Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Stinger GT 3.3 V6 Turbo AWD (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Als we nu eens een speelkameraad voor de Audi A5 Sportback en de BMW 4 Gran Coupé zouden maken, dachten ze bij Kia. AutoWereld doet de test met de Stinger GT.

Wat is dit?

In 2011 hoorden we voor het eerst over de Stinger. Toen betrof het een conceptstudie, we achtten de kansen dat Kia dergelijke wagen effectief zou bouwen dan ook gering. We waren fout.

Kia wil de rest van de autowereld maar al te graag tonen waartoe ze allemaal in staat zijn, naast het maken van stadsauto’s, familiewagens en SUV’s. Ze sturen de Stinger in de loopgraven, met de bedoeling het de Duitse premium merken zo moeilijk mogelijk te maken. Een gebrek aan lef kan je de Zuid-Koreanen niet verwijten.

Hoe denkt Kia een Audi A5 Sportback of een BMW 4 Gran Coupé van antwoord te dienen?

  • Drie motorisaties: 2.0 T-GDi, 2.2 CRDi en deze 3.3 T-GDi V6
  • Ofwel RWD (2.0 T-GDi en 2.2 CRDi) ofwel AWD (2.2 CRDi en 3.3 T-GDi)
  • Geen handbak, schakelen doe je via een ZF-achttrapsautomaat
  • V6-turbo: 370 pk en 510 Nm
  • 0-100 km/u in 4,9 seconden, topsnelheid van 270 km/u
  • Ontwikkeld op en rond de Nordschleife
  • Ontwikkeld onder supervisie van Albert Biermann (ex-BMW M)
  • Vanafprijs: 45.700 euro, deze topversie kost 54.000 euro

KIA Stinger GT V6 Turbo

De Stinger is dan geen sportieve koetswerkvariant van de Kia Optima?

Neen. De Stinger staat op een volledig nieuw platform dat tevens als basis zal dienen voor Genesis, het luxemerk van Hyundai. Je zit niet alleen lager dan in een Optima, het chassis is ook stukken stijver en het spoor beduidend breder.

De Kia Stinger rekent op MacPhersons voor- en een multilink achteraan, bijgestaan door actieve dempers en een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting met variabel ratio. De 2.0 T-GDI en de 2.2 CRDi komen standaard met achterwielaandrijving, waarbij een mechanisch sperdifferentieel de aandrijfkrachten tussen de achterwielen regelt. Met uitzondering voor de rechtsgestuurde markten zoals Engeland, komt de 3.3 T-GDI V6 standaard met vierwielaandrijving. 

Zoals ook Audi en BMW dat doet, krijgt de Kia Stinger verschillende rijmodi die met de kalibratie van de gasrespons, de actieve demping, de transmissie, het stuur en de stabiliteitscontrole spelen. Je kiest tussen Smart, Eco, Comfort, Sport en SportPlus. Juist jammer dat de achttrapsautomaat geen aparte sportstand of manuele modus heeft en dat je het ESP niet onafhankelijk van die rijmodi kan uitschakelen. De draaiknop waarmee je die verschillende settings selecteert, mist dan weer wat cachet.

KIA Stinger GT V6 Turbo

Die V6-turbomotor, is dat wat?

Het direct ingespoten V6-motorblok hanteert een wat ongebruikelijke cilinderinhoud, maar met de specificaties van de 3,3 liter-krachtbron is niets mis. Het piekvermogen bedraagt 370 pk en het maximumkoppel 510 Nm, mooi gespreid tussen de 1.300 en de 4.500 toeren per minuut. Dat vertaalt zich in een lineaire krachtontplooiing van in de kelder tot aan de nok van het toerentalbereik.

Ook de prestaties mogen er zijn. De Kia Stinger accelereert in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 270 km/u. Jammer genoeg is het benzineverbruik navenant. Het gemiddelde normverbruik van de V6 bedraagt 10,6 liter per 100 kilometer, onderweg flirtten we met de grens van de 15 liter. De 2.2 CRDi springt zuiniger met brandstof om en verbruikt minder dan 6 liter diesel.

Net zoals de overige motorisaties hangt Kia de V6-turbo aan een achttrapsautomaat van ZF-origine. Afhankelijk van de gekozen rijmodus schakelt die versnellingsbak zowel zacht als zwierig, alleen bij het terugschakelen verlangden we naar wat meer daadkracht. Bovendien missen de schakellepels het mechanisch gevoel dat een echte stuurmansauto eigenlijk verdient.

Kia speelt niet met de geluidsinstallatie of met een actieve uitlaatklep om de soundtrack van de turbomotor op te smukken. Voor een hongerig huilende V6 of een knetterend decibelsalvo bij het terugschakelen ben je bij de Stinger aan het verkeerde adres.

KIA Stinger GT V6 Turbo

Rijdt de Stinger alsof hij ontwikkeld werd op de Nordschleife?

Ja, al kan je dat zowel als een voor- dan als een nadeel zien. Positief is de manier waarop de Stinger stuurt en waarop hij grip vindt, zowel bij het aanvallen van bochten als bij het weer uitaccelereren. Bij het bochtenjassen gaat het koetswerk nauwelijks hangen en zelfs bij zware remmanoeuvres weigert de neus te duiken. De V6-versie komt standaard met Brembo’s, die uitstekend raad weten met de 1,8 ton die deze Kia op de weegschaal zet.

Negatief aan de ontwikkeling op de Nürburgring is de manier waarop het chassisset-up bochten benadert. De Nordschleife promoot onderstuurde wagens en in dat bedje is ook de Stinger ziek. Niets dramatisch, ook een Audi A5 Sportback en zelfs een BMW 4 Gran Coupé reageren zo wanneer je het mes tussen de tanden zet. Bovendien zit je met vierwielaandrijving en met de zware V6 op de neus, wellicht rijdt de achterwielaangedreven 2.0 T-GDI een stuk levendiger.

Onderweg kan de Kia Stinger zijn grote lijf en zijn flinke gewicht moeilijk wegsteken, je voelt voortdurend dat je flink wat massa verplaatst. Dat neemt niet weg dat hij gretig van bocht naar bocht dartelt en vlot kilometers maalt. Er zit een heleboel expertise in deze wagen, de verwijzing naar de Nordschleife blijkt meer dan een makkelijk marketinginstrument.

KIA Stinger GT V6 Turbo

Het AutoWereld-oordeel?

De vraagt ambitie om een wagen zoals de Stinger te bouwen en lef om het tegenover het beste van Duitsland te zetten. Daarvoor verdient Kia zeker en vast krediet. Bovendien pakt het ding niet alleen lekker op het netvlies, ook de rijdynamische kwaliteiten van de Stinger verrassen.

Kia weet ook dat de commerciële slaagkansen van de Stinger beperkt zijn. Toch als je succes zou vertalen naar verkoopsresultaten. De prijs is scherp, maar zonder de juiste badge is het moeilijk spelen met de grote jongens. Hoe goed je ook bent. Maar als promotiemiddel overtreft de Stinger de stoutste verwachtingen. Kia heeft meer in zijn mars dan we altijd gedacht hebben. Veel meer.

KIA Stinger GT V6 Turbo

 

In dit artikel : KIA