Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win één van de PS4-racetitels van het jaar met AutoWereld!

Win één van de PS4-racetitels van het jaar met AutoWereld!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Compass 2.0 JTDM Trailhawk (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NC
  • Score redactie NC

Overzicht :

Er zit een gat in de Jeep-cataloog, meer bepaald tussen de Renegade en Cherokee. Een leegte die de nieuwe Compass nu moet gevuld zien te krijgen. Benieuwd dus of de middenklasse SUV de ideale plug zal blijken?

Wat is dit?

The missing link in de Jeep-portfolio, de middenklasser ook waar de Amerikanen echt nood aan hadden om volwaardig mee te kunnen spelen op de Europese markt. Om maar te zeggen dat er wel wat verwacht wordt van de Compass. Een taak waar hij gelukkig de nodige uitrusting voor meekrijgt, te weten:

  • potente looks gekopieerd van de Grand Cherokee. Waarmee de Compass meteen de nodige esthetische sérieux krijgt aangemeten.
  • het Small Wide 4X4-platform van de Renegade. Een MacPherson-structuur rondom die ook degelijk terreinwerk toe moet laten.
  • deze Trailhawk-versie, die middels bijkomende bodemvrijheid en een genereuzere aan- en afrijhoek het talent van bovenvernoemd onderstel volledig tot zijn recht laat komen.

Zijn er nog elementen die verraden dat dit de Trailhawk is?

Puur uiterlijk zijn er de rode elementen zoals de sleephaak achteraan, de zwarte strip op de motorkap, de vierseizoenbanden of de carterbescherming onder de voorbumper. Binnenin verraadt het opschrift op de zetels dat deze Jeep bedoeld is om te ravotten in de modder, terwijl ook de bijkomende Rock-stand van het Jeep Drive Selector weggeeft dat je met de extreemste der Compass-en van doen hebt. Maar daar blijft het zowat bij. 

Je zal dus echt op pad moeten om de belangrijkste verschillen bloot te leggen. Onderscheid dat begint met meer bodemvrijheid. De Compass Trailhawk hangt 22,9 centimeter boven het asfalt tegenover 21,5 centimeter voor de gewone vierwielaangedreven versies en 19,8 centimters voor de basisedities die zich zuiver door de voorwielen laten voorttrekken.

Zoals eveneens al aangegeven, zijn ook de hoeken voor- en achteraan wat ruimer bemeten. Met een af- en aanrijhoek van respectievelijk 29,1 en 33,1 graden passeren obstakels een stuk makkelijker. Ook water hoeft niet persé een hindernis te zijn: met 48,2 centimeter waad je 8 centimeter dieper dan met de meer modale Compass-en.

Tot slot zijn er nog de veldversnelling die met zijn korte overbrengingsverhouding van 20:1 je Compass uit zowat elke penibele situatie weet te sleuren en de elektronische afdaalhulp die je zonder kleerscheuren heelhuids beneden moet helpen. Kortom, als Trailhawk maakt de Compass het Jeep-imago allerminst ten schande.

Ok, maar is de Trailhawk dan nog wel bruikbaar op asfalt?

Uiteraard, al moet er onmiddellijk de kanttekening bij dat hij wel iets harder dempt dan de meer straatgeoriënteerde versies. Een nadeel te wijten aan de versterkte poten die én meer moeten kunnen verteren én de hoger gekrikte koets in bedwang moeten zien te houden.

Maar voorts zijn ook hier de afwijkingen eerder miniem. Dat betekent concreet dat de Compass, ongeacht of hij als Trailhawk komt of niet, een bijzonder aangename mix in de aanbieding heeft tussen comfort en dynamiek. Hij rijdt bijzonder volwassen en doorstaat zodoende perfect de toets met zijn naaste concurrenten. 

In die zin kan je je dan ook de vraag stellen wat het nut dan wel mag zijn van het bijkomend differentieel achteraan? De Compass reageert immers in alle omstandigheden bijzonder neutraal en voorspelbaar, wat van de GKN-koppeling eigenlijk vooral extra dood gewicht maakt.

Dat gezegd zijnde, kan de achteras zich wel volledig loskoppelen wat op het eind van de rit een hele slok op de borrel zou moeten schelen. De Trailhawk komt officieel dan ook met een gemiddeld verbruik van 5,7 liter.

Hoe zit het binnenin?

Dat hangt wat af van waar je naar hengelt. Doel je op binnenruimte, dan kunnen we alleen maar onze twee duimen de lucht ingooien. De koffer had met een minium van 368 liter een zucht groter mogen zijn, maar gezien dat zich meer dan gecompenseerd ziet door de royale beenruimte achterin, gaan we daar nu niet moeilijk over doen. Dankzij de 8 centimeter die de wielbasis won ten opzichte van de Renegade valt de Compass dan ook perfect in te zetten als familiewagen, zelfs als de kroost ondertussen van de opgeschoten soort is.

Wou je evenwel polsen naar de afwerking, dan krijgt het verhaal een iets negatievere ondertoon. Harde plastics zijn immers alom tegenwoordig, wat de algemene kwalitatieve indruk een knauw geeft. Niets onvergeefelijks, ook de Renegade, die met een soortgelijke dashboardlayout wordt geleverd, kampt immers met dat 'probleem', alleen weet de kleine Jeep dat gecamoufleerd met wat frisse accenten links en rechts.

Originaliteit die de Compass ontbeert, waardoor hij het tegenover de grote concurrenten in dit segment (we denken dan aan de VW Tiguan of Peugeot 3008) toch wel af moet leggen.

Iets wat de Compass gelukkig ook weer meteen deels rechtgezet krijgt van zodra de standaarduitrusting meegaat in de afweging. Evenzeer zeer Jeeps is de meer dan volledige uitdossing met sowieso een basisversie van het Uconnect-multimediasysteem (met 5 duim groot aanraakscherm én DAB), een cruise control, een meer dan volledige veiligheidsuitrusting (inclusief rijvakassistent en Botspreventie), automatische koplampen en een manuele airco. 

Naar we vermoeden zit de Trailhawk iets rijkelijker in de uitrusting?

Ja, al mag dat ook wel voor 42.000 euro! Een bijzonder stevige som die zich evenwel verzacht weet door de motorische bravoure (de Trailhawk komt enkel met de 170 pk en 380 Nm sterke 2 liter-diesel gekoppeld aan een negentrapsautomaat) en de quasi volledige aankleding. Van een Beats-audiosysteem tot het 8,4 duim grote aanraakscherm met compleet ontgrendeld Uconnect-systeem (inclusief navigatie, mirroringfuncties voor je smartphone en de Jeep Skills-monitor), het zit sowieso in de startprijs vervat. 

Desondanks blijven we het veel geld vinden. Wij zouden dan ook een stapje terugzetten en gaan voor de 3.000 euro goedkopere Limited. Goed, diens 2 liter doet het met 30 paarden minder, maar met 1.619 kilo weegt die ook 100 kilo minder dan de Trailhawk. Hij rijdt bovendien comfortabeler en kan ook 4X4-gewijs nog altijd meer dan zijn mannetje staan.

Of, en dat lijkt ons het leeuwendeel van zijn klienteel te zullen doen, je gaat resoluut voor de kleinere, minder performante maar ook een stuk goedkopere 1.4 MultiAir of 1.6 Multijet en spendeert de overschot van je budget in de optielijst.

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass