Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Maserati Levante GTS (2019)

GTS is een huishoudnaam voor Maserati. Een die ook op de populairste jongen uit het gamma plakt: de Levante. Valt massa en kassa met atletiek te verzoenen? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Tuurlijk verdient de Porsche Cayenne Turbo een antwoord van over de Alpen. Maserati zendt een vurige repliek, want onder de kap zitten niet langer zes kelken, wel een jaap van een achtcilinder. Wat schuilt er zoal nog onder die GTS-badge achterop de Levante?

  • 530 pk en 730 Nm
  • Integrated Vehicle Control
  • Ferrari-motor (maar geen vlakke krukas)
  • 0-100 km/u in 4,3 seconden
  • Matrix-leds rondom
  • Nog potentere Trofeo-versie

De concurrentie: 

Ook al zijn SUV's verre van sportwagens, sumoversies genoeg om er een tornooi mee te starten. Het baken werd door Porsche en zijn Cayenne Turbo uitgezet. Aan zijn achterbumper plakken nog de BMW X5/X6 M, de Range Rover Sport SVR en de Mercedes-AMG GLE 53 4Matic.

Testomstandigheden:

Reims. Veel plattelandswegen, afgewisseld met halfzachte wegels door wijngaarden. Het parcours was nog niet opgedroogd van een nachtelijke regenbui.

Leuke weetjes:

De legende wil dat de Levante V8 werd opgestart als een ondergronds project, waaraan een team van ingenieurs in het geniep zat te sleutelen. Schoorvoetend kwamen ze ermee op de proppen, waarna een naar verluidt aangestoken directie meteen overstag ging. Nu gonst het in de persberichten van de Fiat-groep van zulke skunkverhalen, wat de twijfel over feit of fictie niet opheldert.

Waar kennen we deze motor van?

Zijn specificaties verraden het al. Met 530 pk en een koppel van 730 newtonmeter dat vanaf 2.500 toeren piekt is dit de achtcilinder uit de Quattroporte GTS. Lang heeft dat skunkteam in geen geval moeten zoeken om een geschikte krachtbron te vinden.

De wortels van deze motor liggen in Maranello, waar deze blokken ook in elkaar worden geschroefd door Ferrari. Maar anders dan bij die illustere partner heeft de Maserati-V8 geen vlakke krukas. Wel pakt hij uit met een dubbele turbo, een hoek van 90 graden en een cilinderinhoud van 3,8 liter. Voor het eerst werd deze achtcilinder aan vierwielaandrijving gekoppeld, wat de technici noopte tot een nieuw oliepomp en een specifieke krukas.

Opvallend goed is de pk-gewichtverhouding van de GTS. Die bedraagt 4,1 kilo per pk, ongeveer net zo goed als bij de rivaal Cayenne Turbo (4,0). En dat kan allemaal nog scherper en krasser. Kies je voor de Trofeo, dan braakt de V8 50 pk extra uit - de koppelkurve patineert - en zakt die verhouding naar 3,6.

Vertel ons meer over die Trofeo.

Met standaard 22-duimsvelgen, fake koelopeningen op de motorkap en rokerig zwarte kaderlijstjes (in plaats van chroom) is het de superheldenversie van de Levante. Naast zijn krachtpikuur krijgt de Trofeo ook een eigen en unieke rijmodus: Corsa, met een liberaal afgesteld elektronisch vangnet, een extra lage luchtvering (-3,5 mm) en een lanceercontrole. Het verschil voel je nog het best in die stand. Als in je portemonnee. Een Trofeo kost dik 20.000 euro meer dan een GTS (138.900 euro)

De GTS rooit het met 'Normal' en 'Sport'. Daar waar de Levante nog wat kantelt in de eerste stand, brengt hij het in de lagere setting er goed vanaf. Dan resten er onder een gevloerd gaspedaal enkel nog wat duik- en stuiterneigingen van de neus. Het acceleratieverschil tussen beide modellen is maar marginaal voelbaar op de openbare weg. Nu heeft de achtcilinder geen zucht moeite met die onheuse bmi van de Levante. De turbo's spoelen op en de GTS blaast er vandoor.

Wat presteert de vierwielaandrijving in bochten?

De koppeling is intelligent en is bij machte om het volle pond naar de achteras te sturen, wat in een staartig effect resulteert. Gesteund door een sperdifferentieel. Maar dan ben je deze kolos al ver buiten zijn comfortzone aan het duwen. Wel leuk dat het kan, en de GTS gedijt ook beter in die pose dan de Levante met twee cilinders minder. De clue? Integrated Vehicle Control, een centrale rekeneenheid die het remsysteem en de toeren aanpast voor een progressiever gedrag op de limiet. Onderstuur uitschakelen is de voornaamste betrachting.

Nu, zijn obesitas verhindert hem om echt te schitteren tijdens het 'vaartigere' bochtenwerk. De strakke stuurbekrachtiging laat weinig te wensen over, maar de neus moet voelbaar gewicht naar de apex duwen. Bovendien is het gevoel van het gaspedaal, en bij uitbreiding de rijbeleving, nogal on-off. Op z'n Amerikaans, zo je wil. Of op z'n Range Rovers als SVR. Nuances leggen is niet de grootste kwaliteit van deze GTS. Maar goed, gaat het weer in rechte lijn, dan grijp je maar beter naar de plafondhendels, want de Levante schiet zichzelf af als bevond hij zich op het lanceerplatform van een ruimteraket.

Kreunen eveneens onder de last van die SUV-bouw; de Brembo-remmen. Ze hebben afstand nodig en ze verliezen voelbaar efficiëntie na een snelle opeenvolging van bochten.

Is de GTS-sfeer ook zichtbaar aanwezig?

Aan de buitenkant is dit de eerste Levante met helemaal rondom ledlichten, waarvan de grootlichten optioneel via matrixtech de tegenligger kunnen 'uitsnijden' zodat deze niet wordt verblind. Op de neus spotten we een honingraatrooster en een gespierder bumper, terwijl er kwistiger met lak wordt gespoten voor een sportiever voorkomen.

Binnenin werd de dakhemel uit alcantara opgetrokken, krijg je een sportstuur met dikke velg en sportzetels. Het atletische karakter vind je verder terug in de pianozwarte afwerking van het dashboard. En ondanks de bijzonder bronstige begeleidingsband -  een viriele achtcilinder die met vrij ademende uitlaat zo brutaal mag zingen als Frank Black in 'Tame' - krijgt de GTS een Harman Kardon-installatie van 900 watt. Standaard, jawel.       

Het verdict? 

Lamborghini en Ferrari kunnen de komst van een supersonische SUV nog verklaren vanuit hun familiedrang, de vraag om een extra achterbank die naam waardig. Met een Quattroporte GTS in de cataloog had Maserati dat excuus niet nodig. Deze in spikes gehesen Levante is daarom een trendhapper. Maar ook een ode aan de charme van de achtcilinder, één uit Maranello dan nog wel. En de verspreiding van die blijde boodschap, krijgt onze duimen wel omhoog.

Verwacht niet de goede manieren van de Cayenne. Verwacht evenmin de superieure controle waarmee die Duitser zijn meergewicht weet te compenseren. Een Levante aan de doping, dat is spektakel, drama en theater. Tickets reserveren zal nodig zijn, want iedereen gaat zien naar SUV's dezer dagen.     

 

 

   

 

 

In dit artikel : Maserati, Maserati Levante

Geschreven door op