Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Ka+ Active (2018)

Fords kleine opdondertje kreeg een opfrisbeurt, een nieuwe motor én een offroaduitdossing. Maar of dat de KA+ (Active) dan beter maakt? AutoWereld deed de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Ka+ is Fords inzending in het mini-segment. Met dat verschil dat de Ka+ zijn prijs deelt met dreumesjes genre Toyota Aygo, Hyundai i10 of Fiat Panda, maar niet zijn praktisch vernuft. Waarmee je dus meteen weet wat die '+'-toevoeging daar staat te doen.

Dat er zoveel waar geboden wordt voor het gevraagde geld, heeft uiteraard een reden, te wete: afkomst. Geboren in Brazilië en gebouwd in India mikt de Ka+ in de eerste plaats op de alsmaar aanzwellende middenklasse van die groeimarkten. Een doelpubliek dat met de jaren kapitaalkrachtiger wordt, zonder evenwel in de buurt te komen van wat wij, Europeanen, verstaan onder een 'gezond' inkomen. 

Het logische gevolg is dat bij de bouw van de Ka+ op de kleintjes is gelet. Of iets concreter: het Ford-je is zonder meer ruimer dan zijn concurrenten, maar zeker niet beter afgewerkt, laat staan mechanisch vooruitstrevender. Waardoor hij op het Oude Continent nog vaak de duimen moest leggen tegen dat kleiner/duurder grut.

Waarop Ford begin dit jaar nog maar eens de werkplaats introk, op zoek naar wat materiaalrestjes die de Ka+ meer finesse konden bezorgen zonder daarom de prijs drastisch op te vijzen. Het resultaat daarvan is onder meer de Active, die zich onderscheidt van de intiële Ka+-inzending door:

  • zijn nieuwe 1,2 liter. Met nu drie in plaats van vier cilinders. Een rechtstreeks afleiding van de 1.5 EcoBoost, weliswaar zonder diens turbo. En diens vermogen.
  • de extra lappen plastic. 'Overdaad schaadt' heeft klaarblijkelijk geen Amerikaanse vertaling, want om maximaal mee te kunnen surfen op de huidige SUV-golf komt zowat elk model met een aangepaste avonturenfrak in de cataloog. Ook dus modale stadswagens genre Ka+. Nu, als Active staat de Ka+ 23 millimeter hoger op z'n sowieso al behoorlijk verheven poten, waardoor hij qua bodemvrijheid best wel wat kan hebben. De looks bedriegen in deze dus niet helemaal
  • de bijkomende luxe. Voortaan kan je luxe installeren genre het Sync3-infotainmentsysteem (zonder navigatie), een regen- en lichtsensor, een snelle vooruitontdooien, parkeersensoren of verwarmde voorzetels. Gadgets die nu veel meer de aandacht afleiden van de nog altijd bijzonder goedkope bouwmaterialen.

En, merk je het verschil met die nieuwe 1.2 Ti-VCT?

Niet echt. Hadden we ook niet verwacht gezien die met 85 pk even krachtig is als zijn voorganger. Met 115 Nm kwam er wel een zucht koppel bij (105 Nm voor de pre-facelift). Newtonmeters die zich ook iets vroeger en vlotter te werk laten stellen, waardoor de Ka+ gezwind voor de dag komt, zonder daarom echt snel te zijn. Ook hier weer best logisch: de verse 1,2 liter mag dan al moderner en efficiënter zijn dan het Duratec-blok dat hij komt vervangen, van een drukvoeding is nog altijd geen spoor.

Op de variabele nokkenassen na (Twin Independent Variable Camshafts of dus Ti-VCT) is het driepittertje dan ook voornamelijk op zichzelf aangewezen om het tempo erin te houden. Zolang je binnen de natuurlijke biotoop blijft van de Ka+, dorpskernen en hun periferie, slaat de Ford zich aardig uit de slag. Zelfs de autosnelweg hoeft geen probleem te zijn. Als je het uiteraard niet te gek maakt (tot 130 km/u gaat het molentje aardig op) en wat kabaal kan verdragen. Naast het motorische gedruis dien je tegen dan immers ook af te rekenen met de nodige rij- en rolgeluiden.

Is de Active-uitvoering het overwegen waard?

We kunnen niet echt vergelijken, wegens niet gereden met de normale Ka+, maar met wat we onthouden hebben van de ervaringen met de oorspronkelijke versies, durven we stellen dat dit de Ka+ is die je moet hebben. Voornamelijk omdat, door het hoger krikken van de koets, de demping exemplarisch is. Zeer comfortabel met nog voldoende dynamische capaciteiten om de rit plezant te houden ook.

Het rijgedrag van dit kleintje heeft ons dusdanig verrast dat we ons bij tijd en wijlen achter het stuur betrapten met een kamerbrede glimlach.

Mochten we Ford zijn, we lappen er nog een integrale aandrijving onder. Volgens ons kan deze Active, door die hoge bodemvrijheid en zijn lage gewicht, eenzelfde lol voorschotelen op onverhard.

Met de bijkomende luxe is de Ka+Active de nieuwe kampioen van de klas, toch? 

Ga maar even op de rem staan, zover zijn we nog lang niet. Ford heeft inderdaad wat uitrustingsgaten gedicht, terwijl het met de nieuwe tellerpartij en dashboardlayout eveneens wat meer elegantie in de vergelijking mixt, maar dat neemt niet weg dat er nog wel wat kloof gaapt tussen de Ka+ en sommige van zijn concurrenten. Het Sync3 en het bijhorende 6,5 duim grote aanraakscherm zijn aanwinsten, zonder meer, al halen de Amerikanen lang niet alle mogelijkheden uit. Zo stelt het systeem het zonder geïntegreerde navigatie. Geen erg, met Apple Car Play of Android Auto kan je je ook aardig uit de slag trekken, maar het is en blijft wel een manco versus de concurrentie.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het zo bejubelde plaatsaanbod. Ja, de Ka+ is bijzonder gul met beenruimte achterin, alleen vergeet Ford er wel bij te vertellen dat dat komt doordat de zitting van de bank extreem kort is. Om dat even met een concreet voorbeeld te duiden: de kinderstoel van onze jongste is een aantal keer bijna naar beneden gekukeld simpelweg omdat het zitvlak er niet in slaagde de hele basis te ondersteunen.

Ook naar materialen toe blijft er werk aan de winkel. Door de bijkomende glitter vallen ze minder op, maar de harde plastics blijven wel omnipresent. De kofferklepafdekking is daar misschien nog het beste voorbeeld van: niet alleen oogt en voelt het ding goedkoop, als je er iets te heftig het deksel mee wil sluiten, heb je het ook gewoon los in handen. Iets waar de andere leerlingen van de klas toch beter op scoren.

Zijn jullie nu niet wat te streng?

Misschien wel. Maar als we meer dan 16.000 euro moeten neertellen, de prijs van ons testexemplaar, dan verwachten we daar wel wat kwaliteit voor in ruil. Zeker als ook het gemiddelde verbruik (onze boordcomputer afficheerde 7,8 liter per 100 kilometer) en de taksen die bij de 129 g/km aan uitgestoten CO2 horen die kost bijkomend verzwaren.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het goeie nieuws eerst. De Ka+ Active is een geinig gooi-en-smijt-doosje geworden dat vlot kart zonder het daarom oncomfortabel te maken. Voor zijn grote rijdt het Fordje bijzonder volwassen, iets wat we niet hadden zien aankomen. Daar dus alle punten en een bank vooruit.

De keerzijde is echter dat naar afwerking en uitrusting toe niet hetzelfde niveau wordt behaald. Onder die hipster plastics schuilt nog altijd dezelfde prijzenkraker. Wat in se niet erg hoeft te zijn, zolang je daar maar betaalt voor wat je krijgt en niet voor wat je ziet. Dus, weg met die beschermlijsten en schrappen in de prijs. Wat ons betreft de laatste obstakels naar een succesvolle carrière. 

Geschreven door op