Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus RC F Track Edition (2019)

Na de RC is het aan de Lexus RC F om onder het mes te gaan. AutoWereld doet de test met de Track Edition, de aangescherpte versie van de coupé.

92.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De sportversie van de onlangs gefacelifte Lexus RC, die de BMW M4 en de Mercedes-AMG C63 moet beconcurreren. Lexus maakt van de gelegenheid gebruik om een radicalere Track Edition aan het aanbod toe te voegen. Wat dat inhoudt?

  • Link tussen de RC F en de GT3-racer
  • Nog steeds een atmosferische 5.0 V8 met 477 pk en 520 Nm
  • 55 kilo lichter dan de RC F
  • Aangepaste aerodynamica
  • Stijvere ophanging voor het circuit

Waarom de link met de racer?

De racerij is een sector waarin Lexus steeds actiever wordt. Zowel in het thuisland (Super GT series) en in de Verenigde Staten (IMSA of de WeatherTech SportsCar Championship) als in Europa in 2019 waar de constructeur zich engageert met meerdere RC F GT3’s in een compleet programma in de Blancpain GT Series in het team van Olivier Panis (Tech 1 Racing) en de structuur van Simon en Sarah Abadie. In dit kader speelt de RC F GT3 mee met de top door de degens te kruisen met Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Honda, Lamborghini, Mercedes-AMG en Porsche.

Goed, ze hebben dus een reden. Maar is de 'gewone' RC F dan onaangetast gebleven?

Neen, ook de alledaagse versie is aangepakt met de facelift. Het doel was vooral om hem alerter te maken. Daarvoor heeft Lexus 25 kilo weten te besparen (al weegt de RC F nog altijd 1.770 kg) en is de 5.0 V8 ook aangepakt. Geen extra vermogen, maar wel een hertekende luchtfilterbehuizing om een betere luchtstroom te garanderen. De achttrapsautomaat werd geherprogrammeerd en de eindoverbrenging ingekort (3,13 in plaats van 2,97:1), allemaal om de respons en prestaties te verbeteren.

Weet de Track Edition dan nog te overtuigen?

Daarvoor mochten we uitwijken naar het circuit van Palm Springs (Thermal Track), in het midden van de Californische woestijn. De omloop is vrij technisch, maar ook traag, op de twee rechte lijnen na tussen de verschillende haarspeldbochten. Op de motor valt niets af te dingen: de V8 reageert goed, terwijl hij het interieur vult met zijn doffe uitlaatklank, die dankzij de titanium uitlaat nog indrukwekkender is. De schakellepels aan het stuur reageren daarentegen niet altijd gepast op de input van de bestuurder, terwijl de sturing nog wat traag blijkt tijdens het schakelen, althans toch bij circuitgebruik.

In de eerste bochten worden we al snel de verbeteringen gewaar, en dan met name de gewichtsbesparing. De RC F Track Edition heeft minder last van inertie bij lastwissels en de voortrein valt minder snel ten prooi aan onderstuur dan die van de ‘gewone’ RC F, die we bij dezelfde gelegenheid aan de tand konden voelen. Het verschil is groot, ook qua ophanging – die van de klassieke versie is te slap, wat een hele resem ongecontroleerde bewegingen oplevert. De trackdayversie is meer op zijn gemak, efficiënter en stabieler. Hetzelfde geldt voor de remmen, die onverwoestbaar zijn met de koolstofkeramische schijven, terwijl de traditionele exemplaren van staal al snel om genade roepen.

Stoot hij de BMW M4 dus van de troon?

Zo ver zouden we niet durven gaan. Het is een mooie evolutie, maar de perfectie is nog niet bereikt. Tegenover een rivaal als de BMW M4 Competition Package schiet de RC F Track Edition nog tekort op het vlak van koetswerkondersteuning om echt prat te kunnen gaan op een radicaal karakter. Hij mist ook levendigheid, want hij is te onderstuurd bij het aansnijden van de bocht. En de auto al remmend ‘zetten’ lukt niet, want de achtertrein blijft vastgekleefd aan het asfalt.

Het AutoWereld-oordeel?

De facelift van de Lexus RC F boekt veel vooruitgang, de Track Edition doet hetzelfde voor op het circuit. Alleen valt hij nog wat licht uit tegenover een BMW M4 Competition of CS. Maar deze Track Edition is een soort evenwicht tussen de spontaneïteit van de BMW en de al snel vermoeiende exuberantie van een Mercedes-AMG C 63. Geen echt strijdverhaal, maar een compromis. En daarmee ook veel minder angstaanjagend.

In dit artikel : Lexus, Lexus RC

Geschreven door op

De concurrenten