Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

Geschreven door op

Prijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Ook Hyundai is klaar voor de felle strijd in het compacte SUV-segment. AutoWereld doet de test met de 120 pk sterke Kona 1.0 T-GDi met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak.

Wat is dit?

De Hyundai Kona is het kleine SUV-broertje van de populaire Tucson, waarmee de Zuid-Koreaanse constructeur de strijd aangaat met een Citroën C3 AirCross, Seat Arona of Renault Captur. Opgepast! De Kona is geen tweelingbroer van de Kia Stonic. De technische basis waarop ze bouwen, is immers verschillend. Zo heeft de Hyundai een multilink achteraan, terwijl de Kia een eenvoudigere torsieas hanteert. De Stonic komt enkel als voorwieltrekker, de Kona is ook verkrijgbaar met 4x4.

Eerder konden we reeds testrijden met de vierwielaangedreven en aan de gerobotiseerde TCT-versnellingsbak gekoppelde topversie, aangedreven door een 177 pk sterke 1,6 liter-turbobenzine. Nu gaan we aan de rol met de instapversie. Later vult Hyundai het Kona-gamma aan met een dieselversie (de 1.6 CRDi in twee vermogensversies – juni 2018) en met een elektrische versie (met twee verschillende batterijpakketten – oktober 2018).

Wat moeten we nog weten over de Hyundai Kona?

  • Nieuwe SUV-designtaal, ook voor toekomstige modellen
  • Kona-badge verwijst naar een regio in Hawaï
  • CO2-uitstoot van de 1.0 T-GDi: vanaf 117 gram
  • Uitrustingsniveaus: Air, Twist, Launch en Luxury Launch
  • Hyundai zet in op personalisatie
  • Vanafprijs: 17.899 euro
  • Vijf jaar garantie, zonder kilometerbeperking

Hyundai Kona

Waar hebben we dat design nog gezien?

Nergens. De Kona introduceert immers een nieuwe SUV-designtaal die Hyundai ook zal hanteren voor de opvolgers van de Tucson en de Santa Fe. Aanvankelijk vonden we dat een beetje jammer. Die valse sleuf onderaan de motorkap en die grijskleurige opzetstukken deden eerst wat pijn aan de ogen, zeker in combinatie met het nogal schreeuwige kleurenpalet met contrasterende daktint waarin de Kona zich baadt. Maar in het echt ziet de compacte SUV er stukken beter uit dan op de foto, met een sportief silhouet en het nodige karakter.

Binnenin kost het de Hyundai Kona nog minder moeite om ons te overtuigen. De ontwerpers combineren het zwarte interieur met kleurige toetsen voor de stiksels op de stoelen en de randjes rond de versnellingspook, de starttoets en de verluchtingsmonden. Hip en trendy, zoals dat heet. Ook met de materiaalkeuze, de afwerking en de kwaliteitsperceptie zich het snor, net zoals met het infotainmentsysteem en de algemene ergonomie.

Ook over het ruimteaanbod hoor je ons niet klagen. Voorin zit je genereus, al hadden de zittingen van de voorstoelen net iets langer gemogen. De achterbank biedt beduidend minder plaats, maar voor een compacte SUV met een lengte van 4,16 meter valt de beschikbare bewegingsruimte best mee. Het koffervolume schommelt tussen de 361 en de 1.143 liter, afhankelijk van de positie van de asymmetrische rugleuning van de achterbank.

Hyundai Kona

Even terugkomen op dat infotainmentsysteem...

Als je voor de Hyundai Kona in Air-basistrim opteert, dan vind je een monochroom scherm centraal bovenop het dashboard dat een radio bundelt met een MP3- en een Bluetooth-functie. De Twist krijgt gekleurd aanraakscherm en combineert DAB+ met een slimme smartphone-integratie en een Bluetooth-functie met stemherkenning. Wil je de volledige zwik, dan moet je het hoogste uitrustingsniveau hebben. 

De Luxury Launch krijgt de 8-inchdisplay met het Krell-audiosysteem (8 luidsprekers met subwoofer) en de TomTom-navigatiemodule (met 7 jaar gratis abonnement op de Live-services). Dan komt de Hyundai Kona ook met een inductielaadmodule en met een head-upsdisplay. Deze jongen is helemaal mee.

Ook onder de motorkap?

De 1.6 T-GDi mag dan stukken krachtiger zijn, deze 1.0 T-GDi is wel de betere keuze. De drukgevoede driepitter ontwikkelt een vermogen van 120 pk voor een maximaal koppel van 172 Nm, dat vrij beschikbaar is tussen de 1.500 en de 4.000 toeren per minuut. Onderin heeft het blokje wat aansporing nodig, maar het blokje draait vlot en vrolijk zodra de turbo aan het blazen gaat. Zeker in combinatie met de goed gespreide zesversnellingsbak.

De prestaties zijn niet overdonderend. De Hyundai Kona heeft toch de volle 12 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. Nu voelt de Koreaanse SUV wel sneller aan dankzij de gretig in de toeren klimmende turbomotor. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,2 liter en de CO2-uitstoot 117 gram, toch als je op stalen 16-duimsvelgen staat. Voor de grotere en bredere velgenmaten geldt 5,4 liter en 125 gram. Correct, zoals dat heet.

De 1.0 T-GDi komt enkel in combinatie met voorwielaandrijving en de manuele versnellingsbak. Wie ook 4x4 of de gerobotiseerde TCT-transmissie hebben wil, moet hoe dan ook een 1.6 T-GDi hebben. Die vierwielaandrijving is een on-demandsysteem dat tot 50% van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt. Hyundai voorziet ook een Lock-functie die de koppelverdeling tussen beide assen blokkeert, mocht je echt over onverhard terrein willen.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi

Van onverhard naar verhard. Hoe rijdt de Kona?

Best volwassen voor zo'n jeugdige SUV. De Hyundai-ingenieurs hebben een goede mix gevonden tussen dynamiek en comfort, met een koetswerk dat niet te hard gaat hangen bij het wat enthousiastere bochtenwerk en een demping zich niet al te snel uit het lood laat slagen bij het nemen van oneffenheden. Maak er geen sportieveling van, de Kona omschrijf je beter als een vlotte jongen.

Het Autowereld-besluit?

Hyundai weet hoe het SUV's bouwen moet, zo blijkt alweer. Want de Kona goochelt met dezelfde talenten die de Tucson zo populair maken in zijn klasse. Bovendien houdt de Koreaanse constructeur de vinger aan de pols, want deze jongen surft netjes op de trends van de dag. Een gedegen pakket in een gedurfde verpakking.

Hyundai Kona

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona