Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi 4WD (2012)

AutoWereld reed met de nieuwe Hyundai Sante Fe met 2.2 CRDi-dieselmotor en vierwielaandrijving. Een testverslag.

HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi 4WD (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Santa Fe? Moet dat niet ix45 zijn?

De Santa Fe is voor Hyundai wat de S-Klasse is voor Mercedes: een gevestigde waarde. Niet dat het succes van het merk er nog even sterk vanaf hangt als vroeger. Daarvoor hebben de Koreanen ondertussen genoeg andere kleppers in huis. Maar het is wel een fundament dat het huis overeind houdt.

Van bij de eerste Santa Fe in 2000 was het meteen raak. In die mate zelfs dat de auto in zijn uppie Hyundai uit de hoek der budgetmerken haalde, waarna de rest van het gamma er zich aan kon optrekken. Nadien wist de tweede generatie mooi te bevestigen. Ruim 2,6 miljoen Santa’s werden er ondertussen wereldwijd aan de man gebracht, waarvan 350.000 in Europa.



Die cijfers verklaren in één adem waarom de nieuweling niet ix45 heet, naar analogie met de meeste andere Hyundai’s. Santa Fe is immers zo’n sterke naam geworden dat men hem niet te grabbel durft gooien. Vooral niet omdat dit een van de weinige Hyundai’s is die over de hele wereld in dezelfde jas wordt verkocht.

En maakt deze derde generatie die uitstekende reputatie ook waar?

Net als de meeste andere Hyundai’s pakt de Santa Fe uit met een stoere neus, incluis de befaamde hexagon-grille, een wulps lijf met messcherpe lijnen en mooi uitgebalanceerde proporties. De auto wil een noest werkpaard en een beschermende cocon zijn, maar wel eentje in maatpak waarmee je overal kan komen.   Missie geslaagd, want hij vangt veel aandacht met zijn expliciete smoel en afgewogen silhouet.

De Santa Fe is amper groter dan zijn voorganger, maar wel lager en dus sportiever. Hoewel de wielbasis identiek is, staat hij volgens Hyundai op een nieuw platform dat meer plaats voor passagiers garandeert.  Het meubilair zit prima en de benen krijgen meer bewegingsvrijheid, al zijn de zittingen iets te kort. Grote gezinnen kunnen kiezen voor twee extra stoeltjes in de koffer.



Dat dit een echte Hyundai is, blijkt ondermeer uit de degelijke, doch druk vormgegeven boordplank, waarbij je even moet zoeken naar alle functies rond stuurwiel en middenconsole. Het is prettig dat Hyundai het Aziatische gevoel helemaal kon afschudden en het is leuk dat dashboard en deurpanelen luxueus aanvoelende materialen meekregen.

En hoe rijdt deze flink uit de kluiten gewassen Hyundai?

Aangezien Hyundai de 2,4 liter-GDi op benzine niet naar België haalt, wordt de Santa Fe bij ons slechts verkocht in twee dieselversies: een 2.0 CRDi met 150 pk en de 2.2 CRDi met 197 pk waarvan wij mochten proeven. De aandrijflijn doet perfect zijn werk, zonder echt in iets uit te blinken.

Het flex-steer dat we reeds van andere Hyundai’s kennen, had men gerust achterwege kunnen laten, wegens niet meer dan een gekunsteld trucje om weg te moffelen dat er te weinig communicatie is tussen voorwielen en stuurwiel. Niet dat veel klanten voor dit soort auto’s zich daar overigens aan storen.

De ophanging is dan weer niet instelbaar. Nadat het onderstel in Europa werd verfijnd, biedt de auto een redelijk compromis, zonder uit te blinken in de comfortabele of sportieve richting. Exact wat mensen in deze klasse verwachten.



Het heeft weinig zin om voor deze duurdere 4WD-variant te opteren, vooral omdat de achteras slechts meespeelt als de vooras tractie verliest. Voor de veiligheid moet je het evenmin doen of laten. Dankzij een elektronisch stabiliteitsprogramma, de Roll Over Protection en wat voor elektronische hoogstandjes meer, moet je echt als een dolle tekeer gaan om de Santa Fe uit zijn evenwicht te krijgen.

(Bart Lenaerts voor AutoWereld)

Motor: 2199 cc, L4 (turbodiesel), 197 pk bij 3800 opm, 436 Nm bij 1800 opm Transmissie: vierwielaandrijving, zestrapsautomaat  Prestaties: 190 km/u, 0-100 km/u in 10,1 sec. Normverbruik: 6,8 l/100 km CO2-uitstoot: 178 g/km Prijs: 46.899 euro

 

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Geschreven door op