Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Ioniq EV (2016)

Hyundais hybride rivaal voor de Toyota Prius kregen jullie al eerder gepresenteerd. Maar de Koreanen zetten hoger in. In afwachting van een plug-in is er ook een volelektrische Ioniq. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het is vooral aartsrivaal Toyota die het grote publiek associeert met ecologische auto's en de Koreanen willen nu beslist langszij komen. Daarvoor zetten ze de grote middelen in. Zo hebben ze al een heuse waterstofauto in productie, de ix35 FCEV, al is dat nog een verre gooi in een wereld waarin vooral Priussen als groene uithangborden door de straten zoeven. Maar om zich te meten met die Prius, is er nu de Hyundai Ioniq, een groene ridder met drie koppen. De hybride passeerde al, dit is wat er te doen is rond de volelektrische variant:

  • Te herkennen aan een radiatorloze neus
  • Lithium-ionpolymeerbatterijen van 28 kWh
  • Rijbereik van 280 kilometer
  • Torsieas achteraan
  • Opladen voor 80% via gelijkstroom in 23 minuten

Wat is dit ?

Een meteen stevige vuist richting Prius. Waar Toyota wel 17 jaar voorsprong, maar nog geen elektrische variant in de compacte middenklasse neerpoot, neemt de Ioniq meteen ook de handschoen op tegen de Leaf, de e-Golf en de i3 (voor een test van dit drietal klik je hier). Bovendien heeft Hyundai ook het nodige gedaan om de volledig op stroom rijdende Ioniq wind in de zeilen te geven. Zijn theoretische, en voor dit soort wagens cruciale, rijbereik van 280 kilometer is in alle geval beter dan het gros. Koreanen zijn dan ook niet onbeslagen in batterijtechnologie.

De Ioniq EV doet als enige in bovenvermeld rijtje een beroep op polymeerversies van lithium-ionbatterijen, zoasl in een iPhone 6. Ze zijn 28 kWh sterk en kunnen via gelijkstroom in 23 minuten voor 80% worden opgeladen. Realistischer: een wallbox in de garage levert je een laadtijd van 4u25 op. En zo’n wallbox is in dit geval ook onontbeerlijk, aangezien je via een regulier stopcontact amper 11 kilometer per uur kunt laden.

De elektromotor levert 120 pk en 295 Nm (in ‘Sport’, anders: 265) en drijft de voorwielen aan.

Theorie is theorie, hoeveel stroom verbruikt de Ioniq in het echt?

Voorlopig hebben we de auto maar een middag in bezit gehad, voor echt sluitende conclusies is dat nog voorbarig. Maar de gezette toon belooft veel goeds. Tijdens de testrit konden we het beloofde verbruik van 12,8 kwh wel in het vizier houden, al eindigden we uiteindelijk op een reikwijdte van 230 i.p.v. 280 kilometer.

Veel hangt ook af van de gekozen rijmodus. In ‘Eco’ doet de Ioniq zijn stinkende best om dat vooropgezette rijbereik binnen te hengelen, alleen voelt het dan aan alsof je met de handrem op rijdt. Of met een strak dichgesnoerde begrenzer, en dan is de fun en de fut er snel uit. In ‘Sport’ duik je onder 10 seconden naar 100 km/u en komt de ijver voelbaar naar het oppervlak drijven. ‘Normal’ biedt een mooi evenwicht voor het dagelijkse verkeer. Het leuke vooral is dat het stroomverbruik zeer kneedbaar is. Is het rijbereik na een een sessie spoed in ‘Sport’ al te zeer gekelderd, dan kan je veel van het verlies  goedmaken door in ‘Eco’ de pet van opa op te zetten.

Achter het stuur zitten trouwens ook peddels waarmee je de regeneratieve kracht van het remmen zelf kan versterken of verzachten volgens een setting van 1 tot 4. In de praktijk blijk je dat amper te bezigen. Onderweg voel je ook dat boven 75 km/u de sprankel afneemt.

Dus dynamiek zit er niet echt in ?

Bwah, het zwaartepunt ligt toch lager dan in een Golf GTi, dus dat levert wel vertrouwen op als je vlot de bocht in duikt. Maar er speelt ook veel gewicht mee, dus zoals bij de meeste elektrische auto’s is een dragstrip interessanter dan een serpentine in de Ardennen. Het stuur is ook te licht bekrachtigd naar onze smaak. De ophanging staat zacht afgeregeld, wat het zengevoel zijn broodnodige comfortrandje verleent.

Naast de gewone Ioniq verliest de EV ook de multilink achteraan. Om plaats te maken voor de batterijen prijkt daar nu een torsieas. Volgens Hyundai zou de dynamische meerwaarde van een meerarmige constructie ook niet voelbaar zijn omwille van de batterijen die nu de rol van spelverdeler op zich hebben genomen.

Nog andere verschillen met de hybride Ioniq ?

Vooraan is het radiatorrooster vervangen door een in licht- of donkergrijs verkrijgbaar plastic band. Binnenin debuteert hier eveneens een digitaal dashboard, maar door afwezigheid van een versnellingsbak is er nu ruimte gemaakt voor een opbergvak. Er zijn ook koperaccenten die de symbolische link met elektriciteit leggen. Al met al blijft de sfeer eerder functioneel dan futuristisch. Met minimaal 350 liter koffer boet je ook wel wat volume in tegenover de hybride Ioniq (443 liter), maar voor een elektrische auto is het dan weer best voorbeeldig.

Wat is de Autowereld-conclusie ?

Hoedje af voor Hyundai dat het zijn Ioniq zo doordacht in de markt zet door een aanval op drie fronten te openen. Als elektrische versie tilt de Hyundai zich meteen op hoogte van zijn voornaamste rivalen, zonder de pas opgewaardeerde BMW i3 van zijn troon te stoten in gewicht, prestaties en rijbereik. Maar die laatste is zwijnduur, en voor de Hyundai wordt een billijker prijs verwacht. En dan te weten dat elektrisch rijden op zich weinig belevingsverschil laat optekenen…  

In dit artikel : Hyundai

Geschreven door op