Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Kona EV (2018)

Een toonaangevend rijbereik, een vlotte sprint, nulemissie en een aanvaardbare prijs. De Kona EV is een goed uitgedokterd product. Plus, het is ook nog eens een SUV.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Als er één ding is dat Hyundai geleerd heeft van Tesla, dan is het dat je elektrische auto’s niet als saai mag afserveren. Dus bedachten de Koreanen hun tweede elektrische auto met een iets spannender en trendier kleedje dan de klassieke hatchbackvorm van de Ioniq. Zijn SUV-looks alleen al zal de Kona EV makkelijk te verzilveren aandacht opleveren. En er is meer aan de hand. Zoals in:

  • Een Highpower- en een Lowpowerversie
  • Autonomie tot 480 kilometer
  • Bereikbare basisprijs van 34.999 euro
  • 0-100 km/u in 7,6 seconden
  • Snellaadtijd van 54 minuten

Is dit gewoon een Ioniq met een hippere carrosserie?

Nee. Beide auto’s doen een beroep op lithium-ionbatterijen van het polymeertype en hebben met een permante synchroonmotor met een enkele reductie een sterk vergelijkbare set-up, maar de Kona presteert beduidend beter op alle vlakken omdat zijn batterijen met 63 kWh (tegenover 28 kWh in de Ioniq) een pak potenter zijn. De grenzen waren een eindje verlegd door de bij ons niet leverbare maar net zo krachtige Ampera-e van Opel. Niet verwonderlijk dat de Kona EV een zeer vergelijkbaar rapport kan voorleggen. Spurts, laadtijden en rijbereik overlappen, zij het met een licht voordeel voor de Kona.

Voorwaarde is wel dat je voor de sterkere Kona EV kiest. Die staat in 7,6 seconden aan 100 km/u en kan door zijn gemiddelde normverbruik van 14,3 kWh een autonomie van 480 kilometer voorleggen, berekend volgens de nieuwe en strengere WLTP-verbruiksnorm. Omgerekend naar de huidige NEDC-maatstaven stijgt dat rijbereik zelfs naar een indrukwekkende 557 kilometer.

Over and out voor de Ioniq?

Je zou het zo zeggen, omdat de basisversie van de Kona EV - met 39,2 kWh, 136 pk en 312 kilometer autonomie nog altijd een stuk beter dan de Ioniq - maar een duizendtal euro meer kost. Om nog maar te zwijgen van de commerciële troeven van zo’n SUV-koetswerk.

Anderzijds, er hangt een keerzijde aan de klinkende cijfers van de Kona. Neem nu die Hipower. Ongeacht de laadmethode heeft die dubbel zoveel tijd nodig dan een Ioniq. Die laatste kan in 4 uur en 20 minuten voor 80% worden geladen. De Kona heeft 9 uur en 35 minuten nodig (bij snelladen via gelijkstroom verkorten die intervallen tot respectievelijk 23 versus 54 minuten). Een Ioniq staat sneller paraat en dat is natuurlijk lang niet onbelangrijk voor gebruikers die dagelijks met hun EV aan de slag gaan.                                            .

Het goede nieuws is dat we de verbruiksclaims van Hyundai ook konden waarmaken, tot zelfs verbeteren (ons gemiddelde bedroeg 13,4 kWh). Maar goed, lithium-ions houden net zoveel van de zon als de bejaarden in Benidorm. En het is zomer.

De aandrijving is futuristisch, maar de looks eerder conventioneel.

Dit is grotendeels de Kona zoals we die kennen, opgesmukt met esthetische ditjes en datjes die we op de Ioniq al tegenkwamen. Het zijn de dichtgemetselde snoet, de bijna volle velgen en de rimpels op de achterbumper die het verschil maken. Er blijft ook maximaal 1.114 liter aan bagageruimte over, wat helemaal oké is voor een compacte SUV in dit genre.

Naast batterijen kunnen de Koreanen ook wel overweg met schermen. Je merkt het aan de goede resolutie van het digitale scherm voor de tellers, waarop je ook de batterijstatus kan volgen. Het wordt aangevuld met een head-updisplay via een opklapscherm en een centrale infodisplay. Het verschil met de gewone Ioniq is vooral de middenconsole. Knoppen vervangen de anders zo klassieke pook.

Verder ziet het geheel er wel keurig uit, maar aan de materiaalkeuze voor de meeste van de interieurstukken merk je dat de Koreanen op hun wons hebben gelet. Net zoals voor de steun van de stoelen.

En onderweg?

Enkel de 63 kWh-variant stond te onzer beschikking. Zet hem in ‘Sport’ en je hebt een gretig zoevend SUV’je in handen, dat onmiddellijk op de bevelen van je rechtervoet reageert en zijn 395 newtonmeter aan koppel lineair blijft voorschotelen. Het blijft een specifieke ervaring, die snelle en continue acceleratie. Sommigen worden er trouwens wagenziek van.

Begint de baan te keren, dan kan de Kona rekenen op zijn lage zwaartepunt. Hij ligt muurvast op de baan, en wordt vooral grenzen opgelegd door zijn banden. Gewicht speelt echter altijd een rol. In het stuur voel je dat er aardig wat kilo’s door de bocht moet worden gesleurd. De krachtigtse Kona EV gaat als een speer - zorgeloos als wat - , maar agiliteit is niet zijn ding.

Speelt dat gewicht ook op tijdens het remmen?

Het eigene is dat je hem via peddels aan het stuur manueel kan afremmen - naast de klassieke methode van een rempedaal. De motorrem en energierecuperatie is zo fel dat je de Kona EV helemaal tot stilstand kan brengen, als je de linkerpeddel langdurig ingetrokken houdt. Onderweg kan je vertragen volgens drie standen. Tuurlijk moet dat in het begin wat in de vingers kruipen, en vaak is de remdosis wat te hard, maar na een korte gewenningsperiode begon onze luie linkervoet het wel te appreciëren. Al met al verkiezen wel de methode van BMW, waarbij de inbreng van de motorrem via het gaspedaal wordt geregeld.

Omdat EV’s zich prima lenen tot semi-autonome rijkunstjes, en Hyundai zwaar inzet op de ontwikkeling ervan, krijgt ook de Kona zijn deel aan elektronisch rijgerei. De actieve cruisecontrol kan de snelheid zelfstandig regelen tot stilstand, een noodrem grijpt in bij achteropkruisend verkeer, het stuur voert correcties uit aan de hand van de witte baanlijnen, terwijl de auto ook het midden van zijn rijvak kan aanhouden.

Ondersteunend werken die snufjes op een comfortabele manier, maar je kan er nog lang niet blindelings op vertrouwen. Aan de afstelling merk je dat de Koreanen toch al wat ervaring op dit gebied hebben, zonder dat ze daarom de finesse van een merk als Mercedes evenaren.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Van Nissan over Volvo tot Mercedes en Tesla, iedereen is dezer dagen druk in de weer met een antwoord binnen dit genre. Omdat je geen geniaal marketeer moet zijn om de som te maken dat elektrificatie en SUV’s een gouden combinatie vormen. De Kona EV pakt iedereen op snelheid, en dat is lang niet onbelangrijk voor een aandrijvingsvorm die de onderlinge verschillen tussen auto’s nogal uitvlakt.

Zijn beloftes komt de Kona EV alvast na. Dat rijbereik is in de praktijk haalbaar en de prestaties staan pal, ook al valt nog te bezien hoe de minder krachtige versie uit de verf komt. Minputen? Hou rekening met toch behoorlijke laadtijden en de materiaalkeuze binnenin blijft op zijn Koreaans.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

Geschreven door op