Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lotus Evora Sport 410 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
110.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een simpel optelsommetje, deze Lotus Evora Sport 410, oftewel de Sport 400 plus 10. Een grondig verschil? AutoWereld doet de test.

Ja hoor, Lotus bestaat nog steeds. Veel auto's verkoopt de illustere sportwagenbouwer uit Norfolk niet, in afwachting van de nieuwe Elise (normaliter tegen 2020) rollen ze op tijd en stond een bijgespijkerde variant van de Elise, Exige of Evora buiten. Zoals deze Sport 410-versie van die laatste. Een aanvulling op de Sport 400, alle voorgaande incarnaties zijn inmiddels verleden tijd. Ceo Jean-Marc Gales vat hem als volgt samen: 'dit is als de Porsche 911 GT3, maar dan door Lotus.' Duidelijk.

We vatten het even samen:

  • V6-compressor van 405 naar 416 pk.
  • Meer koolstofvezel, tot 80 kilo lichter.
  • 3 seconden sneller op Lotus-testcircuit.
  • Met manuele zesbak of automaat.
  • Rapste straat-Lotus ooit.

Dus 416 in de plaats van 410 pk?

Klopt, en de Sport 400 heeft er eigenlijk 405. Engelsen doen het allemaal graag op hun eigen manier, hun pk's zijn niet exact dezelfde als de continentale (van oorsprong Duitse). Hoe dan ook, ze hebben na programmeerwerk dus nog wat extra paarden aangetroffen in de 3,5 liter-V6, van oorsprong een Lexus-motor. Daarmee is dit de snelste straat-Lotus ooit, met een topsnelheid van 305 km/u. Van 0 naar 100 km/u snelt-ie in 4 seconden rond.

Maar Lotussen draaien uiteraard niet om vermogen, wel een zo laag mogelijk gewicht. De 400 was al een stuk lichter dan de oorspronkelijke Evora, deze 410 dumpt nóg eens 70 extra kilo's. Of 80, maar dan moet je de optionele titanium uitlaat kiezen. Het gaat ver, ze hebben zelfs de badge op de neus vervangen door een sticker, goed voor een schamele 50 gram winst.

Verder krijgt de 410 een boel koolstofvezel, onder meer in het dak, de zijpanelen, kofferkleppen, splitter, diffusor en zetels, die laatste met alcantara bekleed. Daarenboven minder geluidsisolatie, een lithium-ionbatterij, een stuur uit magnesium, de lichtste wielen die je kan vinden, en zo gaan we nog wel even door. De achterbank is weg, dit is een tweezitter. En je herkent hem nog het snelst aan de louvres op het kofferdeksel.

Dat maakt ook dat het zwaartepunt lager ligt en het onafgeveerd gewicht kleiner is. En kijk: met nagenoeg hetzelfde vermogen is deze variant op Lotus' eigen testcircuit liefst 3 seconden sneller.

Zijn er verder nog mechanische nieuwtjes?

Welja, ook de ophangingsgeometrie is hertekend, met een halve centimeter minder bodemvrijheid, en er zitten stijvere dempers op, terwijl rond de velgen Pilot Sport Cup 2's van Michelin kleven. Daarmee is dit meer dan ooit een circuitauto, een speeltuig met razend veel grip en een voorspelbaar uitbrekende achterkant, die met het mechanisch sperdifferentieel goed te controleren valt. Voor de openbare weg is het compromis aan de harde kant, terwijl deze ledematen ook wat spoorgevoeliger zijn dan bij de gewonere Evora.

De nieuwe splitter, achterspoiler en diffusor genereren ook 15% extra neerwaartse druk, zonder bijkomende luchtweerstand.

Hoe rijdt de Lotus Evora Sport 410?

Zoals de baas het al zei, is dit als een GT3: een zinderende rijmachine. Je bent één met het chassis en staat via het stuur in rechtstreekse verbinding met de voortrein. De V6 achter je blaast en raast, en een leuk geintje is de actuator van de overdrukklep die je in je achteruitkijkspiegel heen en weer ziet bewegen.

De V6 is niet overkrachtig, dit is een bliksemsnelle auto maar gewicht, chassis en vermogen zijn nog steeds in balans, waardoor dit een auto is die je in de vingers krijgt en die je de nodige focus en diepgang schenkt om ook tijdens langere circuitsessies de nuances te voelen.

Hij is anderzijds niet gespeend van comfort, maar het gretige karakter en de bij momenten nerveuze voortrein maken hem minder reiswaardig dan de 400. Da's zowat het verschil tussen beide Evora-versies.

Wat kost hij?

Met die 400 ben je een stuk goedkoper gesteld, de meerprijs voor al dat leuks is een goede 11.000 euro, de kost van onder andere die hele boel koolstofvezel. Infotainment en airco is een optie. Het maakt de 410 al behoorlijk duur, al is de eerdervermelde vergelijking met Porsche’s GT3, nog een stuk prijziger, dan weer niet onterecht. Oh ja, de oplage is gelimiteerd: 150 stuks per jaar.

Het AutoWereld-oordeel?

De meerprijs is fors, het verschil eerder een nuance. Voor wie geregeld het circuit opzoekt is de Sport 410 een bijzonder geloofwaardig en intrigerend tuig dat de vergelijking met nog veel duurder materieel aankan, is het niet in pure vuurkracht dan zeker qua rijsensaties. Het Lotus-recept blijft smaken als een lekkernij.

In dit artikel : Lotus, Lotus Evora