Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Sante Fe 2.2 CRDi 4WD (2016)

De Hyundai Sante Fe krijgt een opfrisbeurt die wat esthetische fijnslijperij combineert met zuinigere motoren en opgewaardeerde veiligheidssystemen. AutoWereld doet de test met de 2.2 CRDi 4WD.

52.949 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Santa Fe is en blijft de vaandeldrager van het Hyundai-gamma, goed voor eenderde van de Europese SUV-verkoop. De derde generatie debuteerde in 2012 en is dus aan een opfrisbeurt toe.

Wat is er nieuw?

Hyundai heeft het koetswerkontwerp van de Santa Fe aangepast aan de de recente huisstijl van het merk, naar het voorbeeld van de populaire Tucson. We noteren verse velgendesigns, hertekende lichtunits en herwerkte bumperschilden, esthetische aanpassingen die de flink uit de kluiten gewassen SUV een wat strakker en stijlvoller aanzien geven.

Hyunda Santa Fe 2016

De Sante Fe Fase 2, zoals de Belgische invoerder deze facelift noemt, introduceert een heel arsenaal veiligheidssystemen. Zoals het Autonomous Emergency Braking, een radar-en cameragestuurde noodremfunctie die de bestuurder eerst waarschuwt voor een nakende aanrijding en desnoods volledig autonoom ingrijpt om verder onheil te verkomen.

Ook nieuw: de Smart Cruise Control, een actieve snelheidsregelaar. De Blind Spot Detection, een dodehoekassistent. De Rear-Cross Traffic Alert, een systeem dat je assisteert bij het achterwaarts uitrijden van parkeerplaatsen. Het Smart Parking Assist System, automatische parkeerhulp voor zowel haakse als evenwijdige manoeuvres. En de Around View Monitor, waarbij verschillende camera's een 360-gradenzicht rond de auto simuleren.

Wat zit er onder de motorkap?

Hyundai heeft het motorenpalet van de opgefriste Sante Fe aangepast aan de Euro 6-regelgeving. Om het verbruik en de emissies verder te drukken, krijgen alle motorisaties de hulp van een stop-startsysteem. Zo zakt de CO2-uitstoot van de enkel op de voorwielen aangedreven 2.0 CRDi van 165 naar 154 g/km, wat zich vertaalt in een gemiddeld normverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer.

Wij gingen op pad met de vierwielaangedreven en aan een klassieke zestrapsautomaat gehangen 2.2 CRDi, die zijn vermogen ziet stijgen van 197 naar 200 pk. Het maximale koppel bedraagt 440 Nm en piekt tussen de 1.750 en 2.750 toeren per minuut. Het aandrijfgeheel toont zich soepel, maar klinkt nogal rauw bij vollast. Hoewel de zestrapsautomaat wat alerter lijkt te reageren, blijft hij eerder gezapig van verzet naar verzet schakelen.

De Santa Fe 2.2 CRDi sprint in 9,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 203 km/u. Hyundai belooft een gemiddeld normverbruik van 6,6 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 174 g/km. In de praktijk lust de 2,2 liter-dieselmotor makkelijk 8 liter en meer.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

De aanpassingen aan het interieur van de Santa Fe blijven beperkt. Hyundai morrelt aan de middenconsole, met een groter tft-aanraakscherm voor het opgewaardeerde gps-navigatiesysteem. De TomTom-module is voortaan standaard op alle versies en komt met 7 jaar gratis Life Services met RTI-functionaliteiten en flitscameraverwittiging. Ook het infotainmentsysteem is nieuw, met desgewenst Infinity Premium Surround Audio-technologie met een vermogen van 630 Watt, 12 speakers en een zogenaamde 3D-geluidservaring.

Hyundai Santa Fe 2016

De passagiers op de tweede zitrij kunnen hun stoel met kantelbare rugleuning voortaan nog verder verschuiven (over 27 centimeter), een derde zetelrij wordt optioneel aangeboden op het Executive-uitrustingsniveau. Naast de Sante Fe heeft Hyundai ook de Grand Santa Fe in de aanbieding, die nog eens 23 centimeter langer is. Het maximale koffervolume klimt dan van 1.680 naar 1.842 liter.

Hoe rijdt de Santa Fe Fase 2?

Net zoals daarvoor, ook de facelifte Santa Fe vindt een mooie balans tussen comfort en dynamiek. De verschillende rijmodi bieden amper tot geen meerwaarde.

Hoewel de Santa Fe nauwelijks de ambitie koestert om avontuurlijke off-roadtochten te ondernemen, zegent Hyundai het semi-permante 4x4-systeem met een Lock-functie die de koppelverdeling over beide assen vergrendelt tot een snelheid van 30 km/u. Het geremde sleepvermogen bedraagt 2 ton voor de automatisch geschakelde en 2,5 ton voor de manueel geschakelde versies.

Wat moet dat kosten?

Je hebt een vernieuwde Santa Fe 2.0 CRDi vanaf 41.849 euro. Een smak geld, maar de bijzonder genereuze standaarduitrusting maakt veel goed. En de Duitse premium concurrentie verkuipt de huid beduidend duurder. 

De door ons geteste 2.2 CRDi met zowel automaat als vierwielaandrijving verwisselt van eigenaar voor 49.399 euro, maar hult zich dan wel in het nog rijkelijker aangeklede Executive-maatpak. Aan de enkel als 2.2 CRDi te verkrijgen Grand Santa Fe hangt een prijskaartje van 56.499 euro.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Santa Fe is en blijft een overtuigend totaalpakket. De Fase 2-aanpassingen zorgen ervoor dat deze Hyundai weer bij de les is, vooral op het gebied van veiligheid en comfort.

Hyundai Santa Fe

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Geschreven door op