Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LEXUS IS 300h (2013)

Lexus heeft een nieuwe IS klaar, hij komt alleen nog naar België als hybride 300h.

LEXUS IS 300h (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Is dat dan wel nog groot nieuws, na het geringe succes van de vorige versies?

Elders in de wereld, en in de eerste plaats de Verenigde Staten, heeft Lexus al een mooi verhaal weten te schrijven. In Europa en ook België bleek het echter veel moeilijker om het de gevestigde - lees: Duitse - waarden echt lastig te maken. Zo wisten ook de verschillende IS-generaties nauwelijks klanten af te snoepen van een Audi A4, BMW 3 en Mercedes C. Zelfs niet toen er een diesel in het aanbod zat. Die laatste is er niet meer, Lexus kiest nu zelfs voor een heel aparte strategie. De nieuwe IS komt hier dus alleen als 300h in de showrooms terecht.

Oei, dat klinkt heel braaf en ook wat saai.

Dat valt nog wel mee. Zo is het design best wel opmerkelijk, met een nog wat stoutmoedigere L-Finesse dan op de andere modellen. De koplampen zijn heel geprononceerd, de typische grille springt meteen in het oog en achteraan zijn er al even opvallende lichtblokken. Je kan het geheel ook in een F Sport-pakken laten steken, dan oogt het allemaal nog wat sportiever of als je wil zelfs agressiever.

De IS werdt ook wat groter. De lengte nam met 8 cm toe, de breedte met 1 cm. Dankzij een tegelijk met 7 cm gegroeide wielbasis  is er achterin ook meer beenruimte en nam ook het volume van de koffer toe. Tot 450 liter zelfs, dankzij het 'netjes' opbergen van de batterijen onder de vloer. De nieuwe berline staat dan ook op een variant van het GS-platform, hij neemt ook diens ophanging met dubbele wishbones voor- en multilinks achteraan over. Alles werd heel uitgebreid getest op de Duitse Nordschleife, zo verzekert men ons, kwestie van een rijdynamiek aan te bieden die met deze van de beste Duitsers kan wedijveren. Vandaar ook een stijvere structuur, een accuratere afstelling van het stuurhuis en een verhoogde bandengrip.

3

Veelbelovend, maar kan een hybride auto echt sportief zijn?

Ja, zeker als je voor een F Sport gaat. Die krijgt ook nog variabele dempers mee, die zich laten bevelen middels de op de middentunnel prijkende Drive Mode Select-knop. Sport S+ is de stand waar je naar op zoek bent als je het onderste uit de kan van de IS wil halen. De ophanging wordt dan strakker, terwijl ook de elektrische bekrachtiging en de 2,5 liter-viercilinder hun game face opzetten.

Die motor is nieuw bij Lexus. Nog steeds zwerend bij de Atkinsons-cyclus en geholpen door Toyota’s recentste D-4S-directe injectie, een variabele kleppentiming en een efficiënte uitlaatgasrecirculatie, puurt die benzinemotor 181 pk en 221 Nm uit zijn cilinders. En dat aan de achterwielen gevoede vermogen krijgt dan nog eens 'steun' van de 143 paarden en 300 Nm van de synchrone elektromotor.

Samen is dat Lexus Hybrid Drive-systeem goed voor 223 pk en een spurt naar 100 km/u in 8,3 seconden. Knappe cijfers, toch als je in het achterhoofd houdt dat deze auto met zijn 1.620 kilo eigenlijk wat aan de gezette kant is. Trap je de 300h op zijn staart, dan valt vooral het traditionele gejank van de E-CVT op. Een auditief probleem waar de Japanners een mouw aan proberen passen, met hun Active Sound Control kan je namelijk het motorgeluid versterken. Neem dat gerust letterlijk, aangezien je via een draaihendel naast het stuur zelf het gewenste bromdebiet kan regelen. Een snufje dat bij het aanzetten ook daadwerkelijk werkt. Maar op het moment dat je een opzwepende gangwissel verwacht, gaat de initieel sportieve grol dus over in een vooral luider klinkend geblaat. Het AVS werd bij ons dan ook snel zijn hok getoond en gevraagd zich daar in stilte bezig te houden.

4

En kan zo'n hybride constructie echt wedijveren met een diesel?

De prestaties mogen ons dan nog niet van onze sokken hebben geblazen, inzake verbruik schieten de Japanners wel in de roos. Op een uitdagend parcours schommelde dat van onze testauto voortdurend rond de 7 liter per 100 kilometer. Gezien we nagenoeg het hele traject vruchteloos op zoek zijn geweest naar die 223 pk, met het gaspedaal meermaals tegen het metaal en het Drive Mode Select in zijn sportiefste stand, is dat een bijzonder puik resultaat. Het kan dus ongetwijfeld nog zuiniger als je de centrale regelaar in zijn Normal-modus laat of de Eco-setting aanspreekt. Wie weet, misschien raak je dan zelfs in de buurt van de door Lexus zelf  opgegeven 4,3 liter. En dat stemt overeen met 99 gram CO2 per kilometer.

Dat klinkt goed voor wie op de centen moeten letten, maar voor inwoners van het Brusselse en Waalse gewest wil Vadertje Staat voor deze auto wel nog steeds 2.478 euro aan BIV ontvangen. Een som die de Lexus al zowat uit de competitie knikkert nog voor die goed en wel is begonnen. In Vlaanderen valt de inschrijvingstaks voor particulieren gelukkig wel heel goed mee, daar ben je er vanaf met een dikke 40 euro. Voor fleetgebruik zit je wel weer met hogere 'overheidskosten'. Met een basisprijs van 36.990 euro vormt de auto ondertussen nochtans wel een aantrekkelijk alternatief voor de gevestigde waarden. Temeer je voor dat geld van meet af aan al heel wat meegeleverd krijgt. We vermelden de bi-xenonlampen, het 16-duims lichtmetaal en het Lexus Media Display-infotainmentsysteem dat je via het 7-duimsscherm wegwijs maakt door het technologische doolhof van de IS. Het sportieve F Sport-pakket kost 8.850 euro extra.

Motor: 2494 cc, L4 (benzine) + synchrone elektromotor, 133 kW/181 pk bij 6000 opm + 105/143 (gecombineerd: 164 kW/223 pk), 221 Nm bij 4200-5400 opm + 300 Nm Transmissie: achterwielaandrijving, e-CVT Prestaties: 200 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec. Verbruik: 4,3 l/100 km CO2-uitstoot: 99 g/km Prijs: 36.990 euro

2

 

In dit artikel : Lexus, Lexus IS

Geschreven door op