Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i20 1.0 T-GDI (2018)

Niet bij de pakken blijven zitten is ook het credo van de i20. Een facelift later kruipen we nog eens achter het stuur van de op één na best verkochte Hyundai.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hij zit onder de radar, deze i20, omwille van het ijzersterke en brede imago dat Europese rivalen als de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo torsen. Nochtans is de i20 minder underdog dan je zou denken. Na de Tucson is dit Hyundais bestverkochte model. Belangrijk genoeg dus om de facelift niet tot een haastig kattenwasje te beperken. Volgende updates heroriënteren de i20:

  • Diesel op de schop
  • Start-stop standaard
  • Nieuwe achterlichten, zwart dak
  • Intrede 7DCT-bak
  • Nu met rijstrookassistent, vermoeidheidssensor en automatische remhulp
  • Directer stuur, betere demping

Zeg maar, hoe herkennen we de nieuwe?

Vooral de grille en de achterkant verraden de facelift. Als je goed oplet zie je hoe het radiatorrooster vooraan, nu in overeenstemming met de grotere i30, twee gebogen zijden heeft. De achterkant maakt het wat makkelijker. Daar heeft de i20 lichtblokken gekregen die een beetje aan de langgerekte exemplaren van een BMW 1 Reeks doen denken. En het dak kan sinds deze facelift samen met de stijlen in blinkend zwart worden geverfd, voor een chic randje.

Een driedeursversie is er overigens niet langer in België en de wat stoerdere naar SUV's knipogende Active zal meer op de achtergrond acteren. Zijn rol wordt grotendeels overgenomen door de Kona. 

Zo uit het Groot Handboek voor Facelifts weggeplukt: andere velgendesigns en een waaier nieuwe kleurencombinaties waardoor je de i20 wat meer kan personaliseren.

 

Is er ook onder de kap wat bewogen? 

Motorisch neemt de i20 afscheid van zijn diesels. Zo'n zelfontbrander was bij stadswagens altijd al een dubbeltje op zijn kant, omwille van de moeilijke terug te verdienen investering, waarop de NOx-jacht nu het definitieve nekschot heeft gegeven. R.I.P. CRDi. Blijven aan benzinezijde nog over: een 1.0-turbo van 100 of 120 pk en een atmosferische 1.2 met 75 of 82 pk. Waarom Hyundai een benzineblokje met een marginale 7 paarden verschil tussen de versies - maar krak hetzelfde koppel - in zijn rangen houdt, is ons eigenlijk een raadsel.

Alle motoren worden nu standaard met start-stop uitgerust.

Nog het belangrijkste nieuws is dat de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling uit de i30 overkomt en de automaat vervangt. Dat is goed nieuws, want zo'n bak is alerter, vaak zuiniger én sneller. Terwijl manuele versies hoe langer hoe meer uit zwang geraken.

Starten maar.

We trokken de weg op met de 120 paarden sterke 1 liter, uitgerust met die 7DCT. De combinatie bekoort. De 1 liter is de beste benzine in dit aanbod en de bak weet goed raad met het koppel dat met 172 newtonmeter wel wat hulp kan gebruiken. Maar dankzij de turbo en de alertheid van de robotbak weet de i20 zich meer dan goed staande te houden. De bak bladert schokvrij en soepel door zijn versnellingen. Hij blijft minder pips dan een DSG maar doet beter dan Fords Powershift. Aanbevelenswaardig.

Ook op de autosnelweg heeft deze i20 genoeg wilskracht om vlotjes mee te peddelen met de verkeersstroom. Heel correct allemaal, alleen klinkt het motortje een beetje hol en weinig geïnspireerd als je het tot de orde ranselt.

Aan kruissnelheden schuift deze stads-Hyundai anderzijds mee met de grote jongens - zoals stadswagens van goede komaf plegen te doen tegenwoordig. Zijn SmartSense zorgt ervoor dat hij zelf zijn koers tussen de rijvakken aanhoudt, de afstand tot de voorligger bewaart en zelf remt voor noodsituaties (ook in de stad). De automatische stuurtussenkomsten zijn misschien wat dwingend, de semi-autonome hulpjes zijn beter afgeregeld dan je in deze klasse zou verwachten.

Stuur je de i20 het achterland in, dan vergeet hij wel te sprankelen. De kleine Hyundai volgt gedwee de bewegingen, maar het verloopt met een droge nasmaak. Zo houdt het chassis het koetswerk goed in toom, maar reageert het afzijdig. Het stuurgevoel komt, ondanks de gewijzigde bekrachtiging, te kunstmatig over.

Is er ook binnenin iets veranderd?

Amper. Enkele nieuwe kleuren proberen een jeugdig gevoel op te roepen, maar dat is het. Als dat dashboard dan in zwart is uitgevoerd, zoals op ons testmodel, wordt het een kale bedoening. De knoppen missen ook wat tast, de schermpjes komen basic over en het kunstleder voelt dun aan. Het geheel zit wel deftig in elkaar geschroefd.

Bovendien biedt de i20 zijn passagiers netjes ruimte aan. Ook achterin haalt hij voor een stadswagen een goede score. Eentje die hij verder aanvult met een koffer van 326 liter. Een mooie waarde voor zijn klasse.

 

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het speelveld is enorm veranderd voor de i20 die sinds zijn lancering een nieuwe Polo, ook vertakt als Fabia en Ibiza, heeft zien arriveren met daarnaast een nieuwe Nissan Micra en - niet te vergeten - de jongste generatie van de commerciële numero uno, de Ford Fiesta. Kleine, maar dappere jongens. Er moest iets gebeuren.

Knap van Hyundai dat het nu een robotbak en een rist semi-autonome snufjes op zijn i20 aanbiedt. De nu zo'n 300 euro duurder geworden Hyundai blijft daardoor allerminst achter. Zo speels als een Fiesta, zo volwassen als een Polo of zo hip als een Micra is hij echter niet. Wat niet wegneemt dat hij deugdelijk doet wat een stadswagen hoort te doen. Hij is praktisch, goed uitgerust en heeft een onderscheidende versnellingsbak. Jammer van dat saaie interieur.   

 

 

Geschreven door op