Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar I-Pace EV400 AWD (2018)

Tesla opgepast, want met de I-Pace gaat Jaguar resoluut voor de scalp van de Model X. AutoWereld doet de test met de EV400 AWD.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De I-Pace is de elektrische cross-over van Jaguar. In afwachting van de nieuwe Audi E-Tron is het meteen de eerste, echte rivaal voor de Tesla Model X. De Britten schuwen de confrontatie niet: “Wij hebben een echte Jaguar gebouwd, geen tablet die ook kan rijden.”

We konden de Jaguar I-Pace al eerder rijden, maar toen betrof het een korte kennismaking. Nu hebben we wel de kans gekregen om de elektro-SUV serieus aan de tand te voelen. En niet alleen in de stad, waar een EV sowieso schittert. Maar ook op slingerende achterafwegen en autosnelwegen, zelfs op het circuit en door het terrein.

De Jaguar omschrijft de I-Pace als een Performance SUV. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

  • Slechts één versie: de EV400 AWD, verkrijgbaar als S, als SE, als HSE en als First Edition, vanaf 78.990 euro
  • Twee identieke elektromotoren, eentje op de voor- en een andere op de achteras.
  • Het systeemvermogen bedraagt 400 pk, het gecombineerde koppel bijna 700 Nm
  • Sandwichstructuur met lithium-ionbatterijpakket van 90 kWh
  • Autonomie van 480 kilometer volgens de WLTP-cyclus
  • Vier rijmodi: Eco, Comfort en Dynamic, plus een low-frictionsetting voor gravel of sneeuw
  • Ophanging vooraan komt van de F-Type, die achteraan van de F-Pace
  • Laag zwaartepunt, perfecte 50/50-gewichtsverdeling, hoge koetswerkrigiditeit
  • Bijna 4,7 meter lang, vlot 2,1 ton zwaar
  • Krijgt eTrophy-raceversie als voorprogramma Formule E

Jaguar I-Pace EV Performance SUV

Is de I-Pace wel een SUV?

De I-Pace is wat ze bij BMW of Mercedes een SUV Coupé zouden noemen. Jaguar heeft geen verhoogde break willen bouwen, maar een opgeschoten vijfdeurs. Meteen herkenbaar als een Britse roofkat en toch helemaal anders, slank en stoer tegelijkertijd. Met een kortere neus, waardoor het interieur aan volume wint.

Daarbij staken de ontwerpers veel tijd in de aerodynamica. Niet alleen omdat een lage luchtweerstandscoëfficiënt het verbruik drukt en het rijbereik boost, maar ook omdat een nagenoeg geruisloze aandrijflijn stroomlijngeluiden accentueert. En vergeet de koeling van het immense batterijpakket niet. Het levert allerlei slimme koetswerkopeningen, actieve lamellen en andere spoilers op, die de luchtstroom coördineren. 

Die tussen de aangedreven assen gepositioneerde lithium-ionbatterijen zijn goed voor 90 kWh. Zo laag mogelijk ingebouwd, voor een optimaal zwaartepunt en een ideale gewichtsverdeling. En goed voor een autonomie van 480 kilometer volgens de strengere WLTP-testcyclus. Zo’n 40 minuten snelladen volstaat om een lege accu weer op 80% te brengen.

Zoals elke zichzelf respecterende SUV komt de Jaguar I-Pace standaard met vierwielaandrijving. Elke elektromotor neemt immers een as voor zijn rekening. Het zorgt voor power, want samen ontwikkelen ze 400 pk en 696 Nm. En voor wat off-roadmogelijkheden, zeker in combinatie met de optionele luchtvering die het koetswerk lift en de bodemvrijheid verhoogt. Je kan zelfs door riviertjes ploeteren, gesteld dat ze niet dieper zijn dan 50 centimeter.

Jaguar I-Pace EV Performance SUV

Wat kan de I-Pace op asfalt?

We konden de elektrische Jaguar even testrijden op het overigens fantastische circuit van Portimao, waar de I-Pace zich verrassend dynamisch van apex naar apex liet jagen. Maar echt indruk maakte hij op de slingerende, veelal verlaten achterafwegen die het Portugese binnenland kenmerken. Soms breed, vaak smal. Soms biljartvlak, doorgaans pokdalig.

Enerzijds heb je de brute kracht van het elektrische aandrijfgeheel. Je moet het gaspedaal maar strelen en de 400 paarden stormen vooruit terwijl de 700 Newtonmeters aan de teugels snokken. En dan heb je het vaardige chassis, dat de nadelen van het loodzware batterijpakket in zijn voordeel probeert te plooien.  De vooras is die van de F-Type en de achteras die van de F-Pace, daartussen ligt het accupakket dat een laag zwaartepunt en een perfecte 50/50-gewichtsverdeling garandeert. Dat het nagenoeg volledig uit aluminium opgetrokken koetswerk de gewichtstoename redelijk houdt én de koetswerkrigiditeit naar een torenhoog niveau duwt, helpt de rijdynamiek natuurlijk ook. 

De Jaguar I-Pace rijdt zoals je een wals danst. Met lange passen, zwierig maar stijlrijk. De stuurinrichting mist gevoel, maar toont zich lekker direct. Het koetswerk gaat nauwelijks hangen, wat er samen met de genereuze motorkracht, het lage zwaartepunt en het stijve koetswerk voor zorgt dat je bijzonder strakke rijlijnen tekent. De SUV dartelt als een hatchback.

Remmen hoef je nauwelijks te doen. De one-pedalmethode die ervoor zorgt dat de elektromotoren aan het regenereren gaan zodra je het gaspedaal lost, zorgen zelfs bij een enthousiast tempo voor voldoende vertraging. Enkel wanneer de slingerwegen plots een haarspeld inlassen, trap je alsnog op de rem. Pas dan voel je met 2,1 ton onderweg te zijn. Ook flinke oneffenheden brengen wat onrust, waardoor je opnieuw beseft dat de I-Pace een SUV en geen sportwagen is.

Opmerkelijk is het knappe samenspel tussen de elektromotoren, die het zonder mechanische verbinding doen. Toch vindt de slimme, razendsnel op de omstandigheden anticiperende elektronica een mooi compromis tussen licht onderstuur bij het insturen en vrolijk overstuur bij het weer uitaccelereren. Eigenlijk moet je enkel sturen en het gaspedaal ofwel intrappen of loslaten. Jawel, zoals in een computerspel voelt het wat eendimensionaal aan. Maar alweer, dit is een I-Pace en geen F-Type. We kunnen ons weinig SUV’s bedenken waarmee we dit parcours sneller afgehaspeld gekregen zouden hebben.

Jaguar I-Pace EV Performance SUV

Maar dan zijn de batterijen wel meteen leeg, nietwaar?

Dat valt best mee, eigenlijk. Het door de WLTP-testcyclus berekende rijbereik van 480 kilometer vraagt een rustigere rijstijl en een minder uitdagend testparcours, toch bleef de autonomie overeind. Handig is de EV-navigatie, die artificiële intelligentie gebruikt om je rijstijl te analyseren in functie van de gehanteerde rijmodus, het gekozen traject en de heersende verkeerssituatie.

Geen gigantische multimediaschermen, geen snellaadnetwerk en geen Autopilot-technologie à la Tesla?

Neen. De nochtans bijzonder geslaagde interieurinrichting van de Jaguar I-Pace houdt het eerder conventioneel, al zet de multimediamodule opnieuw stappen vooruit. Zowel qua vormgeving als qua mogelijkheden, rekensnelheid als gebruiksvriendelijkheid. Maar we missen wel een draadloos oplaadpunt voor smartphones, niet in het minst omdat het bijladen via de kabel bijzonder traag verloopt. Er zijn een heleboel snufjes aan boord, maar Tesla behoudt een gadgetvoorsprong.

Jaguar I-Pace EV Performance SUV

Conclusie?

Jaguar heeft ons gerustgesteld, want we hebben ons echt geamuseerd aan het stuur van de nieuwe I-Pace. En niet in de binnenstad en dus niet aan slentersnelheden, maar op stuurmanswegen die ouderwets rijplezier preken. Deze elektrische SUV toont zich verrassend dynamisch en gaat als een speer. Natuurlijk mis je het geluid van een swingende V6 of een ronkende V8, natuurlijk speelt het hoge gewicht spelbreker en natuurlijk blijft het allemaal wat eendimensionaal, zeker als je de one-pedalmethode hanteert.

Maar dan denk je aan de concurrentie. Aan de Tesla's van deze wereld, aan de talloze SUV's met een plug-inhybride aandrijflijn. En dan kan je niet anders dan besluiten dat de Jaguar I-Pace een nieuwe standaard zet. 

 

In dit artikel : Jaguar, Jaguar I-pace

Geschreven door op