Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HYUNDAI i30 1.6 CRDi (2012)

De vorige i30 was de bestverkochte Hyundai in Europa. Dat zet meteen de juiste verwachtingen voor deze opvolger.

HYUNDAI i30 1.6 CRDi (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Die wissel van de wacht lijkt nogal kort op de dag.

Is ook zo. Na vijf jaar al komt Hyundai met deze nieuweling op de proppen, terwijl een gemiddeld model pas na 6 à 7 jaar van silhouet wisselt. Nu, de verpakking van de i30 is natuurlijk wel kakelvers, onderhuids gaat het om doorontwikkeling. Stille getuigen daarvan zijn de ongewijzigde wielbasis en de overgenomen set-up voor de ophanging. Vooraan zitten nog steeds MacPhersons, achteraan rust de i30 op de multilinkconstructie waarmee zijn voorganger de Europese rivalen voor het hoofd probeerde te stoten.

Na de ix20 en de i40 is het opnieuw Thomas Bürkle die zijn signatuur onder het design kribbelde. Vandaar de ondertussen kenmerkend geworden koplampen vooraan. In sommige markten wordt de i30 trouwens met een keuze uit twee gezichten aangeboden, maar in België krijgen we alleen deze versie met een overspannende beugel tussen de voorlichten. De i30 werd een tikkeltje breder en langer, maar combineert die groei met een lager scherende kruin. Hij staat ook breder op zijn assen, waardoor zijn postuur er iets manmoediger bij staat.

Deze keer komt er overigens wel een driedeurs, terwijl er natuurlijk ook weer een break op stapel staat.



En binnenin?

Afgezien van de niet optimale zitpositie en de mindere kwaliteit van de stoelen is dit de plek waar Hyundai steeds vaker weet te charmeren. De materiaalkeuze bestaat niet alleen meer uit geschilderd plastic, er zit ook softtouch op de boordplank, terwijl de tellers helder en netjes zijn uitgevoerd. Het geheel zit ook zeer degelijk in elkaar geschroefd. Het indrukwekkendste is het touchscreen van 7 duim dat niet alleen met zijn grafische weergaves, maar ook met zijn bedieningsgemak de juiste snaar betokkelt. Zit- en kofferruimte staan op niveau van wat je mag verwachten in deze klasse.



En kan hij de referenties ook evenaren onderweg?

Hyundai zelf vermeldt de Ford Focus als inspiratiebron, maar zulke adelbrieven kan de nieuwe i30 niet voorleggen. Daarvoor mist hij de nodige cojones om in bochten het volle pond te geven, terwijl de rijbeleving met een houterig randje werd afgeroomd. Je moet deze i30 eerder op zijn comfortniveau dan zijn sportdrift taxeren. Het rijgedrag sluit eerder aan bij Aziatische rivalen genre Toyota Auris of Mazda 3 dan een Volkswagen Golf of een Peugeot 308.

Het gimmick waarmee Hyundai wil uitpakken is het FlexSteer dat de bestuurder volgens drie standen (Comfort, Normal en Sport) kan instellen. Elk van de drie mist de nodige feedback, maar in se is de meerkeuze wel een vooruitgang ten opzichte van de standaardinstellingen van Hyundai.



Zit motorisch dan de nodige schwung erin?

Moeilijk te zeggen. Wij trokken op pad met een 1.6 CRDi met 128 paarden op stal, maar die versie komt niet naar België. Hier blijft het dieselaanbod beperkt tot een 1.4 CRDi van 90 pk en diezelfde 1.6 CRDI met 110 pk. Met 1.290 kilogram is de i30 geen zwaargewicht, en alhoewel de prestaties van de 1.6 correct aanvoelen, kan je niet zeggen dat de motor vooruit mokert. Het mocht sneller. De versie met 110 paarden tikt in 11,5 seconden de 0-100 km/u af, maar daarmee schiet je dezer dagen geen hoofdvogel af. De CRDi 128 duikt overigens wel onder 11 seconden.

Naast de manuele zesbak is er ook een automaat beschikbaar met zes trappen, maar die maakt het zaakje er niet dynamischer op. Bovendien mankeert hij een sportstand, en schakellepels achter het stuur voor een bijdetijds randje.

Hyundai verwacht ook een en ander van zijn benzines. De keuze valt dan eveneens op een 1.4 (90 pk) en een 1.6 (135 pk).

Motor: 4L (turbodiesel met variabele geometrie), 1582 cc, 110 pk (4000 opm), 260 Nm (1900-2750 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 185 km/u, 0-100 km/u in 11,5 sec. Normverbruik: 3,7 l/100 km Prijs: 20.999 euro

Eerste test in AutoWereld 308, maart 2012.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Geschreven door op