Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G (2019)

De CX-30 is Mazda's derde crossover, tussen de CX-3 en CX-5. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Eigenlijk had dit de Mazda CX-4 moeten zijn, dan zou zijn positionering in de familie glashelder geweest zijn, pal tussen de CX-3 en CX-5. Helaas voor de Japanners was die naam al ingepalmd, namelijk door...henzelf.

Voor de Chinese markt hadden ze al enkele jaren een CX-4, een redelijk gelijkaardig model dan nog, maar ze wilden absoluut verwarring vermijden en daarom maakten ze er CX-30 van. Als je het ons vraagt creëren ze zo alleen nog maar meer verwarring, maar goed.

De korte inhoud:

  • Gebaseerd op Mazda 3
  • 4,4 meter lang
  • Europees design
  • 2-liter benzine van 122 pk
  • Ook als Skyactiv-X te krijgen
  • Voor- of vierwielaandrijving

De concurrentie?

Testomstandigheden?

  • De Taunus, een mooie heuvelachtige streek net ten noorden van Frankfurt.

Specificaties testvoertuig?

  • Kleur: grijs (Polymetal)
  • Opties: (onbekend)
  • Banden: Bridgestone Turanza T005A (215/15 R16)

Een verhoogde Mazda 3, dus?

Eigenlijk kan je het zo wel samenvatten, want de CX-30 staat op hetzelfde platform en heeft gelijkaardige afmetingen, al is hij wel korter (6 cm) en hoger (11 cm). Commercieel een goede zet, want dezer dagen is dat een formaat dat verschrikkelijk goed in de markt ligt.

We hebben het dus over dezelfde motoren: een 1.8-diesel van 116 of deze 2.0-benzine van 122 pk. De interessantste is evenwel de nieuwe Skyactiv-X, een innovatieve en zuinigere benzinemotor met 180 paarden. Die konden we echter nog niet testen in de CX-30.

Vooraan zitten MacPhersons, achteraan een torsieas. Opmerkelijk: dat laatste óók in combinatie met vierwielaandrijving, wat we zelden zien.

En een Europees ontwerp?

Een werkstukje van Mazda's Duitse designstudio, inderdaad, die overigens sinds vorig jaar onder leiding staat van onze landgenoot Jo Stenuit.

De CX-30 heeft diezelfde spitse snoet als de 3, met kleine lichtblokken. Bemerk de overmaatse lappen zwarte kunststof rond de wielkasten en daartussen, kwestie van het koetswerkoppervlak beter te proportioneren tegenover de raampartijen. Verder is de detaillering verfrissend sober. Mazda heeft, zoals zowat iedereen tegenwoordig, getracht hem een wat coupé-achtig profiel aan te meten. Gelukkig niet ten koste van de bruikbaarheid.

Binnenin treffen we een gelijkaardige cockpit als in de 3, sterk op de chauffeur gericht en ontdaan van overbodige elementen. Met goed zittend meubilair, waarbij je zowaar zonder bijbetalen de hellingshoek van de zitting kan bijstellen. Hulde daarvoor.

Hoe rijdt de Mazda CX-30?

Mazda besteedt veel zorg aan de eenheid tussen rijder en auto, dat voel je ook in deze CX-30. Zowel de fysieke bouw als de elektronica staan zodanig geprogrammeerd dat zoveel mogelijk storende factoren weg worden gefilterd, wat het rijden veel naturel geeft. Net als de 3 stuurt de CX-30 soepel en scherp. Dat Mazda rijdersauto's maakt, voel je in de afstelling van het stuur en de pook.

In deze 2 liter moet je wel kunnen leven met bescheiden prestaties, in minder dan 10 seconden sta je niet aan 100 km/u. Op zich voelt de Skyactiv-G niet astmatisch aan, maar je moet hem iets meer in de toeren houden. Wie hedendaagse turbomotoren gewend is, zal dat mogelijk maar niets vinden.

Het AutoWereld-verdict?

Mazda kon deze categorie niet aan zich laten passeren en is behoorlijk laat met de CX-30. Maar net als de 3 legt die wel zijn eigen accent, met een spits en tegelijk sobere vorm en een uitgepuurde rijbeleving waaruit je duurzaam genoegen schept. De Skyactiv-G is wel nogal kort van stof, wij zouden voor de pittigere en zuinigere Skyactiv-X gaan.

Geschreven door op