Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar F-Pace SVR (2019)

De langverwachte Jaguar F-Pace SVR is eindelijk beschikbaar. Hoe is de 550 pk-sterke bruut in de praktijk? AutoWereld doet de test.

102.710 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De F-Pace SVR is de derde auto die onder handen werd genomen door de Special Vehicle Operations-afdeling van Jaguar-Land Rover. Ondanks een vertraging van een klein jaar stormt de bombastische SVR nu ook de showrooms binnen. Een kort overzicht.

Klinkt goed. Hoe voelt dat op de baan?

Uiteraard is zo'n jaap van een V8 aan je voeten prettig reisgezelschap, wanneer je van katoen geeft, dan roffelt en knettert hij uit volle borst.

Toch leek deze Jag ons iets kalmer afgesteld dan eerdervermelde SVR-broeders, eerder efficiënt dan wild. Het chassis is aangepast met een stijvere vering voor- en achteraan, adaptieve Bilstein-dempers, sterkere rolstangen en een vierwielaandrijving met actief differentieel achteraan. En daarmee blijft de F-Pace zonder veel problemen in het gareel. Het ligt ook aan zijn gewicht, hij voelt behoorlijk zwaarlijvig aan. Hij laat zich wel simpel en voorspelbaar besturen en is voldoende beweeglijk, maar voor smijtwerk leent hij zich minder. Hij voelt zich eerder thuis op brede waaierwegen dan op scherpe haarspeldbochten.

Redelijk sportief dus. En comfort?

De schokdemping is opvallend goed, zelfs met de optionele 22 duims-velgen. Vooraan plof je neer in een sportstoel met ruime verstelmogelijkheden en uitmuntende steun aan de zijkant. Je zit wel relatief laag in de cockpit, wat ervoor zorgt dat het sportwagengevoel toch wel behouden blijft. De bijbehorende soundtrack kan ook worden geregeld, dankzij een actieve uitlaatklep die hem bij normaal rijgedrag voldoende discreet maakt.

Wat moet dat kosten?

Hier knelt het schoentje. De SVR is duurder dan zijn voornaamste concurrenten: de startprijs is net iets meer dan 100.000 euro, en dan zijn opties nog niet meegerekend. Het is ook minstens 10.000 euro meer dan wat BMW voor zijn X3 M gaat aanrekenen.

Het AutoWereld oordeel?

Deze F-Pace SVR is geen hooligan, maar blijft een supersnelle SUV met een monsterlijke krachtbron. De prestaties brengen de dagelijkse bruikbaarheid gelukkig niet in gevaar.

Wat wel stof tot nadenken levert, is de prijs. Voor dit geld koop je immers een ruime break én een leuke sportwagen.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-pace

Geschreven door op