Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Honda Civic Type R (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Net als je denkt dat het plafond bereikt is, komt Honda met een gloednieuwe Civic Type R op de proppen. Zo mogelijk nog sneller dan zijn voorganger. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Honda is klaar met de nieuwe Civic Type R, momenteel de allersnelste voorwielaangedreven productieauto op de Nordschleife van de Nürburgring met een rondetijd van 7.43,80. En die recordchrono is niet uit de lucht komen vallen...

  • Doorgedreven focus op aerodynamica: negatieve lift en 30 kg downfore (200 km/u)
  • Gelijmd chassis: 16 kg lichter en 33% stijver dan vorige Type R
  • 2 liter-turbomotor: 320 pk en 300 Nm
  • 272 km/u, in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u
  • Geen 2 en geen 4, maar 3 centraal gemonteerde uitlaatpijpen
  • Manuele zesversnellingsbak met rev-matchingfunctie
  • Mechanische voorsper en Agile Handling Assist (torque vectoring)
  • Multilinkophanging in plaats van torsieas achteraan

2017 Honda Civic Type R

De Civic Type R zit wel erg dik in de spoilers...

Inderdaad. Zelfs in vergelijking met zijn reeds rijkelijk bevleugelde voorganger uit 2015. Of je er nu van houdt of niet, je kan niet ontkennen dat de Type R er indrukwekkend uitziet. Wij zien de nieuwe snelle Civic niet meteen een elegantieconcours winnen, maar elke luchtinlaat, elk vleugeltje en elke windgeleider zijn wel functioneel. Zoals de twee keer vier luchtinlaten aan de zijkanten van de maximaal opengewerkte schildbumper vooraan, die dezelfde functie hebben als de kleine ‘winglets’ op racewagens. Ze sturen de luchtstroom met zo weinig mogelijk turbulenties naar waar die moet zijn.

De geleiders aan de uiteinden van de splitter trekken als het ware een luchtgordijn over de voorwielen, om daar de turbulenties te beperken. En de luchtinlaat, die door de lage motorkap verder naar achter is geplaatst, creëert een luchtstroom die de warme lucht vanonder de motorkap meelokt om via de luchtuitlaten achter de voorwielen te ontsnappen en netjes langs de carrosserie naar achter te vluchten. Achteraan wordt de luchtstroom via een op het dak gecreëerde vortex optimaal over de flinterdunne achtervleugel gejaagd, zodat die ook efficiënter is. Het resultaat is dat de Type R bij 200 km/u ongeveer 30 kilogram effectieve neerwaartse druk creëert, waar anderen al trots zijn dat ze de negatieve lift tot nul kunnen beperken.Het valt meteen op dat de Civic Type R vooral aan hoge snelheden veel rustiger op de weg ligt en dat het geluidsniveau in de auto zelfs tijdens lange reizen aanvaardbaar is. Daar zit de nieuwe uitlaat dus voor iets tussen.

2017 Honda Civic Type R

Zijn die drie uitlaatpijpen dat ook functioneel?

De 2 liter-turbomotor is een evolutie van de krachtbron uit de vorige Civic Type R. De 320 pk sterke viercilinder is 10 pk sterker dan voorheen, wat de Honda vooral dankt aan een nieuwe uitlaat met een lagere tegendruk, waardoor de uitlaatgassen vlotter wegstromen. En om het probleem van het dreunen bij middelhoge toeren op te vangen, werd het volgende bedacht. Bij middelhoge toeren sluit de klep van de middelste uitlaat en gaat die lucht aanzuigen, wat het gedreun onderdrukt. En ja, daarom heeft de nieuwe Type R drie uitlaatpijpen in plaats van vier.

Die turbomotor hangt aan een manuele zesversnellingsbak met ultrakorte schakelwegen en krijgt een een rev-machtingfunctie, waardoor de motor bij het terugschakelen automatisch een afgemeten dot tussengas geeft. Een functie die je weliswaar moet inschakelen via de keuzemenu’s. Voor het eerst heb je in een Type R de keuze tussen drie rijmodi : de sportmodus, die automatisch wordt ingeschakeld wanneer de auto wordt gestart, +R-modus voor extreem sportief rijplezier en de comfortmodus. Met je keuze wijzig je de afstelling van de dempers, de stuurbekrachtiging, de stabiliteitscontrole, de tractiecontrole en de reactiesnelheid van het gaspedaal. Met als gevolg dat de auto in de comfortmodus minder scherp en minder nerveus reageert, wat ook aan hoge snelheden op de Autobahn wordt gewaardeerd.

2017 Honda Civic Type R

De Type R is snel. Maar blijft hij ook leuk?

Naast de aerodynamica en het aandrijfgeheel werkten de Honda-ingenieurs ook aan het chassis, aan de gewichtsverhouding en aan de elektronische rijhulpmiddelen. En die inspanningen lonen. Al vanaf de eerste snellere ronde op de Lausitzring valt op dat de Type R, zelfs bij het sterk afremmen, nauwelijks van zijn stuk te brengen is. In sportmodus stuurt hij zo efficiënt en reageren de hulpsystemen zo progressief, dat de +R-modus bijna overbodig lijkt. Net zoals in ons geval de ‘rev-matcher’. Dankzij de opstelling van de pedalen, de korte schakelwegen en de flitsende reactie van het gaspedaal is het ouderwetse voetenspel over de drie pedalen een plezier.

Dankzij het nieuwe vliegwiel met enkele massa, reageert de motor sneller op het gaspedaal en voel je een lineaire verstelling, die alleen wordt onderbroken als de bochten zich aandienen. Ook hier wordt de chauffeur subtiel geassisteerd, dit keer door de Agile Handling Assist, die bij het insturen zachtjes het binnenste achterwiel afremt, waardoor de auto nog preciezer naar de binnenkant van de bocht duikt. Van waar je meteen op het gas kan, waarna het mechanische sperdifferentieel er voor zorgt dat de kracht van de 2 liter-turbomotor optimaal benut kan worden. Indien nodig met alweer een subtiele interventie van de tractiecontrole.

2017 Honda Civic Type R

Het AutoWereld-verdict?

Want dat is het overheersende gevoel wanneer we tijdens de afkoelronde rustig naar de pitlane rollen. Deze Honda Civic Type R is zo verduiveld efficiënt dat een deel van zijn amusementswaarde verdwijnt. Alsof je als chauffeur alleen nog maar de juiste rempunten en de ideale lijn moet zoeken – wat ook een kunst is – terwijl de auto de rest doet. Let wel, vervelend wordt het nooit. Zeker niet wanneer je op het circuit de limiet gaat opzoeken. Maar het doet wel opnieuw de discussie opflakkeren of de Nordschleife de auto’s niet te stabiel maakt. 

 

 

In dit artikel : Honda, Honda Civic