Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Sportage 2.0 CRDi EcoDynamics+ (2018)

Milde hybrides zijn in. En dus heeft ook Kia wijselijk zijn wagon gehangen aan die ecologische trein. Wat dat met de gefacelifte Sportage doet? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een Sportage met extra 48 volt-batterij die door die bijkomende elektrische ondersteuning iets minder zou mogen verstoken voor hetzelfde potentieel. Ziedaar in een notendop wat er nieuw is aan deze Kia. En aan alle mild hybrids, tout court.

Wat je in deze nog dient te onthouden:

  • de Sportage krijgt een 12 kW sterke starter-generator die, geholpen door de 0.44 kWh sterke 48 volt-lithium ion, de motor sneller stil kan leggen om zodoende meer brandstof uit te sparen. Een geavanceerde start-stop, quoi. (spoiler alert: ook de Tuscon valt dezer dagen met dat systeem te bestellen.)
  • er kwam een milde facelift met andere bumpers en lichten
  • binnenkort volgt een nieuwe 1,6 liter-diesel die evenzeer als milde hybride te bestellen zal zijn. En da's bijgevolg de echt interessante Sportage.

Een facelift. Met waarschijnlijk de typische veranderingen?

Jawel. Andere bumpers, nieuwe dagrijlichten (goed naar Porsche gekeken trouwens, beste Kia) en een licht geëvolueerd radiatorrooster. Tot daar de wijzigingen aan de buitenkant.

Binnenin zijn het design van het 8 duim grote infotainmentscherm anders (zonder visuele rand), werd het stuurwiel hertekend, zien de ventilatiemonden er wat moderner uit en kijk je op een licht gewijzigde tellerpartij.

Voor de volledigheid geven we nog mee dat er voortaan ook een adaptieve cruise control op de uitrustingslijst staat, evenals een 360 gradencamera en een slaperigheidsdetector.

Weinig nieuws onder de zon dus. Is dat wel het geval voor dat EcoDynamics+?

Voor Kia (en Hyundai) zeer zeker, al hebben de Koreanen uiteraard het warm water er niet mee uitgevonden. Wat niet wil zeggen dat het ding zijn meerwaarde niet zou hebben. 

Het systeem probeert nodeloos energieverlies namelijk tot een minimum te beperken. Bij het acceleren bijvoorbeeld zal de starter-generator tot 12 kW aan extra vermogen leveren. Laat je nadien het gaspedaal weer los, dan zal de elektronica proberen de 2 liter-diesel zoveel mogelijk het zwijgen op te leggen. Bij cruisen, maar evenzeer als je bijna tot stilstand bent gekomen.

De energie die daarbij vrijkomt, wordt vervolgens opgeslaan in de 0,44 kWh sterke lithium ion die vervolgens weer kan dienen om de Sportage zuiniger op gang te brengen. Enzovoort.

Het resultaat is een daling in CO2-uitstoot van 4 tot 7%, afhankelijk of je de resultaten houdt in het licht van de WLTP- dan wel de gecorreleerde NEDC-normen. Of iets concreter: de hier geteste 2.0 CRDi van 185 pk en 400 Nm stoot nu nog 138 g/km CO2 uit als je de viercilinder koppelt aan een manuele zesbak en 149 g/km als hij gelinkt zit aan de achttrapsautomaat. In beide gevallen passeert het vermogen langs de vier wielen.

Tot daar de theorie. In praktijk merk je vooral de nadelen van het systeem, zijnde dat de Sportage bijzonder abrupt reageert als je, langzaam uitbollend, terug op snelheid wil komen. Alsof je net iets te heftig op het gas bent gaan staan. Het duurt niet langer dan een tel om de Sportage terug in het gareel te krijgen, maar het is, zeker in stadsverkeer (wat een aanzienlijk deel van de testroute besloeg) opvallend en zelfs storend.

Bovendien hebben we het verbruik met moeite onder de 8 liter per 100 km gekregen, wat toch een heel eind ligt van de 5,2 liter (we reden met de automaat) die Kia zelf opgeeft. Niet dat we daar niet mee kunnen leven, voor een 1.672 kilo wegende 4X4 met een dergelijk prestatievermogen is dat zelfs niet slecht, al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de Sportage voorheen (dus zonder mild hybrid) gelijkaardige verbruikscijfers liet noteren.

Is de Sportage dan veel duurder geworden?

We zouden het niet weten. Terwijl we dit schrijven is Kia nog drukdoend zijn Sportage-stock te verlappen en zijn de definitieve prijzen nog niet bekend. De Koreanen lieten wel verstaan dat de verschillen 'marginaal' zouden zijn, wat betekent dat je sowieso meer zal op moeten hoesten dan de 43.690 euro die Kia nu wil voor de Sportage 2.0 CRDi met automaat.

Wel een troost: die motorische trim wordt altijd volledig aangekleed geleverd, dus een optiebudget hoef je dan niet echt meer te voorzien.µ

Het AutoWereld-oordeel?

Hoewel milde hybrides op papier lijken te werken, moeten ze ons in praktijk nog overtuigen. En da's niet anders voor deze EcoDynamics+. Waarmee we Kia zeker niet meteen terug willen sturen naar af. 

Om te beginnen heeft de Sportage meer dan kwaliteiten genoeg (aantrekkelijke prijs, volledige uitrusting, afdoende praktische vermogen,...) om zich staande te houden zelfs al stelt de 48 volt-installatie wat teleur. Bovendien volgt binnenkort de nieuwe 1.6 CRDi, incluis de elektrische ondersteuning. Wat ons betreft is dat het examen dat écht zal tellen.

 

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

Geschreven door op