Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
36.999 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Na de hybride en de elektrische Hyundai Ioniq volgt de plug-inhybride variant. AutoWereld doet de test met de PHEV.

Wat is dit?

De derde telg van de Ioniq-familie. Eerder bracht Hyundai ons reeds de Hybrid en de Electric, nu is het de beurt aan de Plug-in Hybrid. Die zou het beste van de hybride en de elektrische Ioniq moeten verzoenen: de autonomie van de eerste en het geruisloze rijcomfort van de tweede.

De troeven van de stekkerversie:

  • Aerodynamisch koetswerk met cx-waarde van 0,34
  • Plug-in combineert 1.6-krachtbron met elektromotor, samen goed voor 141 pk
  • Lithium-ionpolymeerbatterijen van 8,9 kWh, zorgt voor 125 kg meergewicht tegenover Hybrid
  • Gemiddeld normverbruik bedraagt 1,1 liter per 100 km, dat is een CO2-uitstoot van 26 gram
  • Elektrisch rijbereik van 63 km, accu's in dik 2 uur weer volgeladen
  • Vanafprijs bedraagt 33.999 euro, stuk goedkoper dan plug-inhybride concurrentie
  • 5 jaar garantie, zelfs 8 jaar op de batterij (tot 200.000 km)

Het aandrijfgeheel van deze Plug-in is identiek aan dat van de Ioniq Hybrid?

Net zoals de Hybrid vertrekt de Ioniq Plug-In Hybrid vanuit de direct ingespoten 1.6 GDI-benzinekrachtbron, al koppelt Hyundai die 105 pk sterke vierpitter aan een sterkere elektromotor en aan een groter accupakket. We hebben het over een elektrische motor van 44,5 kW en over een lithium-ionpolymeerbatterij met een capaciteit van 8,9 kWh. De voorwielen worden aangedreven via een gerobotiseerde DCT-zesversnellingbak met dubbele koppeling. En met zowel schakelpeddels als een sportmodus.

Het systeemvermogen van dat plug-inhybride aandrijfgeheel bedraagt 141 pk, het gecombineerde koppel 265 Nm. Dat volstaat om de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid aan een topsnelheid van 185 km/u te helpen. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt nog 10,2 seconden. Belangrijker is het normverbruik en de CO2-emissiewaarde, die op respectievelijk op 1,1 liter per 100 km en 26 gram komen te staan.

Hyundai Ioniq PHEV Plug-in Hybrid

Hoe ver geraak je met zo'n plug-inhybride Ioniq?

In theorie beschikt de de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid over een elektrische autonomie van 63 kilometer, in de praktijk blijven daar toch 45 à 50 km van over. Op de middenconsole staat een knop waarmee je tussen de hybride en de volledig elektrische rijmodus switcht, zodat je de batterij wat kan sparen wanneer dat nodig zou zijn. Het opladen vraagt een 2-tal uur, een snellaadfunctie voorziet Hyundai niet.

Het totale rijbereik, dus van zowel de otto- als de elektromotor, zou zo'n 1.100 kilometer zijn. Wie de batterijen een beetje slim en regelmatig laadt, zal dus zelden halt moeten houden aan een tankstation. Het infotainmentsysteem houd je netjes op de hoogte van de staat van je batterijen, van de autonomie en van eventuele laadplaatsen.

Hoe rijdt zo'n Ioniq Plug-in Hybrid?

De grotere accu's, de sterkere elektromotor en de stekkerfunctie van de Plug-in Hybrid voegen 125 kilogram toe aan het totaalgewicht, kilo's die hun repercuties hebben op zowel het weggedrag als het rijcomfort. Het koetswerk gaat wat uitdrukkelijker hangen en het onderstel gaat wat sneller pompen, maar storend wordt het nooit. Toch als je het ecologische uitgangspunt van dit soort machines eerbiedigt, het publiek van een Ioniq zoekt nu eenmaal geen speelse bochtenpikker.

Het plug-inhybride aandrijfgeheel biedt een heleboel comfort, vooral wanneer je volelektrisch onderweg bent. De overschakeling van elektrisch naar hybride geschiedt nagenoeg naadloos, toch zolang je het rechterpedaal niet bruskeert. Bij heftige hernemingen voel je de benzinemotor wel duidelijk bijspringen en verliest de DCT-zesbak wat van zijn goede manieren, simpelweg omdat dat soort acties met zijn groene inborst botsen.

Voor de rest ontpopt de plug-inhybride Hyundai Ioniq zich tot een aangename compagnon, waarmee het prettig rondsnorren is. Ook over de interieurinrichting, de materiaalkeuze of het ruimteaanbod hoor je ons niet klagen, enkel over de slechte zichtbaarheid door de achterruit.

Hyundai Ioniq PHEV Plug-in Hybrid

Prettig genoeg om er ook eentje te kopen?

Een Toyota Prius PHV of Volkswagen Golf GTE vormen een wat homogener totaalpakket, maar kosten ook een stuk meer dan de Ioniq Plug-in Hybrid. Hyundai vraagt 33.999 euro voor de bijzonder compleet uitgeruste Premium-versie, waardoor het prijsverschil met een gelijkwaardig uitgedoste concurrent al gauw oploopt tot 7.500 euro. En dan hebben we het geeneens over de waarborg van 5 jaar op de hele auto en zelfs 8 jaar op de batterijen...

Het AutoWereld-verdict

Perfect is de Ioniq Plug-in Hybrid allerminst, maar overtuigen doet hij moeiteloos. Zijn plug-inhybride aandrijfgeheel pronkt niet alleen het laagste verbruik en met het hoogste rijbereik, Hyundai zorgt ook voor de beste aankoopprijs, de volledigste standaarduitrusting en de interessantste waarborg. Dan val je niet over de slechte zichtbaarheid door de achterruit of over het ietwat lompe rijgedrag. 

Hyundai Ioniq PHEV Plug-in Hybrid

 

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq