Korte tests
Volkswagen Touareg R (2021)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
De vernieuwde Jaguar F-Type. Modeljaar 2018 introduceert niet alleen een nieuw multimediasysteem en een opgewaardeerd veiligheidspakket, maar ook een nieuwe instapversie. De F-Type is er nu ook met viercilinder.
De gloednieuwe, door een twinscrollturbo geholpen viercilindermotor maakt deel uit van de Ingenium-familie, uit een cilinderinhoud van amper 2 liter haalt Jaguar een vermogen van 300 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. Dat helpt deze F-Type in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en aan een topsnelheid van 250 km/u, prestaties waarmee hij de V6-versie op de hielen zit
Nu tekent een turbocompressor wel voor een ander motorkarakter dan een supercharger, zodat ze perfect naast elkaar in het portfolio kunnen blijven staan. Dravende versus galopperende paarden.
Uiteindelijk beslist het geluid. Wij associëren de F-Type nu eenmaal met een schreeuwende V6 of met een brullende V8, daar kan geen vierpitter tegenop. Nu heeft Jaguar wel werk gemaakt van de soundtrack. De actieve uitlaatlijn (standaard op de R-Dynamic) roffelt, het timbre verandert zodra je met het gaspedaal of de schakelpeddels aan het spelen gaat. De zangpartijen missen wat diepgang, maar hol of vervelend wordt het nooit.
De klank bepaalt ook de pikorde, het nieuwe instapmodel herken je immers aan zijn centraal gemonteerde einddemper. Een rechthoekig exemplaar, de V6 doet het met een tweeloop en de V8 met twee dubbele, langs weerkanten van de achtersteven gemonteerde pijpen. Orde moet er zijn.
De instapversie van de Jaguar F-Type houdt wel een aantal troeven achter de hand. Dan hebben we het niet over het wat interessantere prijskaartje, zelfs niet over de veel redelijkere CO2-uitstoot van de vierpitter of het met 16% gereduceerde benzineverbruik. Wel over de rijdynamiek, naast het geluid en de looks toch doorslaggevend bij sportievelingen zoals de F-Type.
Het compacte 2 liter-blok ligt niet alleen gunstiger dan de wat loggere V6, hij zet ook 52 kilogram minder op de weegschaal. De gestrekte neus hapt nog gretiger naar de apex, zodat je bochtencombinaties met nog meer enthousiasme en nog meer vertrouwen durft aanvallen. Je moet minder omzichtigheid aan de dag leggen bij het bespelen van de gripgrenzen. Een handbak had deze manier van voortbewegen verder gecomplimenteerd, toch combineert Jaguar de nieuwe turbomotor enkel met een achttrapsautomaat. Omdat het merendeel van de klanten peddels boven een pook verkiest.
Moord noch brand, de nieuwe viercilindermotor past de F-Type uitstekend. Jaguar werpt een moderne blik op ouderwets rijplezier.
In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type