Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LEXUS RC F (2014)

Lexus kraamt doorgaans dan vooral politiek correcte praat uit, af en toe willen ze wel eens de longen uit hun lijf brullen. Met deze RC F proberen ze het Japanse alternatief te zijn op de BMW M3. AutoWereld doet de test op het circuit van Ascari, in Andalusië.

92.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

CIRCUITTEST: Lexus RC F (2014)

Wat is er nieuw?

Het model, in de eerste plaats. Het is de eerste echte coupé van Lexus op de Europese markt, de op alle vlakken exuberante LFA even daargelaten. Maar waar hij in de VS ook met een gezapige V6 te koop is, krijgt onze regio enkel deze supersportieve F-variant. Eerder een imagokwestie overigens, de Japanners beseffen ook wel dat het tijdperk van brullende V8'en stilaan gepasseerd is in Europa, het is er hen vooral om te doen ons te tonen dat niet moeten onderdoen voor de Duitsers. Zoals de BMW M3 natuurlijk.

Grappig toch hoe Lexus doorgaans grossiert in gezapige, luxueuze hybrides en slechts af en toe eens compleet gek doet. Zoals met de krijsende LFA. Of met de vorige IS F, en nu ook deze coupé met 477 pk sterke atmosferische 5 liter-V8. Die heeft overigens hetzelfde blok als die van de IS F, net als de achttrapsautomaat en het Torsen-sperdifferentieel. De vloer komt vooraan uit de GS, centraal de IS C en achteraan de IS, terwijl vooraan dubbele wishbones en achteraan een multilink zitten.

Tegen bijbetaling kan je die sper laten vervangen door een actieve achterbrug met meerplatenkoppelingen (hetzelfde als dat van de M3, M4, M5 en M6, plus sommige Jaguars). Opvallend hierbij zijn de eindeloze instelmogelijkheden. Voor dat actief differentieel heb je drie standen (Standard, Slalom en Track), voor het ESP heb je er vier (Normal, Off, Off+Expert en Snow), terwijl je ook nog eens vier rijmodi hebt (Eco, Normal, Sport S en Sport S+). In totaal geeft dat een 50-tal verschillende opties, de techneuten kunnen zich alvast in de handen wrijven.

CIRCUITTEST: Lexus RC F (2014)

Wat zit er onder de motorkap?

Geen turbomotor, zoals in de M3/M4 of Mercedes C 63 AMG, wel een goeie ouwe atmosferische V8. Een doorevolutie van de achtpitter uit de IS F, maar dan met 477 in de plaats van 423 pk (koppel: 530 Nm). De motor heeft zowel directe als indirecte injectie, variabele kleppentiming en een Euro 6 certificaat, met dank aan de dubbele cyclus. Tijdens het cruisen hanteert de motor de Atkinson-verbrandingscyclus, terwijl de Otto-cyclus enkel van toepassing is wanneer het harder gaat (net zoals in de hybrides van Toyota en Lexus).

Een ouderwetse V8, dus, maar tegelijk minstens zo modern als al die turbomotoren van Europese makelij. Wij vinden het top dat de Japanners vasthouden aan zo'n vaste waarde, er is tenslotte weinig beter dan het timbre van een goeie, hardwerkende V8. Nochtans grolt hij redelijk discreet, wat Lexus compenseert met een aparte geluidsgenerator in het dashboard, zoals zoveel moderne sportieve auto's. Het is fake, maar je merkt het niet, en het helpt de leefbaarheid wanneer je niet in de Sport S+-stand zit.

CIRCUITTEST: Lexus RC F (2014)

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het prachtige dashboard is hetzelfde als dat van de nieuwe IS, al zitten er genoeg sportieve details in. Eerst en vooral de tellerpartij, eentje om van te smullen. Een grote gedigitaliseerde toerenteller geflankeerd door een ouderwets klein snelheidsmetertje en een digitaal schermpje met alle rijgegevens: mooi zo! Verder noteren we uiteraard stevige sportstoelen en mits bijbetaling inlegstukken uit koolstofvezel. Zeer, zeer netjes.

Wij reden met een exemplaar met schuifdak en dat betekende wel dat onze kruin de hele tijd tegen de dakhemel zal te schurken. Achteraan heb je overigens als volwassene ook nauwelijks plaats. Een echte vierzitter is dit dus niet.

CIRCUITTEST: Lexus RC F (2014)

Hoe rijdt de RC F?

Lexus heeft de kunde én de passie om een bijzonder plezierig tuig in elkaar te zetten wanneer ze dat willen, dat bewijst deze RC F. Dat stelden we vast op het circuit van Ascari en op de minstens zo leuke Andalusische banen daarrond. Centraal in het karakter zit het actieve differentieel (het kost wel 4.280 euro). Zet het in Track-modus en het creëert extra stabiliteit, terwijl het in de Slalom-modus zowel tijdens het aanremmen als het uitaccelereren de auto naar de binnenkant van de bocht trekt.

De RC F is helaas zwaar, 1.765 kilo droog aan de haak, maar de balans zit piekfijn en de passieve demping is nagenoeg perfect. Nooit te hard, maar het houdt de auto perfect onder controle. Door de mooi afgewogen elektrische stuurbekrachtiging heb je hem bovendien soepel in de hand, dit ding laat zich poepsimpel mennen. Onderstuur tref je nauwelijks, overstuur komt progressief en duw je zo van je weg. De remmen behouden bovendien netjes hun bijtkracht. De V8 klinkt lekker en hangt gewillig aan het gaspedaal en de achtbak werkt nooit tegen. De prestaties vallen wel wat tegen, zeker voor dit vermogen. 0-100 km/u in 4,5 seconden is anno 2014 niets meer om van achterover te vallen. Ook een gevolg van de kilo's.

Op circuit valt wel op hoe stijf de structuur is, een absolute basisvoorwaarde voor het zwaardere werk. Het maakt van de RC F een auto die uitbundig kan zijn wanneer je wil, maar net zo dociel wanneer je weer in het verkeer belandt. Het hangt er maar van af welke knopjes je indrukt.

CIRCUITTEST: Lexus RC F (2014)

Wat moet dat kosten?

Je betaalt er 85.910 euro voor, en dat is wel een stuk meer dan BMW factureert voor een M3 of M4. De standaarduitrusting is wel meer dan behoorlijk.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Hadden we de BMW M3/M4 al genoemd? Verder denken we aan de Audi RS 5 of de nieuwe C 63 AMG, maar net zo goed aan de Jaguar F-Type Coupé V8 S, Aston Martin V8 Vantage S, Ford Mustang of, waarom niet, de Porsche 911 Carrera 2S.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Dat Lexus dat verdomd goed gedaan heeft. Jammer dat hij van sommige kanten niet mooi is, die koplampen bijvoorbeeld, daaraan zullen we wellicht nooit wennen. Maar mechanisch is dit echt een topper. Even goed als de M4, jazeker.

CIRCUITTEST: Lexus RC F (2014)

In cijfers?

Motor: 4969 cc, (V8, benzine), 351 kW/477 pk bij 7100 opm, 530 Nm bij 4800-5600 opm Transmissie: achterwielaandrijving, actief sperdifferentieel (optie), achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4705/1845/1390 mm Gewicht: 1765 kg Koffer: 366 l Ophanging: dubbele wishbones/multilink Prestaties: 270 km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec. Normverbruik: 10,8 l/100 km CO2-uitstoot: 251 g/km Prijs: 85.910 euro

In dit artikel : Lexus, Lexus RC

Geschreven door op

De concurrenten