Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia e-Niro 64 kWh (2018)

De elektrische versie van de Kia e-Niro heeft dezelfde batterij en dus autonomie als de Hyundai Kona Electric. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Kia Niro kenden we al als hybride, al dan niet met stekker. De e-Niro is de volelektrische variant, met naar wens een batterij van 39 of 64 kWh, dat laatste goed voor meer dan 400 kilometer autonomie. Daarmee palmt deze crossover, net als de Kona Electric van zustermerk Hyundai, een voorlopig unieke positie in, beide zijn relatief betaalbare elektrische auto’s met toch een groot bereik. Als een Tesla Model X, maar dan in’t klein. In het kort:

  • Batterij van 64 kWh, officieel goed voor 455 kilometer
  • Intuïtief rijgedrag
  • Handig formaat
  • 0-100 km/u in 7,8 seconden
  • Geen driefasige lader

De Tesla voor de gewone man?

Zoiets, ja. Onder de elektrische auto’s tekenen zich stilaan twee duidelijke categorieën af: compacte auto’s met kleine batterij en een rijbereik van circa 200 kilometer, genre Nissan Leaf of BMW i3, en de groten met dito batterij en een bereik van 400 kilometer en meer, genre Tesla of Audi E-tron. De ene zit rond of onder de 40.000 euro, de andere start vanaf het dubbele. Net als Hyundai brengt Kia het beste van twee werelden: 400 kilometer autonomie voor 40.000 euro.

Daarmee gaat dit Koreaanse duo echter niet plots zorgen voor een elektrische doorbraak, simpelweg omdat het aanbod beperkt is. De wereldwijde batterijleveranciers kampen momenteel met een productietekort, waardoor het aantal beschikbare exemplaren eindig is. Bovendien krijgen voor de Europese markt landen als Noorwegen of Nederland, waar de vraag naar elektrische auto’s groot is, voorrang. Wil je er dus een bestellen, talm dan niet.

Hoe zit het met de autonomie?

Net als de verbruikscijfers van verbrandingsmotoren dien je de normwaarde natuurlijk met een korrel zout te nemen, maar in de praktijk mag je zeker rekenen op 350 tot 400 kilometer, en in ideale omstandigheden meer dan dat.

Zoals altijd bij elektrische auto’s heb je het zelf in de hand, wie via de peddels achter het stuur zo vaak mogelijk de recuperatiefunctie hanteert, kan een aardig stukje energie terugwinnen. Net als de Kona gebruikt de Niro ook gps-informatie en videobeelden om zo goed mogelijk te anticiperen op aankomende vertragingen, wat nog een extra duit in het zakje doet.

Welke batterij is het interessantst?

De 39 kWh-versie geeft je in de praktijk zo’n 250 kilometer, de 64 kWh-accu heeft 350 eenheden in de mouw. Om rond de spreekwoordelijke kerktoren te tuffen, volstaat dat eerste ruimschoots.

Ook al omdat het prijsverschil 3.771 euro bedraagt. Daar mag je nog eens 1.000 euro bij tellen, want de subsidie van de Vlaamse Overheid is ook nog eens hoger op de goedkopere versie (3.500 in plaats van 2.500 euro).

Een beperking van de e-Niro, alweer net als de Hyundai, is wel de ingebouwde lader, die slechts 1 fase benut in de plaats van 3, zoals bij Tesla of Audi. Dat verlengt de oplaadtijd aanzienlijk, zowel thuis als aan een laadpaal.

Hoe rijdt de Kia e-Niro?

Een dikke meevaller. De lage inbouw van het batterijpakket kruidt het weggedrag, dat ondanks het forse gewicht (1,8 ton) verrassend levendig is. De stuurratio is ook nog eens een tand directer, waardoor deze Koreaan lekker soepel de bocht in duikt. Met 395 newtonmeter heb je ook meer dan genoeg trekkracht aan boord voor de pittige tussenspurtjes die het genre kenmerken.

Uitkijken wel: de versie met de kleinere accu heeft ook een zwakkere motor, met een modalere 136 pk.

Kia heeft ook aardig wat verbouwingswerken moeten doen om de finesse omhoog te krikken, met name trillingsdempers in de ophanging en structurele verstevigingen om resonanties van de elektrische aandrijflijn te absorberen. De stijfheid is verbeterd, mede doordat de bekisting rond de accu een dragend onderdeel van de carrosserie is.

En vanbinnen?

De grote veranderingen tegenover de hybride Niro’s is de andere middentunnel, met extra opbergvakken en een draaiknop in de plaats van een pook, en de met 2,5 centimeter verhoogde achterbank, gezien de accu (vloeistofgekoeld, overigens) daaronder schuilt. Ook vooraan zit je iets te hoog naar onze meug.

Her en der tref je ook lichtblauwe accenten aan om de emissieloze natuur van deze Kia in de verf te zetten.

Het AutoWereld-verdict?

Bij gebrek aan Opel Ampera-e (niet te koop bij ons) vervult deze Kia, samen met de Kona Electric, tijdelijk een unieke rol op het speelveld der stekkerauto’s. Tijdelijk, want in 2019 is er heel wat op komst dat een gelijkaardig rijbereik schenkt in deze prijsklasse, onder andere van Volkswagen.

Op het trage laadsysteem na is dit een netjes uitgedachte stroomauto die realistisch inzetbaar is. Qua prijs is de overstap vanuit een gelijkaardige crossover met verbrandingsmotor nog steeds niet pijnloos, maar ook niet meer compleet onhaalbaar, zeker wanneer je alle gebruikskosten in rekening brengt.

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Niro

Geschreven door op