Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus LC500 (2016)

Lexus heeft een nieuwe coupé klaar. Noem de LC500 evenwel geen sportwagen, maar een GT. AutoWereld doet de test met de V8.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Gran Turismo à la Lexus. Zie de LC500 dan ook niet als de opvolger van de extreme LFA, maar als een dynamische doch luxueuze kilometervreter. En neen, dat hoeven geen snelwegen te zijn.

Wat moeten we onthouden van de Lexus LC500?

  • De LC is de productieversie van de LF-LC Concept, gepresenteerd in 2012 op het Autosalon van Detroit.
  • Lexus voorziet twee verianten: de LC500 en de LC500h. De eerste vertrouwt op een atmosferische V8, de tweede op een hybride V6.
  • De V8-krachtbron van de Lexus LC500 wordt gekoppeld aan een nieuwe 10-trapsautomaat.
  • Lexus voorziet drie varianten van de LC: de Luxury, de Sport en de Sport+.
  • LC staat voor Luxury Coupé. Zie deze Lexus dan ook als de coupéversie van de volgende LS-generatie, een beetje naar het voorbeeld van de Mercedes S en de S Coupé.
  • De Lexus LC staat op een gloednieuw platform, dat de Japanners GA-L dopen (kort voor Global Architecture - Luxury).

2017 Lexus LC500 review

Dus de Lexus LC is geen nieuwe LFA?

Neen. De LFA gold als een prestigeproject, waarmee Lexus zijn technologische knowhow en ongebreidelde passie in de automobiel wilde etaleren. Het buitennissige koetswerkontwerp ging dan ook hand in hand met een hoogtoerige V10-krachtbron, met exotische materialen, met een beperkte oplage en met een aanval op het Ring-ronderecord. De LC500 tapt uit een heel ander vaatje. Dat van de dagelijks bruikbare GT, dat van de 2+2-coupé die stijlvol en snel door het achterland scheurt.

Daarvoor grijpt Lexus naar het gloednieuwe GA-L-platform, dat dubbele wishbones voor- combineert met een vijflink achteraan. Bij de ontwikkeling focusten de ingenieurs niet enkel op een zo hoog mogelijke koetswerkstijfheid, maar ook op een zo laag mogelijk zwaartepunt, op een zo ideaal mogelijke gewichtsverdeling en op een gecontroleerde koetswerkflex. Het doel? Een zo voorspelbaar mogelijk weggedrag. Misschien hadden ze ook het gewicht wat beter onder controle mogen houden, want met 2 ton is de LC500 geen lichtgewicht.

Onderweg gooit de Lexus LC500 verschillende rijmodi in de strijd, gaande van Eco en Comfort over Normal en Custom tot Sport en Sport+. Sport zet het aandrijfgeheel op scherp, in Sport+ volgt ook het onderstel. Daarboven houden de Japanners een zogeheten Sport+ Pack achter de hand, dat het Lexus Dynamic Handling-pakket impliceert. Dan krijgt de LC bovenop de actieve demping ook vierwielsturing (DRS), een stuurbekrachtiging met een variabele stuurratio (VGRS) en een mechanisch sperdifferentieel tussen de aangedreven achterwielen (LSD).

Lexus LC500 Test

En wat geeft dat onderweg?

Op de uitdagende bergwegen waarover we de LC500 konden jagen, kwam de GT-focus meteen bovendrijven. Deze Lexus glijdt eerder dan dat hij bijt. Hoewel het hoge comfortpeil charmeert, blijft de rijdynamiek overeind. De toch 4,8 meter lange en bijna 2 ton coupé houdt zijn koetswerkbewegingen netjes onder controle en reageert opvallend progressief en natuurlijk wanneer het mes tussen de tanden gaat. Het tempo ligt hoog, maar de Lexus LC500 geeft geen krimp. Omschrijf het als solide, soepel en scherp. Niet als echt speels. Tijdens de ontwikkeling zouden de Japanners vooral naar de BMW 6 Reeks gekeken hebben.

De soundtrack strooit flink wat peper op de reeds bijzonder smakelijke rijbeleving. Centraal voorin schuilt de atmosferische 5 liter-V8 die ook dienst doet in de RCF en de GSF, hier 477 pk en 540 Nm sterk. Dat volstaat om de Lexus LC500 in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om hem een topsnelheid van 270 km/u te bezorgen. Wij genoten vooral van de directe motorrespons en het gretige motorkarakter. En van de Direct Shift-tientrapsautomaat die het schakelcomfort van een klassieke automaat wil combineren met de schakelsnelheid van een robotbak. Tijdens de ontwikkeling zouden de Japanners vooral naar de PDK-transmissie van Porsche gekeken hebben.

Lexus LC500 test

Had drukvoeding de LC500 niet beter gepast?

Misschien wel. Want de atmosferische V8 mag dan een pareltje zijn, je hebt niet het gevoel dat het 5 liter-blok veel paardenkrachten en newtonmeters achter de hand houdt. Dat blijkt bijzonder fijn wanneer het gigantische radiatorrooster gretig in een bochtenbaan happen mag, al mag een luxe-GT gerust de indruk geven over wat meer overschot te beschikken. Nu ga je ons niet horen klagen over de motorkeuze. De keuze voor deze V8 spreekt vooral in het voordeel van de LC500.

Daarenboven biedt Lexus ook een LC500h aan, met de h van hybride. Die combineert een atmosferische 3,5 liter-V6 van 299 pk met zowel een synchrone elektromotor van 132 kW als met een centaal ingebouwd pakket lithium-ionbatterijen. Het maakt de hybride LC haast net zo snel als de versie met V8-krachtbron: in 5 tellen van 0 naar 100 km/u en een top van 250 km/u. Maar het verbruik zou veel en veel lager liggen, al kan Lexus ons voorlopig nog geen cijfers meegeven.

Lexus LC500 V8

Hoeveel moet de Lexus LC kosten? 

De wagens waarmee we tijdens de in Spanje georganiseerde perslancering konden rijden, waren nog ontwikkelingsexemplaren. De productie van de Lexus LC500 en LC500h moet nog starten, de eerste wagens rollen pas over enkele maanden van de band in Japan. In de fabriek van Motomatchi, waar destijds ook de LFA geproduceerd werd. Voor Belgische prijzen is het dan ook te vroeg, al laat de invoerder weten dat de LC naar alle waarschijnlijkheid ergens tussen de 100 en 110.000 euro zal kosten. Ze mikken op een 20 à 25 wagens per jaar, waarvan het merendeel hybrides.

Dat het nog prepoductie-exemplaren betrof, merkten we vooral aan het multimediasysteeem. Dat bleek soms moeilijk te lezen en vertoonde nog flink wat bugs. Voor de rest dompelt het interieur je vooral in weelde, met een mooi huwelijk tussen alcantara en leder. En jawel, de LC500 pronkt inderdaad met een achterbank. Maar van beenruimte is nauwelijks sprake. En de koffer? Die heeft een volume van amper 197 liter en kampt met een angstaanjagend smalle laadopening.

Lexus LC500

Wat vinden we dan van de Lexus LC500?

Een bijzondere wagen, die Lexus LC500. Een wagen van weelde en overvloed, gezegend met een eigenzinnig lijnenspel en een eigenzinnig aandrijfgeheel. Wij zijn wel fan van de aparte koers die Lexus de jongste jaren probeert in te slaan, simpelweg omdat het veel interessantere wagens oplevert dat de BMW- en Mercedes-klonen uit de begindagen. Maar het is wel een acquired taste: you love it or you hate it.

We love it.

Lexus LC500 test

 

 

In dit artikel : Lexus

Geschreven door op