat niet wegneemt dat de Focus ons naar rijcapaciteiten niet meteen wegblaast. Het voelt allemaal wat bezadigder, comfortabeler zo je wil. Pas op, de Focus stuurt nog altijd prettig, al lijkt Ford dat toch niet zo hard meer te willen beklemtonen.

Dus geen snedige 1.5 EcoBlue?

Zeer zeker niet. Gezien het zwaar weer waarin diesel momenteel vertoeft, heeft Ford vooral de nadruk willen leggen op de efficiëntie van zijn zelfontbrander.

Met de lange gangwissels van de zesbak en de wat makke aanzet in de eerste versnellingen, wil de 1,5 liter vooral zuinig zijn eerder dan prestaties leveren.

De 10,3 seconden die de Clipper nodig heeft om 100 km/u te halen zijn dan ook allerminst recordwaarden, een cijfer dat de nieuwe achttrapsautomaat (een bak die samen met GM werd ontwikkeld) niet rechtgetrokken krijgt (10,5 seconden).

Het moet daarentegen wel gezegd dat het blok zich amper laat horen. Ford heeft extra aandacht besteed aan een betere isolatie van motor- en rijgeluiden, inspanningen die duidelijk lonen.

Zelfs het verbruik viel ons mee. Aan die 3,6 liter zijn we uiteraard niet geraakt, maar de 6,7 liter die de boordcomputer uiteindelijk afficheerde, leek ons billijk gezien het bergachtige parcours én het snedige tempo dat we er tijdens de testrit op nahielden.

Hoe zit het binnenin? Is de Focus daar ook volwassen geworden?

Ja, al hoort daar meteen de kanttekening bij dat we de Clipper gereden hebben in zijn meest luxueuze Vignale-uitvoering. In die trim, waar zelfs houtinleg het dashboard komt sieren, oogt de Focus inderdaad behoorlijk chique.

Ook hier weer niet toevallig. Ford investeerde zwaar in een kwalitatievere assemblage, geld dat weldegelijk opbrengt. Niet dat de Focus het niveau haalt van de Golf, maar de tijd dat je in de VW in een ander kwaliteitsuniversum binnenstapte, is met deze generatie wel definitief verleden tijd.

Temeer daar Ford ook technologisch een heuse inhaalbeweging maakte. Van een adaptieve cruise control met centreerfunctie (waardoor je altijd mooi het midden houdt van je rijvak) over de tweede generatie van de Active Park Assist tot het Adaptive Front Lightning System, het kan allemaal op je Focus gevezen worden.

Meer luxe die bovendien ruimer zit verpakt. De wielbasis zette 5 centimeter uit, extra plaats die volledig werd toegekend aan de achterbank. Passagiers hebben daar nu dan ook 5 centimter meer plek voor de knieën en 6 centimeter meer voor de schouder. Overigens geschiedde die stuit binnen dezelfde buitenafmetingen, want aan die maten veranderde er nauwelijks iets.

Specifiek voor de Clipper komt daar ook nog eens meer laadvolume bij. Van 608 liter met de tweede zitrij rechtop tot 1.653 liter als je alles neervouwt. Bijkomend gemak dat de Focus dankt aan zijn slimme packaging, maar evenzeer aan de iets ander schuiner hellende dempers (ten opzichte van de vijfdeurs).

En wat moet dat dan allemaal kosten?

Dat ligt er maar aan in welke trim je je Focus geleverd wil zien. Naast de Trend- en Titanium-uitvoeringen heeft Ford ook nog de ST Line, Vignale en de avontuurlijke Active in de aanbieding.

Prijzen beginnen vanaf 19.900 euro, maar wil je je Clipper met de hier gereden 1.5 EcoBlue (120 pk), dan mag daar meteen 7.100 euro bij. Het verschil met de ST Line, die naast een sportievere uitdossing ook komt met een 10 millimeter verlaagde ophanging, is 200 euro, met de Titanium 1.650 euro en de Vignale, tot slot, 4.600 euro.

Prijzig dus, al krijg je daar, naar goede Ford-gewoonte, ook heel wat uitrusting voor terug.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Focus lijkt in de eerste plaats volwassener te zijn geworden. Het speelse is er wat vanaf, ingeruild voor meer welbehagen.

Hij staat wat zachter gedempt, hoeft niet meer perse elke koord te verslinden en beschikt over meer luxe.

Leuk, al is dat de beschrijving van zowat elke hedendaagse compacte middenklasser. Het zal ons dus benieuwen in hoeverre die nieuwe kwaliteiten de Focus nog weten te onderscheiden?

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Geschreven door op