Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 600LT (2018)

De 600LT is de snelste van de Sports Series, McLarens instapgamma zeg maar. Een sukkelaar is deze circuitrakker evenwel niet. AutoWereld doet de test.

234.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Alle begrip als je een leidende hand nodig hebt in de McLaren-showroom, ook wij zijn er soms de weg kwijt. De cataloog is opgedeeld in drie hoofdstukken: Sports, Super en Ultimate Series. De Sports Series zijn de goedkoopste en minst krachtige modellen, en daarvan is deze 600LT dan weer de topversie. Zoiets als kampioen in derde klasse, al vinden we elk van hun modellen eigenlijk van Champions League-niveau. Maar goed, de technische controle:

  • Gebaseerd op 570S, maar dan met 600 pk
  • 7 centimeter langer
  • Bovenliggende uitlaten
  • Tot 100 kilo lichter
  • Remmen als die van de Senna
  • Gelimiteerde productie

Hoe verhoudt de 600LT zich tot de 570S?

Als we de parallel trekken met de Porsche 911, als een GT3 tegenover een Carrera S. Wat wil zeggen: lichter, krachtiger en geschikter voor circuituitstapjes. Nog steeds straatlegaal, maar wel te krijgen met een Clubsport- of Clubsport Pro-pakket, wat onder andere racestoelen met zespuntsgordels, titanium wielbouten en een heleboel carbon bevat.

Waar zitten de voornaamste verschillen?

In de carrosserie, die langer werd (de LT staat dan ook voor ‘Long Tail’), waardoor de 600 meer neerwaartse druk genereert. Dat drukt een grote stempel op de rijbeleving, met name onder het remmen blijft hij veel stabieler. Tegelijk remt hij een stuk doortastender: de remmenset met schijven uit koolstofvezel is gebaseerd op die van de Senna en presteert ook hier verbijsterend. Van 200 km/u tot stilstand behoeft een schamele 117 meter. Weinigen doen dat na.

De motor is dezelfde M838TE-achtcilinder als in de 570S, maar dan 600 pk sterk. Daarmee zit-ie in amper 2,9 seconden aan 100 km/u. De top zit op 328 km/u.

De ophanging is duchtig hertekend, met vooraan een breder spoor, stijvere rolstangen en minder rijhoogte. Ook hier geen hydraulische demping, die is voorbehouden voor de duurdere McLarens.

En dan is er natuurlijk de 100 kilo verschil, toch als je voor de optionele koolstofvezel kuipen (foto) opteert. Het houdt ook rekening met de airco of de stereo, die standaard niet gemonteerd zijn. Je kan ze gratis bijbestellen, maar dan weegt hij natuurlijk wel weer meer. Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Wat dan ook: in totaal heeft de 600 20% andere onderdelen tegenover de 570.

Hoe rijdt de 600LT?

Natuurlijk trek je de vergelijking met de 570S, op zichzelf al allesbehalve een watje. We hadden tijdens de test (op de Hungaroring) de kans om beide modellen na elkaar te rijden, wat het verschil nog eens extra in de verf zet. En dan merk je dat die 570 ergens toch een watje is.

Zie die laatste als een opstapje naar het gevoel dat McLarens extremere modellen verschaffen. Licht, stevig en vlijmscherp, met zo’n stuur dat rechtstreeks met je beide hersenhelften verbonden lijkt. Om echt aan te vallen op circuit, breek je echter door dat eerste laagje heen, zit er nog teveel speling in de gewrichten en blijkt-ie precisie te ontberen.

Niets daarvan in de 600LT, die niet alleen die eerste laag heeft, maar ook de diepte om op de limiet overeind te blijven. En zijn menner zelfs te ondersteunen wanneer die steeds maar rapper wil. We noemden al de ongelooflijke stabiliteit wanneer je de ankers uitwerpt, ook vol in de bochten is de balans exemplarisch en behoud je op de limiet opties om desnoods de rijlijn wat te nuanceren. Ook de verbrede voortrein doet wat dat betreft trouwens een duit in het zakje.

Tractie is niet het minste probleem, ook niet wanneer de volle 620 newtonmeter de achtertrein tracht te overmannen. De LT vuurt zichzelf af als een kogel. Wat een heerlijk gevoel om zoveel daadkracht op een compleet gecontroleerde manier te kunnen inzetten.

Het AutoWereld-verdict?

Die van McLaren krijgen dan weleens de kritiek te steriel te zijn, zowel met die cijfermatige modelnamen als met die wat doffe motorklank, maar ze hebben weldegelijk een geheel eigen charisma. Deze 600LT haakt netjes in, en zijn positionering wordt pas duidelijk eens je ermee rijdt: dit is de brug tussen de wat zachtere straatmodellen en het ruigere werk, genre 720S. Een magistrale circuitmachine-met nummerplaten. Zoals de Porsche 911 GT3 RS, en helaas net zo gelimiteerd in productie, slechts een jaar lang.

In dit artikel : McLaren, McLaren 600LT

Geschreven door op