Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia e-Soul Long Range 64 kWh (2019)

De Kia Soul is voortaan enkel nog elektrisch te krijgen in Europa. Is het wat? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De elektrische Kia Soul van de derde generatie, en ook de enige soort aandrijflijn die je kan kopen in Europa. De Kia e-Soul is iets kleiner dan de e-Niro, maar baseert zich wel op dezelfde techniek. Wat dat inhoudt?

  • Tweede elektrische Soul, na de Soul EV van 2014
  • Twee versies: Standard Range (40 kWh) en Long Range (64 kWh)
  • Ook wel Standard Power (136 pk) en High Power (204 pk) genoemd
  • Long Range puurt 452 km autonomie (WLTP) uit zijn batterij
  • 0 tot 100 km/u in 7,9 seconden, topsnelheid van 167 km/u
  • Moet iets goedkoper worden dan e-Niro

Let’s talk design. Wat is er nieuw?

Het is een volledig nieuwe auto, deze derde generatie (e-)Soul, maar de kenmerken van de eerste Soul uit 2008 zijn nog steeds intact. Het blokvormige design is aanwezig, wel is de auto 55 mm langer en 5 mm hoger geworden dan de vorige generatie, waardoor er meer binnenruimte is. De koplampen kijken nu wat stoerder (en zijn op de e-Soul steeds leds), achteraan wikkelen de achterlichten zich nu volledig rond de kofferklep. Kenmerkend, dat zeker, maar we moesten ook denken aan de Honda Stream van weleer. Niet direct de bedoeling van Kia, lijkt ons.

En binnenin?

Ondanks zijn vrij compacte formaat (4,20 m lang) weet de e-Soul toch genoeg plaats te bieden voor 4 personen. Er is nu meer beenruimte voor de achterpassagiers (wij konden met onze 1,88 m achter onszelf zitten, geen slechte prestatie), maar door de batterijen is er 15 mm minder hoofdruimte voorhanden. Niet dat je er veel last van hebt, ook onze kruin kwam niet in de buurt van de hemelbekleding. De koffer is iets krapper met zijn 315 liter, maar nog steeds groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Een paar maxi-cosi’s of kinderwagens wordt moeilijker.

Over de batterijen gesproken: zijn dat dezelfde als in de e-Niro en Kona Electric?

Inderdaad, de e-Soul krijgt identiek dezelfde elektromotor en batterijen mee als zusje Kia e-Niro en nichtje Hyundai Kona Electric. De e-Soul lijkt wel meer op de Kona dan op de Niro, met bijna identieke afmetingen. Alleen de koffer van de e-Soul is wat groter met de achterbank neergeklapt.

De Kona haalde in het echt 400 km autonomie. Doet de e-Soul hetzelfde?

Met een vrijwel identieke WLTP-autonomie van zo’n 450 km en dezelfde elektromotor en batterij mag het niet verbazen dat de e-Soul zeer gelijkaardige cijfers voorlegt. Tijdens onze testrit, een gemengd parcours met stad, buitenwegen en een beetje snelweg, wisten we zonder al te veel moeite een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km te halen. Met een simpel rekensommetje komen we zo aan 400 km reële autonomie, zelfs zonder in de Ecomodus te gaan. We zaten wel alleen in de auto en veel snelwegkilometers hebben we niet gemaakt.

Is het ook een beetje leuk om te rijden?

Ja en neen. Verwacht geen sportwagen, ook niet met de Long Range. De 204 pk’s zorgen wel voor een vlotte acceleratie, maar in de bochten helt de Kia e-Soul nogal veel over, ondanks het lage zwaartepunt door de laaggeplaatste batterijen. Ruk aan het stuur en je merkt dat dit geen lichte B-segmenter is (de Long Range weegt 1.700 kilo), het stuurgevoel is ook het best in de stad. De remmen zijn goed, zonder meer. Kia belooft een onmerkbare overgang tussen regeneratief remmen (dat instelbaar is via flippers aan het stuur) en het fysieke remsysteem. Onderweg grijpt de Lane Assist iets te vaak in, al komt dat ook omdat de e-Soul iets breder is dan je verwacht tijdens het rijden.

Zitten er nog veel van die snufjes op?

Kia heeft zowat hun hele gamma aan rijhulpsystemen en andere gadgets op de e-Soul geïnstalleerd, met zelfs dodehoekwaarschuwing met botspreventie als primeur voor het merk. De e-Soul is Niveau 2-autonoom, op de snelweg kan de auto dus grotendeels zelfstandig rijden. Het infotainmentsysteem is extra groot en ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay, terwijl een Harman Kardon-audiosysteem voor de klank zorgt. Daarnaast kijk je naar een HUD en is ook de tellerpartij volledig digitaal. De afwerking van het interieur is in orde, maar verwacht geen ‘premium’ materialen.

En de prijs van dat alles?

Die weten we nog niet, Kia spreekt van een iets lagere prijs dan de grotere e-Niro. Die is te koop vanaf €37.690, we verwachten dus een vanafprijs voor de e-Soul Standard Range van ongeveer €35.000, de Long Range zal ongeveer €40.000 kosten. In juni weten we de definitieve prijzen, de Belgische lancering komt wel pas tegen het autosalon van 2020.

Het AutoWereld-oordeel?

Hyundai en Kia weten dat ze een geslaagd pakket in handen hebben voor elektrische wagens, we nemen ze het dan ook niet kwalijk dat ze die aandrijflijn in zo veel mogelijk modellen stoppen. De e-Soul komt er goed mee weg, met opnieuw een aangenaam rijdende EV die eigenlijk amper compromissen moet maken. Maar of EV-kopers ook het eigenzinnige design van de Kia e-Soul kunnen smaken?

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Soul

Geschreven door op