Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda MX-30 e-Skyactiv (2020)

De Mazda MX-30 e-Skyactiv is een compacte cross-over met een elektrische aandrijflijn. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Met de MX-30 waagt ook Mazda zich aan een elektrische auto. Zoals de tijdsgeest dat voorschrijft, is dat een compacte SUV geworden. Weliswaar met de omgekeerde achterdeuren van de RX-8. En dat is niet de enige knipoog naar het rijke Mazda-verleden.

Wat moet je nog weten van de elektrische Mazda MX-30 e-Skyactiv?

  • De technische basis is die van de CX-30
  • Specifiek koetswerkontwerp met speciale deurenconfiguratie
  • Batterijpakket heeft capaciteit van amper 35,5 kWh
  • Rijbereik bedraagt 200 km (WLTP)
  • Elektromotor is 140 pk en 270 Nm sterk

De concurrentie

Testomstandigheden

AutoWereld was het eerste Europese medium dat de MX-30 kon testrijden. We kregen de Mazda twee uur mee, een tijdspanne waarin we de batterij zo leeg mogelijk gereden hebben. Op de snelweg, in de binnenstad en over landelijke plattelandswegen.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Soul Red Crystal
  • Uitrustingsniveau: First Edition
  • Banden: Bridgestone Turanza 215/55 R18

Test Mazda MX-30 e-Skyactiv - AutoWereld 2020

Wat een vreemde vogel...

Geholpen door zijn eigenzinnige kijk op de dingen, vecht Mazda al een tijdje boven zijn gewicht. En met de MX-30 speelt Hiroshima evenmin op veilig. Net zoals de concurrentie combineert deze compacte SUV een elektrisch aandrijfgeheel met een architectuur die ook verbrandingsmotoren herbergt, want de technische basis is die van de CX-30. Maar anders dan Hyundai met de Kona EV of Peugeot met de e-2008, gaat Mazda voor een specifiek design van zowel het koetswerk als het interieur.

Het lijnenspel vraagt inderdaad wat gewenning; vooral het frontje breekt met de strakke vormtaal die de Japanners doorgaans hanteren. De proporties zijn mooi gewogen, de tweekleurige uitdossing heeft charme en de aluminium strip op de c-stijlen oogt stijlvol.

Al zijn het die omgekeerde achterdeuren die deze MX-30 typeren. Een visueel geslaagde knipoog naar de RX-8, maar voegen ze ook iets toe? Ze zijn compacter dan gemiddeld, maar door de afwezigheid van een b-stijl schuif je vlotjes op de achterbank. Maar ze openen pas nadat je eerst het voorportier ontgrendeld hebt. 

Test Mazda MX-30 e-Skyactiv - AutoWereld 2020

Het interieur oogt klassieker...

Het dashboard, de tellerpartij en de multimediamodule zijn die van de CX-30, weliswaar aangepast aan de elektrische aandrijflijn. Zo kijk je op een teller die de staat van de batterij en het geschatte rijbereik afficheert, terwijl het infotainmentsysteem extra menu’s en tabbladen combineert met een navigatiesysteem dat de laadpalen afficheert.

Helemaal nieuw is de zwevende middenconsole van de Mazda MX-30: met digitale aircomodule, specifieke versnellingspook en op G-krachten anticiperend steunkussentje aan de zijkant. Bovendien gebruikt Mazda milieuvriendelijke materialen. De binnenkant van de deuren is deels opgetrokken uit gerecycleerde PET-flessen en het optionele leder is eigenlijk een veganistische lookalike. Op de middenconsole vind je kurk in plaats van het gangbare rubber om de dingen op hun plek te houden.

Het koffervolume van de Mazda MX-30 bedraagt 366 liter, met neergeklapte achterbank groeit de laadruimte naar 1.171 liter. Best keurig, gezien de compacte buitenafmetingen. Met dank aan het compacte, mooi in de structuur geïntegreerde batterijpakket.

Test Mazda MX-30 e-Skyactiv - AutoWereld 2020

Waarom houdt Mazda het bij accu's van 35,5 kWh?

Mazda doet niet mee aan het opbod dat elektrische wagens steeds grotere batterijen en steeds krachtigere elektromotoren geeft. Omdat ze het bullshit vinden. Dat doet de kostprijs toenemen, fnuikt de rijdynamiek en verhoogt het stroomverbruik. Daarom houdt de MX-30 het bij lithium-ions met een capaciteit van amper 35,5 kWh en bij een elektromotor die slechts 140 pk op de voorwielen zet. Zelfs dat brutale vertrekken dat zo typisch is voor elektrische auto’s, hebben de Japanners weggeprogrammeerd ten voordele van een soepele koppelkromme die vergelijkbaar is met die van een moderne dieselmotor.

Snel is deze elektro-SUV niet. Wel snel genoeg. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt bijna 10 seconden en harder dan 140 km/u rijdt deze Mazda niet, maar dankzij het zowat altijd beschikbare maximumkoppel van 270 Nm vormt inhalen nooit een probleem. Ondanks het totaalgewicht van 1,6 ton.

Mazda belooft een gemiddeld verbruik van 19,0 kWh. Een realistisch cijfer, zoals bleek tijdens onze nochtans geanimeerde testrit. Wat ook wil zeggen dat het beloofde rijbereik haalbaar is, zeker als je slim omspringt met het rechterpedaal en de remenergierecuperatie. Toch blijft 200 kilometer weinig, vooral mentaal. Dat doet de concurrentie beter, in het geval van de MG ZS EV zelfs voor een lagere aankoopprijs. De Hyundai Kona EV kan je dan weer bestellen als Long Range, die meer dan dubbel zo ver geraakt als de MX-30. Nu broedt Mazda wel op een tegenzet. De Japanners zijn volop bezig met de ontwikkeling van een compacte wankelmotor die ingezet kan worden als range extender voor het elektrische aandrijfgeheel.

Test Mazda MX-30 e-Skyactiv - AutoWereld 2020

Maakt de elektrische Mazda de MX ook rijdynamisch waar?

De technische basis is die van de CX-30, maar de rigide inkapseling van de batterij zorgt wel voor een stijver chassis. Bovendien vraagt het extra gewicht en de specifieke locatie van dat accupakket ook om een andere onderstelset-up. Dankzij het lage zwaartepunt en de gecentraliseerde massa voelt de MX-30 wel opvallend lichtvoetig aan. Het weggedrag is dynamisch; deze jongen verandert vlot van richting en toont zich verrassend speels wanneer je het tempo verhoogt.

De versnellingsbak heeft een enkelvoudige reductie, maar met de peddels op het stuur kan je wel spelen met de recuperatie van de remkracht. Dat optimaliseert het rijbereik, dat zelfs onder ideale omstandigheden slechts een 200-tal kilometer bedraagt. En het verbetert de rijdynamiek, want bij het bochtenjassen vermijdt deze functie het zeilen van de aandrijflijn. Even ‘terugschakelen’ en dan insturen, zoals je dat ook doet met een MX-5. Mazda heeft een EV gebouwd die aanvoelt als alle andere modellen van het merk. Minus het uitlaatgeluid, de MX-30 klinkt immers als een computerspelletje.

Test Mazda MX-30 e-Skyactiv - AutoWereld 2020

Het AutoWereld-oordeel?

De testrit was kort, bovendien ging het om een van de eerste modellen die van de productieband rolde. Dus grote conclusies willen we nog niet trekken. Wat we wel durven stellen, is dat Mazda een echte Mazda gemaakt heeft. Eentje die aanvoelt als een Mazda en eentje die rijdt zoals een Mazda. En dat is een Soul Crystal-rode pluim dat deze MX-30 op zijn hoed mag steken. Bovendien springt de Japanse constructeur knap om met zijn verleden, want die achterdeuren en dat kurk zijn leuke knipogen naar vroeger.

De keuze van de compacte batterij en de beperkte actieradius valt te verdedigen; het houdt de aankoopprijs redelijk en het rijgedrag in balans. Maar het zal sommige potentiële kopers wel doen twijfelen. Hoewel de MX-30 een specifiek koetswerkontwerp combineert met een aangepast interieur, stuurt Mazda weg van de hightechy snufjes waarmee zoveel elektrische auto's willen tonen hoe futuristisch ze eigenlijk zijn. Wij krokodillen vinden dat aangenaam, maar wat vinden de millennials van die aanpak? En de digital natives...

 

 

 

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-30

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas