Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar F-Type 2.0T i4 Coupé (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
62.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Jaguar F-Type krijgt een opfrisbeurt én een nieuwe instapmotor. AutoWereld doet de test met die nieuwe 2 liter-turbokrachtbron.

Wat is dit?

De vernieuwde Jaguar F-Type. Modeljaar 2018 introduceert niet alleen een nieuw multimediasysteem en een opgewaardeerd veiligheidspakket, maar ook een nieuwe instapversie. De F-Type is er nu ook met viercilinder.

  • Facelift met herwerkte bumpers en nieuwe koplampen met led-technologie
  • Modeljaar 2018 komt met een opgewaardeerd veiligheidsarsenaal en met het Touch Pro-infotainmentsysteem
  • Nieuwe instapversie met 2 liter-turbomotor: vierpitter met 300 pk
  • Enkel met achttrapsautomaat en achterwielaandrijving
  • Instapversie herken je aan de centraal gemonteerde, rechthoekige einddemper

2018 Jaguar F-Type i4 Turbo

Over welke motor gaat het?

De gloednieuwe, door een twinscrollturbo geholpen viercilindermotor maakt deel uit van de Ingenium-familie, uit een cilinderinhoud van amper 2 liter haalt Jaguar een vermogen van 300 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. Dat helpt deze F-Type in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en aan een topsnelheid van 250 km/u, prestaties waarmee hij de V6-versie op de hielen zit

Nu tekent een turbocompressor wel voor een ander motorkarakter dan een supercharger, zodat ze perfect naast elkaar in het portfolio kunnen blijven staan. Dravende versus galopperende paarden.

2018 Jaguar F-Type i4 Turbo

Hoe zit het met de soundtrack?

Uiteindelijk beslist het geluid. Wij associëren de F-Type nu eenmaal met een schreeuwende V6 of met een brullende V8, daar kan geen vierpitter tegenop. Nu heeft Jaguar wel werk gemaakt van de soundtrack. De actieve uitlaatlijn (standaard op de R-Dynamic) roffelt, het timbre verandert zodra je met het gaspedaal of de schakelpeddels aan het spelen gaat. De zangpartijen missen wat diepgang, maar hol of vervelend wordt het nooit.

De klank bepaalt ook de pikorde, het nieuwe instapmodel herken je immers aan zijn centraal gemonteerde einddemper. Een rechthoekig exemplaar, de V6 doet het met een tweeloop en de V8 met twee dubbele, langs weerkanten van de achtersteven gemonteerde pijpen. Orde moet er zijn.

2018 Jaguar F-Type i4 Turbo

Heeft die vierpitter ook invloed op de rijdynamiek?

De instapversie van de Jaguar F-Type houdt wel een aantal troeven achter de hand. Dan hebben we het niet over het wat interessantere prijskaartje, zelfs niet over de veel redelijkere CO2-uitstoot van de vierpitter of het met 16% gereduceerde benzineverbruik. Wel over de rijdynamiek, naast het geluid en de looks toch doorslaggevend bij sportievelingen zoals de F-Type.

Het compacte 2 liter-blok ligt niet alleen gunstiger dan de wat loggere V6, hij zet ook 52 kilogram minder op de weegschaal. De gestrekte neus hapt nog gretiger naar de apex, zodat je bochtencombinaties met nog meer enthousiasme en nog meer vertrouwen durft aanvallen. Je moet minder omzichtigheid aan de dag leggen bij het bespelen van de gripgrenzen. Een handbak had deze manier van voortbewegen verder gecomplimenteerd, toch combineert Jaguar de nieuwe turbomotor enkel met een achttrapsautomaat. Omdat het merendeel van de klanten peddels boven een pook verkiest.

2018 Jaguar F-Type i4 Turbo

Het AutoWereld-verdict?

Moord noch brand, de nieuwe viercilindermotor past de F-Type uitstekend. Jaguar werpt een moderne blik op ouderwets rijplezier.

 

 

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type