Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda MX-5 RF 2.0 (2018)

De Mazda MX-5 heeft wat extra paardjes op stal. AutoWereld doet de test.

30.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De best verkochte tweezitssportwagen aller tijden, generatie 4.2. Voor het nieuwe modeljaar krijgt die enkele verbeteringen. Zoals:

  • 24 extra pk’s voor de 2.0 (en 1 voor de 1.5)
  • Nu met diepteverstelling voor het stuur
  • Nieuwe veiligheidssnufjes

Zo, dat heeft niet veel om het lijf?

Nee, het grote nieuws is beperkt tot de 2 liter, die dus wat extra dravers in dienst neemt. Vooral het resultaat van het hogere maximumtoerental, 7.500 in de plaats van 6.800 opm. Daarbij komt een reeks verbeteringen, zoals een hertekend in- en uitlaatkanaal, verminderde wrijving, verbeterde verbranding en een nieuw vliegwiel.

Op de prestaties heeft dat uiteraard zijn effect, de MX-5 met 2 liter heeft 6,8 seconden nodig voor de 0-100 km/u, voordien was dat toch 7,5.

De 1.5 krijgt daarnaast één extra paardje. Meer moest dat niet zijn, de fans van deze Japanse roadster weten immers dat de beste MX-5 die met de kleinste motor is, ook al is hij dan trager.

Hoe rijdt de vernieuwde Mazda MX-5?

Ach, wat valt er nog te zeggen over dit duiveltje, dat fitter dan ooit staat? We trokken ermee de bergen in, en prettiger spul dan dit bestaat eigenlijk niet voor dat soort werk, op een Porsche 718 Boxster of Lotus Elise na misschien.

De MX-5 staat voor autorijden op zijn zuiverst, met een eerlijk vermogen dat in balans is met dat heerlijk lichte en nauwkeurige chassis. Vanaf de eerste meters voel je het, wanneer je dat prettige pookje met een slag van de pols van 1 naar 2 klikt. Alsof je een ouwe makker de hand schudt.

Geen gedoe met turbo’s ook, dit is een van de allerlaatste atmosferische sportwagens, en dan is het des te leuker dat je met deze vernieuwde 2 liter nog wat hoger in de toeren kan gaan. Van ons zou het zelfs nog meer mogen zijn, à la Honda tot een krijsende 9.000 opm, maar goed.

Verder nog wat nieuws?

Niet onbelangrijk: je kan het stuur vanaf nu in de diepte verstellen, om een betere rijhouding te vinden.

Verder wat elektronica, genre Apple CarPlay of Android Auto (ook als retrofit te krijgen op bestaande exemplaren), automatische noodrem, vermoeidheidsdetectie, verkeersbordherkenning of een parkeercamera achteraan.

En een vernieuwde rode metaalkleur, het karakteristieke Soul-rood heeft een wat diepere schakering gekregen.

Het AutoWereld-oordeel?

Eerst en vooral, de RF, met zijn stalen klapdak, is niet zo goed als de roadster. Hij draagt extra kilo’s en met het dak open heb je veel meer windgeruis dan in de variant met stoffen klapdak. Het is dat je het weet.

Verder bevestigt de MX-5 al het goede wat we er al over wisten, dit is een van AutoWerelds lievelingetjes en 24 extra paarden veranderen daar natuurlijk niets aan. Meer dan dit heb je niet van doen voor stuurgenot van de hoogste graad, zo weet iedereen die er ooit mee gereden heeft.

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Geschreven door op