Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lamborghini Urus (2018)

Lamborghini gooit zich ook op de SUV-markt. Wat natuurlijk tot de onvermijdelijke vraag leidt hoeveel exotische merk-DNA de Urus mee heeft gekregen? AutoWereld doet de test.

208.725 €
  • Score redactie 18.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De allereerste Super SUV. Lamborghini heeft namelijk in één moeite niet alleen de Urus gecreëerd, maar die dan onmiddellijk ook in een nieuwe categorie ingedeeld. What's in a name, niet waar?

Nu we de marketingafdeling ter wille zijn geweest, kunnen we overgaan naar wat de Urus écht speciaal maakt. Te weten:

  • Met 650 pk en 850 Nm is dit de sterkste 4X4 van de VW Group. Voorlopig.
  • Het Torsen-differentieel verdeelt het vermogen standaard in een 40/60-verhouding, wat zorgt voor een achterwielaangedreven karakter.
  • Hoewel bijna alle componenten gedeeld zijn met de Q7, Bentayga, Cayenne en, godbetert, de Touareg, heeft Lamborghini ze wel gedoopt in zwierig Italiaans. Zing maar mee: Tamburo, Anima, Ego, ...

De Lamborghini Urus ziet er wat 'speciaal' uit. Of missen we de echte schoonheid van het design?

Over smaken en kleuren valt niet te discussiëren, dus hoef je je zeker niet te excuseren als de stijl van de Urus je niet ligt. Wij hebben er trouwens ook wel wat moeilijkheden mee, in die zin dat de Lamborghini visueel nogal curieus is. Pas op, we willen niet gezegd hebben dat hij niet mooi zou zijn.

De scherpe lijnen, coupévormige dakstijl en korte overhangen zijn niet meteen onze meug, maar er gaat wel een aparte aantrekkingskracht vanuit. Zelfs in het onopvallende Blu Astraeus valt de Urus op. En dat heeft echt wel vandoen met de présence van zijn stijl. De Lambo-SUV is namelijk niet meteen wat je noemt kolossaal. Toch niet op de manier dat bijvoorbeeld een Bentley Bentayga dat is. 

Laat je trouwens niet misleiden door zijn compact aandoende vorm. Open de portieren en er ontvouwt zich een uitnodigend interieur voor vijf. De Italianen hebben het meubilair bewust laag ingebouwd. Omwille van de beleving voor de bestuurder en zijn co-piloot en, zoals al aangegeven, ten behoeve van de plek achterin voor de passagiers.

Praktisch gemak dat gewoon verder gaat achter die bank. Nu de achterste klep geen motor meer moet verhullen, staan die liters ten dienst van het laadvolume. Met 616 liter breekt de Urus geen records (te danken aan de duikende kofferstijl), maar het breekt wel met de traditie dat je in een Lamborghini niet meer kwijt kon dan een propere onderbroek en een tandenborstel.

Mocht het trouwens nodig zijn, dan plooit het rugpand van de tweede zitrij neer, wat de stouwruimte vergroot tot 1.596 liter.

Leuk, al gaan we ervan uit dat praktisch kunnen niet meteen de hoofdreden is om de Urus in huis te halen? 

Nee, daarvoor dien je het rode lanceerheft (waarmee je in een jet je raketinstallatie in gereedheid brengt) open te wippen en de startknop in te drukken. Het commando om de 4 liter-V8-biturbo tot leven te schoppen. Het eerste drukgevoede blok voor een Lamborghini, al betekent dat niet dat hij daarom prestationeel onder moet doen voor zijn atmosferische voorgangers.

Op papier klok je de 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden en briest de achtpitter door tot de teller 307 km/u passeert. We moeten je teleurstellen, we hebben geen van beide cijfers gehaald. Uiteindelijk bleek 3,9 seconden onze beste spurt en hebben we bij 270 km/u (althans, dat afficheerde de teller toen we die een laatste keer gadesloegen) onze voet van het gas gehaald.

Minder impressionant, kan zijn, al kunnen we je verzekeren dat de beleving achter het stuur dat allerminst is. De manier waarop de V8 de Urus van zijn plek katapulteert is van een dergelijke orde dat ze er de adjectieven nog voor uit moeten vinden.

We hebben het wit uit onze oogbollen verscheidene keren voelen wegtrekken toen onze, nochtans 2.272 kilo zware, SUV het verkeer aan het stoplicht degradeerde tot stipjes in de achteruitkijkspiegel. En dat mag echt wel volledig op het conto van die dubbele twinscrolls.

Een rush die uiteraard gepaard gaat met een passende soundtrack. Heb je de Tamburo, de prachtige omschrijving waarmee Lamborghini de keuzehendel van zijn stuurprogrammatuur doopte, in Corsa staan, dan wordt die lanceerstart ook bijgestaan door oorverdovend geknal uit de gigantische uitlaatpotten.

De schoonheid die schuilt in het gehuil van de V10 evenaart hij niet, maar de diepe grol van de V8 staat desondanks garant voor het nodige kippenvel. Waarmee de Urus voor het eerst toont dat hij weldegelijk een échte Lamborghini is.

En naar rijden toe? Is de Urus daar ook een echte Lamborghini?

Wel, er is goed en minder goed nieuws. Van het MLB Evo-platform (waar een uitgekiende mix van staal en aluminium zorgen voor een stijf doch licht onderstel) over het 48 volt-systeem tot de net beschreven 4 liter-V8-biturbo, het zat eerder al op verschillende VW Group-producten. En dat heeft zo z'n voor- en nadelen. 

Om met het positieve te beginnen: doordat de Italianen niet van een schone lei hoefden te starten, restte er meer tijd om de bestaande basis te finetunen. Zo verdeelt het centrale Torsen-differentieel het vermogen standaard in een 40/60-verhouding tussen de voor- en achterkant met het oog op een meer achterwielaangedreven karakter.

Het extra differentieel op de achteras verdeelt op zijn beurt het vermogen tussen de linker- en rechterkant. Een mechanische torque vectoring die niet alleen de grip maar ook de stuurcontrole wil bevorderen. De actieve antirolstangen die draaien op het 48 volt-systeem beperken ondertussen de koetsrol, de luchtveren en adaptieve dempers houden het deinen onder controle terwijl de vierwielsturing (met een uitslag van de achterwielen tot maximaal 3 graden) zorgt voor zowel vlotter als stabieler bochtenwerk.

An sich een vertrouwd technische resumée, met componenten die, zoals al gezegd, elders al de krachten bundelen, alleen heeft Lamborghini de limieten van dat samenwerkend vermogen nog een stukje verder weten leggen.

Alleen doen die dingen dat eigenlijk ook bij een Porsche Cayenne . En de Audi SQ7. En Bentley Bentayga. Die neven zullen door hun vergelijkbare ondersteltechniek dan ook lange tijd gelijke tred weten houden. Waarmee je meteen weet wat de keerzijde is van die deelstrategie.

We durven het bijna niet vragen, maar wat kost al die Lamborghini-branie?

Als je het moet vragen, is hij financieel waarschijnlijk te hoog gegrepen. Het is een dooddoener van jewelste, al doet dat finaal niets af aan de onderliggende waarheid. Met zijn vanafprijs van 207.429 euro kan je de Urus dan ook moeilijk bestempelen als een koopje. Overigens staan er nog een tachtigtal extra’s op de lijst die dat bedrag aardig kunnen stuwen. Tot 277.518,34 euro bijvoorbeeld, het etiket dat aan de onze hing.

Alleen maak je daar de fout die wij, gewone stervelingen, allemaal begaan: je monstert de Urus als ordinaire SUV. Dit is geen Audi, noch een VW of een Porsche. Dit is een Lamborghini. Zelfs rollend over de lippen proef je de exclusiviteit. En net daar draait het in de beau monde om.

Bovendien krijg je ook wel wat in ruil voor dat geld. De Urus deelt niet alleen in de materialen, hij heeft ook de technologische Vorsprung en assemblagekunde gekopieerd van de Duitsers. Je weet dan ook niet waar je eerst moet kijken. Van de digitale tellerpartij over de twee schermen van het infotaimentsysteem tot die wondermooie Tamburo en het helrode klepje van de startknop, het past esthetisch perfect in het technoplaatje dat Lamborghini op wil hangen. 

Bling die, zoals al gezegd, nog eens foutloos zit verpakt ook. Het is ooit anders geweest. Wat niet wil zeggen dat de Urus daarmee vrij is van zonden. Zo valt de Audi-link wel heel hard op. Mochten er vier ringen verschijnen op het centrale aanraakscherm, het zou ons niet eens verbazen.

Ook de automaatbediening krijgt een veeg uit de pan. Een gigantische lepel installeren net boven de lanceerknop waar je dan enkel maar de achteruitversnelling mee kan selecteren (de ZF-achttraps gaat pas in D als je een ruk geeft aan de +-lepel achter het stuur), het lijkt ons verspilling van plek en materiaal.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Op zijn neus kleeft dan wel het embleem, maar eens voorbij die oppervlakte, rest er in de Urus maar bitter weinig Lamborghini-ziel. Jazeker, hij gaat oerendhard, loeit (in de juiste stand) oorverdovend en knalt de betere hot hatch genadeloos uit de wielen. Maar je moet er geen matador voor zijn om hem tot die prestaties te dwingen en da’s du jamais vues.

Wat niet wil zeggen dat de Urus daarom in de verkeerde wei staat. Integendeel. De Hurracans en Aventadors, de Sesto Elemento’s en Centenario’s, ze mogen de Super SUV op de blote knieën danken. Want dat zij morgen nog de arena in kunnen, danken ze aan de harde valuta die de Italianen uit de Urus zullen melken.

 

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Urus

Geschreven door op