Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LOTUS EVORA S

De Lotus Evora vonden we al behoorlijk plezant. En met compressor en 70 extra pk's is het feest alleen maar uitbundiger.

LOTUS EVORA S #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Gebruikt Lotus tegenwoordig geen Toyota-motoren?

Juist. De 3,5 liter-V6 kennen we van onder meer de Lexus RX450h, al gedraagt die zich hier net iets anders. Lotus schrijft zelf de software van deze geleende motoren, en heeft er nu dus ook een Eaton-compressor op geschroefd.

Het vermogen stijgt daarmee van 280 naar 350 pk, het koppel van 350 naar 400 Nm. Het spurtje van 0 naar 100 is daarmee klaar na 4,8 seconden (in de plaats van 5,1), terwijl de topsnelheid van 261 naar 277 km/u gaat. Daarmee heeft de Evora dus eindelijk de prestaties én de soundtrack die dat magistraal afgeregelde onderstel verdient.

Ja, want jullie waren destijds nogal te spreken over die 2+2 uit Hethel, niet?

Wees daar maar zeker van. De Evora is een raszuivere Lotus: kwiek en lichtvoetig van weggedrag en boordevol gevoel. De afstelling van de stuurbekrachtiging is van een zeldzame kwaliteit, de P Zero Corsa's van Pirelli hebben meer grip dan een klad secondelijm en de iets stijvere demping is nog steeds verrassend soepel voor een scheurijzer van dit kaliber.

Je zou dan denken dat zo'n drukgevoede motor al wat van het goede teveel begint te worden, maar dat klopt niet. De balans tussen krachtpotentieel en de mate waarin dat op de weg wordt gezet is perfect. Je hebt altijd vermogen op reserve, zonder dat dat gaat overweldigen. Dit is een sportwagen waarin je vertrouwen tankt en die je voldoening geeft, in de plaats van dat hij je op je gebreken wijst.

Geen twijfel mogelijk dat die nieuwe Porsche Cayman R een geweldige machine is. Maar of hij een gevecht-in-regel met deze Evora S overleeft? We zijn daar niet te zeker van.

Maar de Evora had ook een paar gebreken...

Tja, die optionele achterbank kan je maar beter laten voor wat ze is. Standaard is de Evora een tweezitter met bagageruimte achter de sportstoelen, en zo is hij op zijn best.

De slome pookbediening hebben ze wel aangepakt, met nieuwe kabels die een snellere interactie toelaten. Al kan het zelfs nog net dat tikje scherper. Ook de afwerking is subtiel beter dan een jaar geleden, maar ook wat dat betreft blijft Lotus een ambachtelijke autobouwer die niet tegen pakweg Porsche kan optornen. Interessant detail: Dany Bahar, de nieuwe CEO, heeft een tijdje terug bij Porsche twee hoge piefen van de afdeling kwaliteitscontrole weggekocht.

Goed om weten is dat het sportpakket standaard is op de Evora S, met geperforeerde schijven en een oliekoeler. Gepaste hardware dus voor een van de indrukwekkendste sportwagens die we dit jaar aan de tand voelden.



Motor: V6-benzine (compressor), 3456 cc, 350 pk (7000 opm), 400 Nm (4500) Transmissie: RWD, 6M Prestaties: 277 km/u, 0-100 km/u in 4,8 sec Normverbruik: 10,2 l/100 km Prijs: 72.200 euro

Eerste test in AutoWereld 278 (18 november 2010)

In dit artikel : Lotus, Lotus Evora

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten