Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Nexo (2018)

Waterstof als brandstof voor de toekomst? Volgens Hyundai wel. Hun FCEV-versie van de ix35 was nog een adaptatie, deze Nexo staat helemaal op zichzelf. En ja, je kan hem kopen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Onze mobiliteit van de toekomst wordt voor een groot deel elektrisch. Dat lijdt weinig twijfel. Maar niet iedereen is het erover eens of die EV's door batterijen dan wel een brandstofcel zullen worden aangedreven. Hyundai zet in ieder geval beide deuren op een kier. Eventjes dachten we nog dat ze hun waterdrager, de ix35, een stille dood gingen laten sterven om doorgang te verlenen aan een legertje EV's, bewapend met lithium-ions. Niks van. Dat Hyundai ook religieus blijft vasthouden aan waterstof als energiedrager voor morgen bewijst hun net geen 75.000 euro kostende Nexo. Want die kan dit:

  • Derde generatie waterstofauto van Hyundai
  • 163 pk en 395 Nm onmiddellijk beschikbaar koppel
  • Brandstofcel van 95 kW, aangevuld door een lithium-ionaccu van 40 kW
  • Leeggewicht van 1.814 kilo
  • Nul naar honderd in 9,2 seconden, topsnelheid van 179 km/u
  • Theoretisch rijbereik van 756 kilometer (NEDC)

Is de waterstofauto al klaar om zich in de debatten te mengen?

De Nexo maakt zich in ieder geval op voor die debatten. Steunend op een eigen platform kreeg hij een eigen smoelwerk, alias stijl, en is hij een model in zijn eigen recht. En dat zegt iets over de kansen op welslagen die de Koreanen aan de brandstofcel geven. Hyundai kan er zoveel van produceren als de vraag vooropstelt, al zal het met de kleine cirkel aan tankstations voor waterstof er nog niet meteen voor stormlopen. Commercieel is het ook slim dat, in tegenstelling tot een Toyota Mirai of Honda FCX Clarity, de Koreanen voor een SUV-koetswerk kiezen. Iedereen wil zo'n verhoogde cross-over dezer dagen, een trend die morgen nog niet meteen zal verwateren. In afmetingen kan je de Nexo vooral vergelijken met een Tiguan.

Zijn brandstofcel levert 163 pk en toch 395 newtonmeter koppel. Het systeem is goed voor een theoretisch rijbereik van 756 kilometer. Tanken duurt ongeveer 5 minuten. Er is wel nog een assisterende lithium-ionbatterij voor remenergierecuperatie en wat extra spiertonus voor tijdens de acceleraties. Leuk weetje nog: Hyundai heeft een samenwerkingsverbond met Audi gesloten en wisselt met hen patenten uit. Beide hopen dat de komst van extra spelers de markt een zetje zal geven. 

Heel erg anders dan een door klassieke batterijen aangedreven elektrische auto, rijdt hij niet. Het voelt zen aan en je geniet vooral van zijn cruisende natuur, wollige kalmte die hij makkelijk in daadkracht kan omzetten door zijn 395 newtonmeter dik koppel en zijn ogenblikkelijke respons op het gaspedaal. Zonder dralen schiet hij uit zijn sloffen, zonder een schicht genre Tesla Model X te willen zijn.

Waar zit dan wel het verschil met een ‘gewone’ EV?

De gewichtsverdeling is anders, waardoor het rijgevoel lijkt op dat van een klassieke auto. Denk aan een auto op gas. Vooraan drukt een brandstofcel in plaats van een verbrandingsmotor op de vooras, achteraan zitten de uit carbon gebakken tanks. Er zit een klein overschot op de kilowatts die het systeem produceert. Die dienen om blijvend stroom te leveren aan de randapparatuur, zoals de airco en het infotainment. Na onze testrit noteerden we een verbruik van exact 1 kilo per 100 kilometer. Dat brengt het rijbereik van dik 750 kilometer (volgens NEDC, WLTP: 666) niet in verlegenheid.

Is de Nexo ook zo futuristisch qua gadgets?

De Nexo pakt uit met een eigen cockpit en meer semi-autonome snufjes dan gewoonlijk bij Hyundai, plus een leuke videohulp. Als je de richtingaanwijzer aanzet, projecteert een camera de het beeld van de buitenspiegel op het boordscherm. Zo zonder dode hoek zie je perfect wat er zich al dan niet naast je bevindt. Daarnaast kan je de Nexo ook met de sleutel parkeren.

Onderweg vult hij aan met een actieve cruisecontrol, rijvakassistentie met een speciale modus voor de autosnelweg, stuurcorrecties, voetgangersherkenning en zo meer. Je kan de systemen wel eens op een fout betrappen, maar de voeling waarmee alles staat afgesteld bewijst dat semi-autonoom rijden een prioriteit is voor de Koreanen.

Is waterstof wel de toekomst?

Er moet nog flink wat van het goedje naar de zee alvorens waterstofauto’s de maat zullen bepalen. De meeste waterstof wordt vandaag nog uit gas gewonnen, wat beantwoordt aan een CO2-equivalent van 120 g/km (ongeveer hetzelfde als een EV, waarvan het fabriceren van een lithium-ionbatterij nogal wat CO2-uitstoot vergt). Van bron tot wiel bedraagt de efficiëntie van waterstof geen 25% en door zijn volumineuze eigenschap is het niet echt rendabel om het tot bij stations te vervoeren in vrachtwagens.

Voordelen van waterstof zijn de korte tankbeurten, het prima rijbereik, terwijl het voor onderdelenleveranciers veel meer overlapt met de industrie zoals we die nu kennen. Batterijen daarentegen blijven kostelijk, vanwege hun hoge afhankelijkheid van grondstoffen. Dat brandstofcelwagens momenteel even duur zijn, ligt aan de fabricage. Schaalgrootte zal hun prijs doen dalen.

En er zijn lichtpuntjes aan de horizon. Grote landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk plannen de komende jaren honderden tankstations wat de technologie toch een duwtje in de rug zou moeten geven. In België is er van politieke wil nog niet echt sprake. Jammer, want onze buurlanden hebben wel al duidelijke plannen ontvouwd. 

Het AutoWereld-oordeel?

Vooralsnog is de doorbraak van waterstofauto’s een klassiek kip-en-het-eiverhaal. Er zijn geen stations, dus maken de auto’s geen kans. En omdat er geen auto’s zijn, raakt dat netwerk van publieke tankstations maar niet overeind. België telt er voorlopig één in Zaventem, maar de Colruytgroep zal er binnenkort nog eentje openen in Halle (ze mikken op een tiental plekken), terwijl ook Antwerpen zijn project heeft.

Als je dus een Nexo in het straatbeeld ziet de komende jaren, mag je een wens doen. Want naast het stevige prijskaartje van 74.999 euro, goed voor de duurste Hyundai van de showroom, moet hij zich zien te redden aan de hand van vooralsnog één tankstation. Een achilleshiel van formaat, ook al beschikt deze Hyundai over de beste radius van eender welke ecowagen.

In dit artikel : Hyundai

Geschreven door op