Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 765LT (2020)

Is de McLaren 765 LT een wat snellere 720S of een iets tragere Senna? AutoWereld doet de test op het Circuit van Silverstone.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

LT staat nog steeds voor "Longtail", een benaming waarmee de Britse sportwagenconstructeur naar de verlengde McLaren F1 GTR uit jaren negentig referereert. De 650S was de eerste die een LT-behandeling kreeg in de gedaante van de 675LT, vorig jaar volgde de 600LT op basis van de 570S. Dan is het maar logisch dat McLaren ook de 720S onder handen nam. Het resultaat? Deze 765LT, waarvan Woking een oplage van 765 exemplaren plant.

Wat houdt de transformatie van McLaren 720S naar hardcore 765LT precies in?

  • Minder massa: -80 kg
  • Meer vermogen: +45 pk
  • Meer downforce: +25%
  • Maar trager: -19 km/u

Concurrentie?

Testomstandigheden?

Op het circuit van Silverstone, waar we eerder ook de 720S en de Senna konden testrijden.

Specificaties testvoertuig?

  • Opties: Clubsport Pro Pack
  • Kleur: Smoked White
  • Banden: Pirelli PZero Trofeo R

Test McLaren 765LT - AutoWereld 2020

Wablief? Is de McLaren 765LT trager dan een 720S?

Toch als je de topsnelheden vergelijkt. De McLaren 720S haalt bijna 350 km/u, de nochtans lichtere en krachtigere 765LT houdt het voor bekeken bij 330 km/u. Dat verschil mag je volledig op het conto van de opgewaardeerde aerodynamica schrijven. Het koetswerk van de LT krijgt een grotere splitter onder de neus en een verlengde spoiler op de poep, de uit koolstofvezel vervaardigde vloer gidst de rijwind via allerlei kanalen naar de herwerkte achterdiffusor. De achterpartij wordt gekenmerkt door de vier centrale einddempers van de uit titanium opgetrokken uitlaatlijn.

Hou je de topsnelheid buiten beschouwing, dan toont de McLaren 765LT zich een stuk sneller dan de 720S. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 2,8 seconden, die naar 200 km/u amper 7 seconden en die naar 300 km/u nauwelijks 18 seconden. Met dank aan de 15% sneller schakelende SSG-zevenbak en aan de verder opgevoerde V8-biturbo. In de LT ontwikkelt het 4 liter-blok een piekvermogen van 765 pk voor een maximumkoppel van 800 Nm. Dat is nauwelijks minder dan wat de McLaren Senna het diezelfde krachtbron puurt.

Ook het gewicht speelt een sleutelrol. De 765LT weegt zo maar eventjes 80 kilogram minder dan de 720S, een supersportwagen die reeds bekend staat om zijn extreem lage gewicht. Zelfs de McLaren Senna duikt maar 31 kg onder de 1.229 kilogram die de LT op de weegschaal zet. McLaren schrapt de airco (-10 kg) en de geluidsinstallatie (-1,5 kg), plaatst uit carbon opgetrokken kuipjes (-18 kg), monteert gesmede velgen (-22 kg) en vervangt de stalen door een titanium uitlaatsysteem (-3,8 kg). Verder noteren we lichtere veren, dunner glas voor zowel de voorruit als de zijruiten en een lichtere lithium-ionbatterij.

Enkel de bij de McLaren Senna geleende CMMR-remmen voegen wat gewicht toe. Maar ze zijn 60% sterker dan exemplaren uit koolstofvezel en 4 keer zo goed bestand tegen de hitte.

Test McLaren 765LT - AutoWereld 2020

Hoe verhoudt de McLaren 765LT zich tegenover de 720S?

Druk op de starttoets en je voelt meteen het verschil met de 720S. Niet alleen omdat de vier pijpen van de 765LT een diepere uitlaatnoot verspreiden, maar ook omdat je de V8-biturbo voelt resoneren door het chassis en de stoelen. Een bewuste keuze van McLaren, want zo voel je je meteen verbonden met de auto. Een Senna voelt meer als een racewagen aan, ietwat beklemmend en intimiderend. Dan is de cockpit van de LT een leukere plaats.

Het helpt dat we het circuit van Silverstone goed kennen, waardoor we de zweep al na enkele kennismakingsrondjes laten knallen. Want wat rijdt die 765LT gemakkelijk. De relatief lichte en snelle besturing, de naadloze overgangen van de gerobotiseerde versnellingsbak, het uitstekende zicht en de uitstekende zitpositie zorgen ervoor dat je je snel als een integraal onderdeel van deze McLaren gaat voelen. Zodra we het tempo opjagen, komen de verschillen tussen de 720S en de 765LT snel aan de oppervlakte.

De 720S vraagt meer inzet van de bestuurder: je moet nadrukkelijk insturen, voortdurend corrigeren en voorzichtig omspringen met de banden. Daar heeft de LT geen last van. Bovenop de dieetkuur en de extra downforce zegent McLaren de 765LT ook met een verlaagde ophanging (-5 mm)met stijvere veren en aangepaste dempers, met een breder spoor (+6 mm) aan de voorzijde en met Trofeo R-rubber van Pirelli. Het koetswerk gaat minder rollen en duiken, waardoor de LT sneller reageert en rustiger reageert op de input van de bestuurder.

Test McLaren 765LT - AutoWereld 2020

En hoe verhoudt de 765LT zich tegenover de McLaren Senna?

Bij de Senna domineert de enorme downforce de rijervaring. Je moet leren vertrouwen hoe hard je kan, zoals bij een racewagen. Bij 250 km/u ontwikkelt het met slimme spoilers getooide koetswerk een neerwaartse druk van 800 kilogram, wat zich vertaalt in bloedstollende bochtensnelheden. Maar in de tragere secties is de 765LT doorgaans sneller. Je voelt beter wanneer er onder- en wanneer er overstuur optreedt, waardoor de gewone sterveling makkelijker op de limiet kan rijden. Je hebt ook meer marge om te corrigeren en meer ruimte op te spelen.

Een professionele piloot kan dat extra prestatiepotentieel van de Senna omzetten in kanonchrono's, maar wij zijn wellicht sneller aan het stuur van deze 765LT. Deze McLaren voelt immers aan als een nog snellere 720S, niet als een echte racewagen. En dan hebben we het enkel over het circuit. Op de openbare weg valt er weinig plezier te beleven aan een Senna, terwijl de LT zich ook uitstekend laat smaken op een Ardenneweg of een Alpencol.

Test McLaren 765LT - AutoWereld 2020

Wat als je de 765LT vergelijkt met een Ferrari 488 Pista?

Een Ferrari Pista levert een intiemere rijsensaties. De besturing is nog scherper, de V8 reageert nog heftiger, de versnellingsbak schakelt nog sneller, waardoor je meer geniet. De 765LT biedt je meer houvast, waardoor je makkelijker snellere rondetijden neerzet aan het stuur van de McLaren. We kijken dan ook vol spanning uit naar de tegenzet van Ferrari, want de Pista verwacht een opvolger op basis van de F8 Tributo.

Het AutoWereld-verdict?

De 720S is de zowat perfecte sportwagen, maar de LT-versie is nog beter. We zouden de McLaren 765LT zelfs boven de Senna verkiezen, omdat hij naast veel goedkoper een veel mooier ook een stuk leuker is. Al zouden we wachten op de Spider-versie die McLaren plant.

Tekst: Ben Harry

 

 

 

 

In dit artikel : McLaren, McLaren 765LT