Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 570S Spider (2017)

Alweer een nieuwe variant bij McLaren, de 570S is er nu ook als Spider. Voor een eerste kennismaking ruilden we de Belgische zon voor de nog wat hetere Spaanse.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Eigenlijk relatief weinig nieuws onder dat zonnetje. Dat boven de bergen rond Barcelona, om wat preciezer te zijn. De 570S kenden we natuurlijk al als coupé, het knappe Spider-concept ontdekten we al eerder op de open versies van de 650S en 675LT. Nu laten beide zich dus ook combineren, waardoor ook de Sport Series over een cabrio beschikt.

Nog even voor de volledigheid, het McLaren-aanbod telt drie reeksen: de al uitverkochte (een opvolger is in de maak) P1 en zijn GTR-afgeleide vorm(d)en de Ultimate Series, de nieuwe (als 650-opvolger) 720S is er eentje voor de Super Series en de 570S, de 570GT en de wat minder krachtige 540C vullen de Sport Series. Dat zijn ook de goedkoopste - of eerder: minst dure - McLarens, al kost de Spider wel een pak meer dan de gesloten 570S. Al even de belangrijkste weetjes op een rij:

  • Dakpaneel in twee delen
  • Elektrisch openen en sluiten in 15 seconden
  • V8 met twee turbo’s van 570 pk
  • Even snel als coupé
  • Nog een beetje meer fun

Hoe werkt dat dak?

Zoals bij wel meer open varianten van (echte) sportwagens, gaat het hier strikt genomen maar om een ‘halve’ cabrio. Het is te zeggen, de auto heeft een zogeheten targadak. De achterste raamstijlen blijven altijd staan, alleen het bovenste deel van het dak kan worden open- of in dit geval eerder weggeklapt. Het telt twee panelen uit vrij lichte kunststof, in 15 seconden laten die zich elektrisch en dus volautomatisch achter de zetels opbergen. In een ruimte waarin, als het dak dicht blijft, ook plaats is voor een pyjama en een zwembroek. Voorin de auto past trouwens een middelgrote valies.

Het open en sluiten van die panelen kan ook al rijdend, zij het natuurlijk niet op de snelweg. Om veiligheidsredenen werkt de elektrische bediening maar tot 40 km/u, in de file kan je dus wel met het dak spelen.

Geen echte cabrio, dus ook geen echte nadelen?

Turbulenties zijn er meestal wel, soms zelfs meer dan bij een volwaardige cabrio. Maar in de McLaren valt dat geweldig mee, een doorzichtige windgeleider achter de hoofden van bestuurder en passagier beschermt tegen storende windstromen. Dat achterruitje heeft trouwens evengoed een elektrische bediening, je kan het ook open laten staan als het dak dicht is. Waarom je dat zou doen? Om nog wat beter te genieten van de motorklank, natuurlijk. Al is de krachtbron in de Spider desgewenst ook vrij discreet, hij verhindert bij ‘normale’ snelheden in elk geval geen liefdesverklaringen of andere leuke gesprekken met je passagier.

Die motor, wat was dat ook alweer?

Nog altijd de inmiddels welbekende, dubbel geblazen 3,8 liter-V8. Centraal achterin (tussen cockpit en achteras) geplaatst en zoals het cijfer in de voornaam aangeeft 570 pk sterk. Het vermogen en koppel (600 Nm) moeten via de achterwielen naar het asfalt, dat gebeurt met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Er zijn voor de werking of beter de alertheid van die transmissie naast Comfort ook een Sport- en een Track-stand, eenzelfde keuze biedt McLaren voor de handling door de demping met een gelijkaardig menu aan te bieden. Een circuit hebben we niet bezocht, die Track hebben we dus ook niet geprobeerd. Maar het leuke Sport wel.

Is de Spider trager dan de gesloten 570S?

Niet echt, nee. Het Spider-dak zorgt voor 46 extra kilo’s (totaal: 1.359 kilo), maar het typische McLaren-concept met de cel uit koolstofvezel is zo efficiënt dat de structuur van de sowieso al relatief lichte auto niet diende te worden aangepast. Coupé of Spider, beide versies zijn zowat even stijf. Alweer een must als je als sportwagenfabrikant een “geloofwaardige” cabrio wil aanbieden.

De prestaties verschillen dan ook nauwelijks. Tenzij je… open rijdt, dan blijft de topsnelheid bij een toch ook nog niet onaardige 315 km/u steken. De aerodynamica is dan immers een beetje - hoe zouden we het stellen? – verstoord, met gesloten dak gaat het desgewenst wel tot 328 km/u. De anno 2017 nog iets relevantere spurt naar 100 km/u vraagt met de launch-controlefunctie 3,2 seconden. Die naar 200 km/u 9,6 seconden, dat is een tiende meer dan in de coupé. Maar als je dat verschil voelt, bent je een computer en geen mens.

En of die 570S, al dan niet als Spider, een leuke auto is?

Ja dus, lees onze driekamp met de Audi R8 en Honda NSX maar eens (opnieuw). De McLaren kwam daar misschien niet uit als de meest efficiënte van de drie, maar zeker wel als die met het grootste fungehalte. En is het bij een sportwagen niet vooral daar om te doen? We denken van wel, ook en eigenlijk nog wat meer als het deels dakloos kan. Om eenzelfde downforce als bij de gesloten 570S te bekomen, werd achteraan een iets grotere spoiler voorzien.

Alle emoties die de gesloten 570S al losmaakte, zijn er nog. Met dus ook nog steeds die haast perfecte mix van gebruiksgemak in de stad en bij braaf cruisen en de begeestering als je toch eens het onderste uit de kan wil (proberen) halen. Beschaafd en ook comfortabel. En soms evengoed, als je het uitlokt, behoorlijk extreem. Dan moet je, mede ook door de spoorgevoeligheid van de voortrein, echt wel bij de pinken blijven. De besturing is heel direct, de feedback optimaal. En de koolstofkeramische remmen efficiënt, al is het in het begin wel wat zoeken naar de juiste dosering van het rempedaal.

Het is dus leuk rijden in de 570S Spider, is het ook leuk zitten?

Het dashboard met alleen digitale instrumenten is relatief compact en oogt net daardoor ook sportief. Een beetje racy, zelfs. Het infortainment vinden we minder praktisch. Te veel submenu’s, al went dat natuurlijk snel als de auto eenmaal de jouwe is en je geen gelegenheidschauffeur (zoals wij) meer bent. Als je open rijdt en de zon fel schijnt, worden de gegevens van de navigatie wel moeilijk leesbaar, gelukkig wordt de belangrijkste info ook in een hoekje van het instrumentenbord getoond. Een head-updisplay zou nog handiger zijn.

We hadden echter vooral een probleempje met de stoelen. Hun elektrische verstelknoppen zijn onnodig ingewikkeld en we slaagden er nooit in een 100% voldoening schenkende zitpositie te vinden. Met na 350 kilometer dan ook wat last aan de rug. Al lag dat misschien ook wel een beetje aan ons gestel, andere chauffeurs hoorden we net wel vol lof over die stoelen spreken.

Het AutoWereld-verdict?

Geld genoeg om voor een sportwagen te kiezen? Dan worden, misschien nog wat meer als het om een cabrio gaat, de looks en evenzeer het imago zeker belangrijke criteria. Wat het tweede betreft, dat van het relatieve jonge McLaren is nog altijd niet zo sterk als dat van de overbekende sportwagenmerken uit Italië. En we zouden het ook met de klant eens als zijn als die oordeelt dat vooral de nogal zware achterkant van de 570S er niet echt de allerknapste van de bende hooligans van maakt.

En toch, een McLaren is natuurlijk wel een pak origineler dan een Ferrari. En volgens de specialisten trouwens ook al waardevaster dan een Audi R8, vandaar dat ze hem in thuisland Groot-Brittannië durven aanbieden voor een lagere… leasingprijs. Zorgen over de nabije toekomst hoeven ze zich op de hoofdzetel in Woking ook niet meer echt te maken. Voor het eerste half jaar is de productie van de zowat volledig (in 11 dagen per exemplaar) met de hand gebouwde 570S Spider al besteld. En McLaren was, zo lieten de Britten recent weten, ook in 2016 weer goed voor fraaie winstcijfers. Wie had dat verwacht, toen ze zich amper zeven jaar geleden op de sportwagenmarkt gooiden? En dat dus nog altijd zonder sportieve berline, nog altijd zonder SUV…

De McLaren 570S Spider heeft dus ook concurrenten?

Ja, als je het ruim ziet behoorlijk veel zelfs. Dat gaat dan van enkele open Aston Martins over de al vermelde Audi R8 Spyder, de Ferrari F488 Spider, (zelfs) de Jaguar F-Type Cabrio, de Lamborghini Huracan Spider, de Maserati GranCabrio en de Mercedes-AMG GT Roadster tot de Porsche 911 Cabrio. Oeps, bijna de Ford Mustang GT Cabrio vergeten, al speelt die natuurlijk wel in een andere (en veel lagere) prijsklasse. Maar nu zoeken we het echt wel heel ver. Je hebt van ons nog de prijs van de McLaren te goed. 212.425 euro, we staan meteen weer met beide voeten op de grond. Je wil ook nog het normverbruik weten? Wel, dat bedraagt 10,7 liter per 100 kilometer.

In dit artikel : McLaren, McLaren 570S

Geschreven door op