Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar F-Type SVR (2016)

Je dacht dat de R echt wel de limieten van de F-Type heeft afgetast? Wel, dan hebben ze bij Jaguar klaarblijkelijk nog ergens wat rek gevonden, want hier is de SVR. Of trop dan trop is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De F-Type R nadat hij onder handen genomen werd door de Special Vehicles Operations-afdeling van de Britten. Het resultaat is de krachtigste F-Type ooit.

Behoren tot de verschillende ingrepen:

  • Een doorgedreven motortuning waardoor de geblazen 5 liter-V8 nu 575 pk en 700 Nm uitbraakt.
  • Een verbeterder aerodynamica die er vooral voor moet zorgen dat deze F-Type aan het asfalt gekleefd blijft.
  • Een lichter en stijver chassis dat niet alleen de wendbaarheid van deze kat moet vergroten, maar ook het sixpack wat duidelijker in de verf wil zetten.
  • Een nieuwe uitlaat die nu nog harder trompettert dan voorheen. Let op, orgastische reacties vallen bijgevolg niet meer uit te sluiten.

Dus, als we het goed begrijpen is dit eigenlijk een lichtjes verbeterde F-Type R?                      

Eigenlijk wel, al zouden we de Jaguar-ingenieurs daarmee net iets teveel oneer aandoen. Het vroeg immers heel wat inspanningen om de sowieso steengoede R  te overtreffen. Je dient dus iets verder te kijken dan enkel de luider bassende motor en het stoerder ogende spoilerwerk.

Om daar een concreet voorbeeld van te geven: achteraan werden nieuwe en stijvere gewrichten ingebouwd die de achterwielen nog steviger op het asfalt drukken. Uiteraard kregen ook de adaptieve dempers, antirolstangen en de stuurbekrachtiging een revisie, terwijl het Super Performance Braking-systeem, met gigantische geventileerde schijven voor- en achteraan, desgewenst ingewisseld kan worden voor een stel keramische stoppers.

Ga je voor die laatste optie (in combinatie met het carbon dak) dan weegt de SVR goed 50 kilo minder dan de F-Type R. 16 van die kilo’s staan trouwens op het conto van de nieuwe uitlaat die dankzij een mix van titanium en inconel niet alleen lichter is, maar evenzeer beter bestand blijkt tegen hogere temperaturen. Oh ja, en zoals al gezegd, klinkt ze ook beduidend luider/beter.

Meer afgetraind dus. Maar maakt dat de SVR ook beter dan de R?

Daarvoor zouden we ze eigenlijk eens tegen elkaar uit moeten spelen, al zou het ons allerminst verbazen mocht de hypothese zich in die vergelijking bevestigd zien. De SVR is een geleid projectiel dat richting horizon dendert van zodra je nog maar naar het rechterpedaal kijkt.

De cijfers spreken daarbij trouwens voor zich: de 0 tot 100 km/u zou erop moeten zitten na 3,7 seconden, toppen doet deze kat bij een al even waanzinnige 322 km/u. Tenminste, als je hebt geopteerd voor de Coupé. De Cabrio houdt het bij 314 km/u voor bekeken.

Maar het gaat verder dan alleen wat stoplichtsprintjes trekken. Dankzij de kundige vierwielaandrijving en de puik afgestelde dubbele wishbones rondom weet deze F-Type ook best raad met het betere bochtenwerk. Pas op, hij raakt nooit aan het niveau van rasecht sportgerief, daarvoor blijft hij te log en communiceert de elektrische bekrachtiging niet afdoend, maar zijn limieten liggen ver genoeg om elke gewone sterveling een geblokkeerde bilspier te bezorgen.

Een vliegmachien dus. Dat verklaart waarschijnlijk die koffervleugel, niet?

Wel, we hebben een aantal keer gedacht dat, als we onze armen naar buiten hadden gestoken, dit ding daadwerkelijk het luchtruim zou hebben gekozen. Zo snel trekt deze SVR dus van leer. Gelukkig werd, zoals al gezegd, alles in het werk gesteld om deze F-Type tegen de grond te houden.

Die actieve spoiler is uiteraard de meest in het oogspringende component van de aerodynamische kuur, al dragen de sleuven in de wielkasten, de diffusor achteraan en de luchthappers in de motorkap en voorbumper eveneens hun steentje bij. Het spreekt voor zich dat die extra openingen ook zorgen voor een betere koeling en wamte-afvoer. Geen overbodige luxe gezien de bruut die leeft tussen de voorwielen.

De motor, we zouden het bijna vergeten. Kan je ons daar iets over vertellen?

Dat hij dus 575 pk en 700 Nm levert, een vermogenssurplus die er kwam dankzij de motorafstelling die Het SVO-team ging lenen van het exotische Project 7 dat Jaguar onlangs in de steigers zette. Een cavalerie die zich vervolgens beteugeld ziet door de gekende achttrapsautomaat van het merk, al mocht diens software uiteraard ook langs de ateliers voor een update.

Voor de volledigheid geven we ook nog even mee dat de SVR eveneens kan rekenen op een herwerkte Torque Vectoring en stabiliteitscontrole. Kwestie dat deze Jaguar ook op volle kracht zijn klauwen in het asfalt kan planten.

Klinkt aanlokkelijk, al zegt iets ons dat al die aanpassingen niet voor niets komen.

Deze SVR vraagt inderdaad om een stevige investering. Wil je een Coupé dan dok je minstens 140.820 euro, een Cabrio heb je vanaf 147.920 euro. Wil je daar ook de keramische remmen en het dak uit koolstofvezel bij, dan mag je nog eens respectievelijk 10.078 en 3.080 euro uit je zak opdiepen. Het spreekt voor zich dat daar nog een pak fiscale kosten en een lopende brandstofrekening bovenop komen (gemiddeld lust de SVR 11,3 liter/100 km). Tja, wat had je gedacht? Dit is nu eenmaal een ‘specialleke’, hé

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type

Geschreven door op