Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Cherokee 2.2 MJD 195 (2018)

Propere pluimen en een verse vredespijp voor de Cherokee van Jeep. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een van de weinige door en door Amerikaanse auto’s die je bij ons nog kan kopen. Nu ja, er zitten wel aardig wat Europese ingrediënten in deze zendeling van overzee, die enkele vernieuwingen in gebruik neemt. Zoals:

  • 2.2-diesel met 150 of 195 pk, nu met Adblue
  • Twinster-vierwielaandrijving
  • Nieuwe snuit
  • Ophanging op Europese smaak gebracht

Hij lijkt plots hard op de Compass?

Dat was ook de bedoeling, want laat ons wel wezen: zoals de jongste Cherokee in 2013 op de markt kwam, met die rare koplampen, dat leek nergens op. De lapsus is bij deze rechtgezet, deze Jeep krijgt de snoet van zijn kleinere broer, met nog steeds de verticale sleuven maar nu ook klassiekere koplampen. Een verbetering.

Verder zijn de veranderingen beperkt tot het klassieke faceliftwerk, zoals enkele ditjes en datjes op de carrosserie, minder chroom en nieuwe velgen.

Is dit een echte, of een valse?

Een echte, afhankelijk van de specificatie althans. Je kan de Cherokee krijgen met voorwielaandrijving, nu ook met negentrapsautomaat trouwens, maar ook met 4x4.

Dat laatste komt in drie varianten, vanaf nu ook steevast gebaseerd op het adaptieve en automatisch ontkoppelende Twinster-systeem van de Engelse specialist GKN, gekend van onder andere de Ford Focus RS of de Range Rover Evoque. Dat heet ‘Active Drive I’. ‘Active Drive II is hetzelfde, maar dan met een veldversnelling, terwijl Active Drive Lock daar nog eens een vergrendelbaar achterdifferentieel bovenop gooit, voor de vanaf volgend jaar te krijgen Trailhawk-versie.

Geen enkele offroader in deze categorie heeft zoveel gerief op zak als deze, en deze Jeep is bovendien heeft bovendien een robuuste ophanging en stijve carrosserie. Op asfalt werkt dat tegen hem, daar fnuikt de zware bouw de prestaties, terwijl de dempers finesse missen op gewone oneffenheden.

Hoe doet de diesel het?

Ook deze moest natuurlijk voldoen aan de jongste Euro-norm (6d Temp) en kon dus niet meer om een Adblue-installatie heen. Vanaf nu is hij te krijgen met 150 dan wel 195 pk.

Verder verloopt de samenwerking met de negentrapsautomaat naar behoren. Maar hij lijkt bijlage zo rap niet als je zou mogen verwachten met 195 pk in de mouw, te wijten aan het gewicht.

Verder nog nieuwigheden?

De gebruikelijke elektronische nieuwlichterij, genre een automatisch remsysteem, actieve rijvakhulp, enzovoort. Het multimediasysteem werd nog eens opgefrist en kan nu ook vriendjes worden met Android- en Apple-multimedia.

Niet onbelangrijk daarnaast: de koffer is anders ingericht en een stuk breder geworden, wat 70 liter aan volume scheelt. En onderaan de boodplank kwam een klein opberggleufje voor de slimme telefoon.

Het verdict?

Zonder twijfel is de Cherokee de meest getalenteerde aller middelgrote SUV’s, toch zeker de meer geavanceerde vierwielaangedreven versies. Hij is het natuurlijk aan zijn familienaam verplicht, al is de vraag naar echte terreinkwaliteiten natuurlijk klein in deze categorie. Als voorwielaandrijver komen zijn zwakke punten, zoals de zwaarlijvigheid of wat plastiekerige afwerking, nadrukkelijker aan de oppervlakte. Net als de stevige prijs, want de 195 pk-versie van deze 2.2 heb je niet voor minder dan 40.000 euro.

In dit artikel : Jeep, Jeep Cherokee

Geschreven door op