Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus UX 250h

Eentje ontbrak er nog in dat rijke gamma hybride SUV's van Lexus: een stoepridder. Sorry, Urban Explorer, want daarvoor staat UX. Aan de slag ermee.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met de UX mikt Lexus recht op de commerciële soft spot van de markt. De SUV-tendens is namelijk vooral in de onderste regionen aan het vonken. Het is tussen de BMW’s X1 en X2, Mercedessen GLA, Audi’s Q3 en Volvo’s XC40 dat er nog lucratieve euro’s liggen te rapen. Tijd dus voor Lexus om dat kale gebied in het gamma op te vullen. Zoals we dat gewoon zijn van de Japanners pakt de UX de zaken net iets anders aan. Zoals in:

  • Eerste Lexus op GA-C-platform
  • Enkel als 250h
  • Vierde, gloednieuwe generatie van Hybrid Drive
  • Variabele demping en AWD mogelijk
  • Laag zwaartepunt

Voor een SUV scheert de UX nogal laag over het asfalt.

Zijn bodemspeling van 16 centimeter plaatst hem eigenlijk eerder tussen opgehoogde breaks genre Mercedes E All-Terrain dan echte SUV’s. Verwonderlijk is het dan ook niet dat Lexus het heeft over een cross-over met het rijgedrag van een hatchback, dat deuntje dat ons ook door BMW werd ingefluisterd bij de lancering van de X2.

Dit terzijde: grappig hoe een autogenre dat het moest hebben van zijn hogere pose weer stilletjes aan lager en lager wordt gekrikt. Lexus voegt er wel haastig aan toe dat extra aandacht voor de stoelverstelling ervoor zorgt dat een SUV-achtige zitpositie niet verloren ging.

Zijn lengte van dik 4,4 meter snijdt deze UX pal op maat van de Europese smaak. Zijn ambities liggen hoog. Lexus mikt op 25.000 stuks per jaar. Lukt dat, dan wordt de UX het bestverkochte model in hun configurator.

Noteer trouwens dat dit niet de vervanger is van de CT200h. Omdat de middelen voorlopig op de ontwikkeling van nieuwe modellen is ingezet, laat de opvolger daarvan nog een beetje op zich wachten. Maar die komt dus nog.

Spindle-grill, viriele spierlijnen, de vormtaal is typisch Lexus.

Aan prestigieuze uitstraling geen tekort, alleen bij de nogal dikke plastic bogen van de wielkasten kan je vraagtekens plaatsen. Achteraan is het anders appetijtelijke design nogal specifiek, vanwege die lang uitpuilende koffer waarachter overigens geen royale laadruimte ligt. Die vorm is gedicteerd door de wetten van de aerodynamica. En die streep achterlichten is eigenlijk een vermomde spoiler. Leuk gevonden, maar of het ook effectief werkt?

Binnenin komt Lexus’ maniakale zin voor detail tot uiting in de ventilatieknoppen - het zijn lichtgevende kokertjes! - , knap leder met perforaties in een dwarrelend patroon en die typische, verschuivende ring voor de tellerpartij. Het brede multimediascherm zit fijntjes geïntegreerd. Een misser wel dat het geen Apple CarPlay ondersteunt.

Verwacht op de achterbank geen overschot aan ruimte. Voor volwassenen is het best krap. Vooraan vinden dan weer zelfs langere bestuurders comfortabel een plek. Je heupen bevinden zich bovendien dicht bij het zwaartepunt van de auto, waardoor je het gedrag van de UX beter aanvoelt onderweg.

Is er alleen maar een hybride?

Toch voor onze markt. In de UX presenteert Toyota de vierde, nagelnieuwe generatie van het Hybrid Drive. Centraal staat een nieuwe 2 liter-viercilinder met variabele kleppentiming, zowel directe als indirecte injectie en een roetfilter. In transaxle wordt die bijgestaan door een lithium-ionpakket aan batterijen en twee elektromotoren.

Ga je voor de AWD-versie, dan stuurt nog een derde elektromotor 7 extra paarden op de achteras. Eerder een duwtje in de rug op asfalt dan een virtuele winch voor modderuitstapjes, natuurlijk.

De grote vooruitgang zit in de vermogenswinst. Gecombineerd levert het systeem 178 pk, flink meer dan de 122 pk van generatie drie. De elektrische arm is nu zelfs in staat om het met autosnelwegsnelheden van de verbrandingsmotor over te nemen.

Onderweg stelt de UX zich op als een vlotte jongen. Zonder dralen reageert hij op het gaspedaal, maar daarna gebruikt hij eventjes een brugje alvorens het volle pond de zaak op gang trekt. Opvallend wel: Lexus heeft de drammerige natuur van zijn elektronische cvt weten te kalmeren. Volledig weg is het niet, eerder hoorbaar verminderd.

Aan het einde van de testrit bleek de entente tussen stroom en benzine ook vruchten af te werpen. Een gemiddeld verbruik van een niet onaardige 6,5 liter per 100 kilometer, daar kan je mee buiten komen. Lexus belooft anderhalve liter minder.

Is het een CH-R in luxekledij?

Beide modellen graaien uit dezelfde onderdelendoos (GA-C ofwel Global Architecture-Compact, een primeur voor Lexus) en delen dus bijvoorbeeld de ophanging. Toch wordt het vandaaruit een andere zaak op de UX, die variabele stoters toevoegt, een horizontale demper achteraan op de sportievere F-snit (voor meer structurele stijfheid) en een eigen kalibratie. Het zwaartepunt ligt ook lager. Beide modellen vertrekken van een gelijkaardige basis, maar vullen die anders in.

En kan hij een BMW X2 volgen?

De UX tapt uit een ander vaatje. Zijn chassis stelt zich in bochtencombinaties minder levendig op, en hij wisselt ook niet zo gretig van koers als de Duitser. Maar dat betekent niet dat de Lexus competentie mist. Hij rekent op standvastigheid en vertrouwen. In de AWD-versie komt ook de achteras een handje toesteken als het tempo omgaat. Toch gaat het eerder om een neutraal en trefzeker gevoel dan heroïek of onversneden fun. Een trekje dat zowat alle hybrides kenmerkt.

Eigenlijk laat vooral de elektrische stuurbekrachtiging het afweten wegens te weinig feedback. Lexus klopt zich op de borst dat het de stuurdemper heeft weggenomen voor een beter contact. Helaas blijft de positieve invloed daarvan een weinig merkbaar.

Duimen omhoog dan weer voor de demping. Niet alleen blijft het koetswerk goed onder controle, zelfs in de sportmodi hou je een homogene set-up over en blijft de souplesse overeind. Naast een CH-R is de UX duidelijk de meer gefocuste van de twee.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Dit is een dijk van een product, dat kan teren op een kloeke afwerking, veel prestige en een knappe hybride technologie waarvoor zijn voornaamste rivalen moeten bedanken. Het rijgedrag is ook homogeen en competent, echter zonder dat het een piek in je adrenalinespiegel veroorzaakt. Nochtans weet de UX een paar typische euvels van de hybride aandrijving te verzachten.

Niet zijn aanvallende bochtengedrag of zijn sprankel maken hem begeerlijk, wel zijn eigenzinnige stijl, dat streven naar perfectie, zijn comfortkant, efficiëntie onderweg en niet-onaardige verbruik.

 

In dit artikel : Lexus

Geschreven door op