Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LOTUS ELISE CLUB RACER (2011) - Circuittest

De Elise is al vel over been, en dan nog kan er 24 kilo vanaf.

LOTUS ELISE CLUB RACER (2011) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hebben ze hem nóg lichter gemaakt dan?

Inderdaad, de radio en airco zijn eruit, de batterij is een lichter exemplaar en het kleine beetje geluidsisolatie dat er was, ligt nu ook op het containerpark. Daarmee zakt het leeggewicht van de Elise van 876 naar 852 kilo. Bij winderig weer mag hem hem dus niet buiten parkeren, of hij waait gewoon weg.

Het vermogen is op maat. De 136 pk van de Toyota-1.6 is niet imposant, maar wel voldoende voor entertainment van het bovenste schap. Aan de prestaties merk je overigens geen verschil, zowel 0-100 als topsnelheid zijn identiek aan die van de basis-Elise. De enige overblijver in het gamma, overigens, want de R, de SC en de Exige zijn slachtoffers van de Euro 5-reglementen. Vrees echter niet, in de toekomst komen er weer hetere Elise-derivaten.

Is dit niet heet genoeg dan?

Tuurlijk wel. Zelfs met de basismotor is de Elise een onvergelijkbaar racebeest. En dat zetten de Club Racer-aanpassingen nog nét iets meer in de verf. Op Lotus' gloednieuwe testbaan in Hethel zijn de nuances aartsmoeilijk te bepalen, al merk je wel dat beetje meer focus. De Japanse viercilinder brult nog net iets harder, de auto stuurt een ietsje scherper in en in in staat nog meer snelheid bij te houden in de loop van de bocht. Wat uiteindelijk de sleutel is tot de Elise: niet de motor maar het chassis zijn verantwoordelijk voor het tempo.

De Elise kreeg bij zijn update van vorig jaar een ESP aangemeten, dat hier wordt aangevuld met een sportstand die de elektronica in waakstand zet. Vanzelfsprekend kan je de boel ook volledig monddood maken. Nieuw is ook het feit dat je de rolstang zelf kan afstellen, terwijl de Bilstein-dempers hier standaard zijn.



Een uitgeklede versie, vaak is dat een lepe marketingtruc om extra cash aan te rekenen.

Niet zo bij Lotus. Porsche durft inderdaad, zoals bij de Cayman R, extra aan te rekenen om de airco te verwijderen, om vervolgens nog eens te factureren om die weer in te bouwen. Bij Lotus is de Club Racer, zoals het ook hoort, 3.070 euro goedkoper dan de gewone Elise. Nog steeds veel geld voor een veredelde go-kart, maar weet wel dat de gebruikskosten dankzij het lage vermogen en dito CO2-uitstoot en verbruik extreem laag liggen en dat de restwaarde van Elises doorgaans pal staat.

De radio en airco kan je overigens als optie ook gewoon laten inbouwen.

Hoe oud het concept ook, eigenlijk is de ultralichte Elise de sportwagen van de toekomst. We hopen vanuit de grond van ons hart dat ze dat bij Lotus goed beseffen bij de uitbouw van hun nieuw gamma.

Motor: 1598 cc (L4, benzine), 136 pk (6800 opm), 160 Nm (4400) Transmissie: RWD, 6M Prestaties: 204 km/u, 0-100 km/u in 6,5 sec. Normverbruik: 6,3 l/100 km Prijs: 35.820 euro (juli 2011)

In dit artikel : Lotus, Lotus Elise

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten