Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar E-Pace P300 AWD (2017)

Geschreven door op

65.150 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Jaguar F-Pace krijgt een SUV-broertje, gebaseerd op de Range Rover Evoque. AutoWereld doet de test met de E-Pace P300 AWD.

Wat is dit?

Jaguar houdt het overzichtelijk. Zoals de X-reeks een compacte E en een grote F telt, geldt dat nu ook voor de Pace-modellen. De F-Pace krijgt immers het gezelschap van de kleinere E-Pace.

Verwar die Jaguar E-Pace niet met de I-Pace, zoals de volledig elektrische cross-over heet die eind volgend jaar debuteert. Dit is een compacte SUV die bouwt op de technische fundamenten van de Range Rover Evoque. 

De Jaguar E-Pace in een notendop:

  • Kleine SUV-broer van de Jaguar F-Pace
  • Technisch verwant aan de Range Rover Evoque
  • Enkel verkrijgbaar met Ingenium-viercilindermotoren
  • Voor- of vierwielaandrijving, manueel (6M) of automaat (9A)
  • 4x4-systeem van de Ford Focus RS, maar dan zonder driftfunctie
  • P300 is 300 pk sterk, haalt 243 km/u en sprint in 6,4 seconden van 0 naar 100
  • Jaguar heeft het over een cross-over met hot-hatchkwaliteiten
  • Touch Pro-infotainmentsysteem met allerlei multimediatoepassingen
  • Van de F-Type overgenomen interieurelementen zorgen voor sportieve toets
  • R-Dynamic-varianten genieten extra sportieve uitstraling

Jaguar E-Pace SUV

Een Evoque in een Jaguar-sausje?

Ja en neen. Ja, want de E-Pace bouwt inderdaad op de technische fundamenten van de Range Rover Evoque. En neen, want Jaguar heeft een heel andere SUV proberen bouwen. Terreintalent werd bijkomstig, deze roofkat moest vooral klauwen bij het enthousiast afhaspelen van kronkelende bochtenbanen.

Het onderstel combineert nieuwe ophangingselementen met een strakkere set-up. Achteraan koos Jaguar voor de zogeheten Integral Link-multilinkconstructie van de grotere F-Pace. In Gaydon omschrijven ze de E-Pace dan ook als een moderne hot-hatchinterpretatie.

Jaguar E-Pace SUV

Een sportieve SUV, komt dat wel goed?

Jawel. Hoewel de wat hogere cross-overbouw de koetswerkbewegingen wat versterkt, stuurt de E-Pace strak en reageert hij speels. Je krijgt voldoende feedback, waardoor een heleboel rijplezier te rapen valt. En dat zonder al te grote concessies op het vlak van comfort.

De slimme vierwielaandrijving, standaard op de door ons geteste P300, helpt ook. Het gaat om het door GKN ontwikkelde 4x4-systeem dat je ook in de Ford Focus RS vindt, al besloot Jaguar om de driftfunctie te schrappen. Ook op het onverhard staat de E-Pace zijn mannetje, al mist hij de terreincapaciteiten van de Range Rover Evoque.

Jaguar biedt ook verschillende rijmodi aan , die het onderstelkarakter van de E-Pace anders gaan inkleuren. Er wordt gespeeld met de kalibratie van onder meer de stuurbekrachtiging, de gasrespons, de 4x4-aandrijving en de adaptieve ophanging. Er zijn aparte toetsen om de sportmodus van de negentrapsautomaat te activeren en om de esp-stabiliteitscontrole te desactiveren.

Jaguar E-Pace SUV

Die P300...

Het gaat om de nieuwe 2 liter-turbomotor van de Ingenium-familie die Jaguar onlangs introduceerde op de F-Type. Zoals de nieuwe nomenclatuur het voorschrijft, gaat het om een benzinemotor (met de P van Petrol) met 300 pk. De E-Pace D150 heeft dus een dieselmotor van 150 pk. 

De E-Pace P300 sprint in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 243 km/u, al weet Jaguar ook dat ze vooral dieselmotoren zullen slijten. Toch tot het gamma een plug-inhybride variant verwelkomt. Er is ook sprake van een wilde SVR-sportvariant...

Jaguar E-Pace SUV

Hoe groot is zo’n E-Pace eigenlijk?

De E-Pace is 4,4 meter lang, 1,9 meter breed en 1,6 meter hoog. Een concurrent voor de op stapel staande BMW X2, die de Britten als voornaamste concurrent beschouwen. Jaguar heeft het over een SUV, maar eigenlijk is het een cross-over. Een knap gelijnde cross-over, waarbij het designteam ging voor een optimale mix tussen vrouwelijke elegantie en mannelijke agressie.

Dat wordt extra in de verf gezet door het optionele R-Dynamic-pakket met gigantische 21-duimsvelgen, zoals gemonteerd op onze testwagen. Het geeft het reeds sportief gelijnde koetswerk wat extra spierkracht.

Ook binnenin speelt sportiviteit troef. De bestuurderspost knipoogt naar de cockpit van de F-Type, de opzet van de middenconsole is zowat identiek. Dus zonder draaitoets, maar met sportievere versnelllingspook. Aan multimediasnufjes en veiligheidstoepassingen geen gebrek, zowat alle vandaag gangbare oplossingen zijn beschikbaar.

Binnenin krijg je al gauw het gevoel in een grotere auto te zitten, alleen achterin blijft het wat behelpen. De koffer slikt tussen de 577 en de 1.234 liter aan spulletjes, afhankelijk van de positie van de achterbank.

Jaguar E-Pace SUV

Het AutoWereld-oordeel?

Met de F-Pace opende Jaguar de deur naar het SUV-segment, met de E-Pace tonen de Britten dat ze het cross-overconcept in de vingers hebben. Het zwierige lijnenspel en het dynamische weggedrag gaan gepaard met een aangenaam ingericht interieur, met knappe technologie en met een aanvaardbaar prijskaartje, toch als je de geboden standaarduitrusting afweegt tegenover die van de concurrentie. Een winnaar, denken we.

Jaguar E-Pace SUV 

 

In dit artikel : Jaguar, Jaguar E-pace