Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia XCeed 1.6 CRDi (2019)

Met de XCeed lanceert Kia een tweede SUV aan dezelfde prijs als de Sportage. Schiet het Koreaanse merk in zijn eigen voet of is er iets anders aan de hand? AutoWereld doet de test met de XCeed 1.6 CRDi.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Als het Kia’s baas Emilio Herrera afhangt, wordt de laatste modelvariant in de Ceed-familie de populairste. Bij mijlen. ‘De XCeed zal op zijn eentje beter verkopen dan de Hatchback, Sportswagon én ProCeed samen.’ Herrera rekent daarvoor vooral op het design, dat buiten de voorste deurpanelen weinig gemeen heeft met de andere Ceeds, en zijn aantrekkingskracht als cross-over. Van vierwielaandrijving moet het niet komen, want die heeft de XCeed niet. In een notendop:

  • Eigen looks.
  • Meer bodemspeling dan Sportage.
  • Comfortabelere ophanging.
  • Zelfde motoren als de andere Ceeds.
  • Eerste Kia met digitale tellers.
  • Geen vierwielaandrijving.
  • Start aan dezelfde prijs als Sportage.
  • Plug-inhybride in 2020.

De concurrentie:

De XCeed dekt twee velden en neemt zowel de handschoen op tegen avontuurlijke familiebreaks genre Ford Focus Active, VW Golf Alltrack en de Skoda Octavia Scout als compacte cross-overs genre Volkswagen T-Roc, Skoda Kamiq en Toyota CH-R.

Testomstandigheden:

Marseille, Frankrijk. Slecht onderhouden kustwegen op een zonovergoten dag.

Specificaties testvoertuig:

Kleur: Quantum Yellow

Opties: panoramisch dak, rijvakassistent, botsdetectie, vermoeidheidsherkenning, achteruitrijcamera, blindehoekassistent, verkeersbordherkenning, grootlichtassistent, parkeerassistent, slimme contactsleutel, stoelverwarming en -ventilatie, inductielader, multimediasysteem 10,25 duim, Android Auto Apple CarPlay, digitale tellers, JBL-hifi, UVO connected services

Banden: 235 45 R18 rondom, Continental ContiSportContact

Leuke weetjes:

  • Als groeimerk zoekt Kia naar primeurs. De shooting brake was een volledig nieuwe formule voor de Koreanen, alsook deze country-interpretatie van hun compacte middenklasser.

De XCeed eet dus van twee walletjes.

Zomaar wat plastic tegen de wielkasten plakken, is niet de weg die Koreanen hebben bewandeld (al zit het er uiteraard wél op). De ophanging van de XCeed staat 2 centimeter hoger, wat er samen met de grotere banden voor zorgt dat de auto in totaal net geen 4 centimeter hoger rijdt dan de Ceed Hatchback.

Met de Hatchback deelt deze XCeed alleen maar de voorportieren. Blinkende lamellen boven en onder het radiatorrooster, eigen lichtblokken, dakrails en een sierlijk gebogen koffervorm in profiel geven deze cross-over zijn eigen voorkomen. Anders dus dan bij de Ford Focus Active of de VW Golf Alltrack waar het om niet meer dan wat war paint gaat.

Maar technologisch is dit een Ceed ten voeten uit. Met dezelfde motoren, dezelfde ophangingsstructuur (MacPherson vooraan, een multilink achteraan) en dezelfde wielbasis. De XCeed is vooral breder, hoger en langer.

Meer beenruimte krijg je dus niet, wel een langere motorklep, voor een eleganter voorkomen, en een met 36 liter gegroeide koffer. Tenminste, als je vergelijkt met de hatchback. Aan het laad-en-lostalent van een Sportswagon, die tot 1.694 liter behapt, kan de XCeed niet tippen.

Opmerkelijk nog is dat de bodemspeling met 18,4 centimeter beter scoort dan bij de Sportage die met zijn vierwielaandrijving nochtans beter is voorbereid op uitstapjes naast het asfalt.

En binnenin?

De omgeving is helemaal Ceed, met een overdaad aan knoppen, Koreaans fake chrome maar een degelijke afwerking. Toch is niet alles krek hetzelfde. Onder de tellernis introduceert de XCeed digitale exemplaren, die vanaf nu hun ingang zullen vinden in de rest van het Kia-gamma. En te midden van de centrale ventilatiemonden prijkt nu een 10,25 duim groot multimediascherm met - minder modern - een rij toetsen op de onderste rand. Verder gaat Kia de digitale toer op met UVO Connect, een connectiviteitstrucje dat je wagen aan je smartphone koppelt zodat je de status, het logboek en dergelijke vanop afstand kan checken.

De beenruimte - niks uitzonderlijk, wel voldoende - is helemaal dezelfde als in de ander Ceeds. Evenals de stoelen, die na een langere

Hoe anders rijdt de X?

De outdoortraining is duidelijk voelbaar. Door zijn hogere pose rijdt de XCeed wolliger, zonder dat de koetswerkcontrole daarom in het gedrang komt. De gewijzigde set-up mengt wat meer meegaandheid en rust in de mix en dat vinden we best aangenaam. Het ligt er ook aan dat de XCeed vooraan kan rekenen op dempers met hydraulische stops (zoals bij Citroën en zijn Advanced Comfort). Voor de dynamiek van een Ford Focus Active bedankt de Koreaan echter.

Grote steken laat de XCeed daarom niet vallen. Al gaat hij wat meer hangen in bochten, er is genoeg grip en vasthoudendheid, zelfs met enkel voorwielaandrijving. De stuurbekrachtiging mag wat sneller reageren, de manuele bak mag preciezer en vooral het koppelingspedaal is wat springerig, maar al met al haalt de XCeed een goed gemiddelde. Vooral dankzij de gezonde basis van zijn K2-platform. Wellicht zal hij zich ook gedwee schikken naar langere afstanden (de testritten verliepen over kortere parcours), gezien zijn mildere insteek.

En de motor?

Veel meer dan eenderde van de markt verzetten diesels niet langer. Verwonderlijk is het dus niet dat Kia enkel nog de 1.6 CRDi in stelling zet die er met 116 pk nooit een jachtig maar een gezapig tempo volgt. Volgend jaar krijgt die zelfontbrander assistentie van een 48-voltbatterij (de mildhybride technologie uit de Sportage) en dat is eigenlijk ook nodig. Soepel is het blok wel, alleen komt het bij aandringen wat nors uit de hoek en mag het wel wat zuiniger. Tijdens onze testrit eindigden we op 6,9 liter per 100 kilometer.

Nu kijkt Kia niet weg van die kritiek. Volgend jaar volgt ook een plug-inhybride versie, zij het op basis van de 1,6 liter-benzine.

Wat moet het kosten?

Met een vanafprijs van 23.990 euro kost de X gedoopt Ceed exact evenveel als een Sportage. Houdt dat geen groot risico op kannibalisme in, of op z'n minst een valste start? Niet volgens Kia dat beweert dat beide auto's hun eigen identiteit hebben. De nieuweling is een sportieve cross-over, de ander een SUV.

Gelijkgeprijsd zijn ze ook niet langer als je de uitrusting erbij neemt. De X zit dikker in zijn vel, waardoor in het geval van de instapversie Must het verschil in werkelijkheid 2.050 euro bedraagt. Bij het volgende niveau More daalt het tot 1.750 euro.

Tot de basisuitrusting van de Must behoren o.a. allerhande rijhulpsystemen (vermoeidheidssensor, rijvakwaarschuwing, automatische noodrem en dergelijke), achteruitrijcamera, Apple CarPlay of Android Auto, led-lichten vooraan en het digitale display voor de wijzerplaten (in een kleinere versie). Geen kale bedoening met andere woorden.  

Het AutoWereld-verdict?

De meerwaarde van de XCeed is eerder stilistisch dan technologisch. Hij speelt vooral in op een trend en introduceert daarnaast enkele nieuwe gimmicks die binnenkort ook op de andere familieleden verschijnen. Slim van Kia dat het niet voor de vluchtige plastickuur koos, maar toch een eigen koetswerk ontwierp. En wil je een comfortabeler rijdende Ceed met een wat grotere koffer dan de hatch, dan komt deze cross-over best in aanmerking. Anderzijds biedt hij, buiten zijn betere uitrusting,  weinig meerwaarde op de Sportage die wél vierwielaandrijving heeft.

Geschreven door op