Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i30 1.4 T-GDi Fastback (2018)

Geschreven door op

25.799 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hyundai breidt het i30-gamma verder uit, want de vijfdeurs en de breakversie krijgen het gezelschap van deze Fastback. AutoWereld doet de test met de 1.4 T-GDi.

Wat is dit?

De Hyundai i30 was reeds beschikbaar als hatchback met vijf deuren en als break. Daar komt nu deze Fastback bij, een koetswerkvorm die de marketeers graag omschrijven als een vijfdeurscoupé. Een beetje naar het voorbeeld van de Mercedes CLA, inderdaad. Al is dat dan een vierdeurscoupé uit het premium segment.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de Hyundai i30 en deze i30 Fastback?

  • De Fastback is 2,5 centimer lager en 11,5 centimeter langer dan de vijfdeurs-i30
  • De Fastback heeft 50 liter extra koffervolume, goed voor een totaal van 450 liter
  • De Fastback ligt 5 millimeter lager en krijgt een strakkere onderstelset-up
  • De Fastback krijgt een aangepaste lichtsignatuur met gekrulde in plaats van horizontale led-strips
  • De Fastback doet het met specifieke velgendesigns, van maatje 16 tot 18
  • De Fastback gebruikt andere uitrustingsniveaus: Inspire, Feel en Shine
  • De Fastback is zo'n 900 euro duurder dan een vergelijkbare hatchbackversie
  • De Fastback komt enkel met benzines, later volgen diesels van een nieuwe motorgeneratie
  • De Fastback stelt het zonder potig N-derivaat, voorlopig dan toch

Test Hyundai i30 Fastback AutoWereld

Wat is de meerwaarde van de Fastback?

Wij vinden de Hyundai i30 mooier als slanker gelijnde Fastback. De vijfdeurs oogt wat generisch, wat als een Aziatische spin-off van pakweg een Peugeot 308. Daar heeft de stijlvoller vormgegeven Fastback geen last van. Brengen we ook de praktische argumenten in rekening, dan goochelt deze i30-interpretatie met een wat grotere kofferruimte. Maar omdat de daklijn 2,5 centimeter zakt, verloopt het instappen achteraan wel een tikkeltje moeilijker. Nu ja, groot zijn de verschillen niet.

Rijdt de Fastback anders dan de andere i30's?

De modificaties aan de i30 Fastback, van de verlaagde ophanging tot de strakkere onderstelset-up, leveren geen anders sturende Hyundai op. De balans tussen rijcomfort en weggedrag blijft uitstekend, meer dan aangenaam genoeg voor dagelijkse verplaatsingen en voldoende amusant als het parcours alsnog aan het kronkelen gaat. Het stuurgevoel blijft wat afstandelijk, maar daar hadden we ons enkel aan gestoord als het een N-sportvariant geweest zou zijn. Die komt er overigens niet. Nog niet.

Test Hyundai i30 Fastback AutoWereld

Presteert de 1.4 T-GDI naar behoren?

De 1,4 liter-turbomotor toont zich soepel en stil, maar geeft nooit de indruk dat hij 140 pk en 242 Nm sterk is. Toch presteert de krachtbron aardig, want dankzij de 1.4 T-GDi sprint de i30 Fastback in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 208 km/u. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,5 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 129 gram.

Onze testwagen kwam met de standaard gemonteerde handbak met zes versnellingen. Wie daar 1.700 euro extra voor veil heeft, kan ook voor de gerobotiseerde DCT-transmissie met dubbele koppeling kiezen. De i30 Fastback is er ook als 1.0 T-GDI van 120 pk, later volgen 1,6 liter-dieselversies van een nieuwe motorgeneratie.

Het AutoWereld-verdict?

Of die verschillen de meerprijs van 900 euro tegenover de gewonde i30 waard zijn? Wij vinden van wel. Deze Hyundai is net iets leuker om naar te kijken en net iets leuker om mee te rijden. De Fastback doet hetzelfde, maar dan met wat meer bravoure. 

Test Hyundai i30 Fastback AutoWereld

 

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30