Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren Senna (2018)

De McLaren Senna, oftewel een stukje Formule 1-legende voor de openbare weg. Lost hij de verwachting die bij die naam hoort in? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De lat ligt alvast hoog, een auto noemen naar een van de meest roemruchte racers aller tijden doe je niet zomaar. Die van McLaren hebben hun nieuwe supersportwagen in elk geval niet voor de gein naar Ayrton Senna genoemd: het is een circuittuig dat het allerhoogste ambieert, in de zogenaamde Ultimate Series van het merk (zie ook de P1 en de toekomstige Speedtail-driezitter). De feiten op een rijtje:

  • Centraal gemonteerde V8-biturbo
  • 800 pk voor amper 1.198 kilo
  • Koolstofvezel structuur
  • 0-100 km/u in 2,8 seconden
  • 800 kilo neerwaartse druk bij 250 km/u
  • 500 stuks aan circa 940.000 euro, allemaal uitverkocht
  • Straatlegaal, maar ontworpen voor snelle circuits

Behoorlijk monsterlijke specificaties?

Zo is het, dit ding is op papier sneller dan eender welke GT3- of GTE-racer, die uiteraard wel door technische restricties ingesnoerd zijn. Jammer dat McLaren geen Nordschleife-rondetijden meedeelt, deze zou de recordtijden van Porsche en Lamborghini vlotjes van de tabellen kunnen rijden.

Hij is losjes gebaseerd op de bestaande modellen van het merk, met dezelfde koolstofvezel passagierscel (Monocage III) en hetzelfde 4 liter-V8-blok met twee turbo’s, maar dan opgefokt tot 800 Nm en 800 pk. Belangrijker is echter het gewicht en de aerodynamica.

Elk onderdeel, tot en met de schroeven, is ontwikkeld om zo weinig mogelijk te wegen, waardoor de volledig met carbon beklede Senna (die trouwens voor een stukje op Belgische wegen ontwikkeld is) net onder de 1,2 ton duikt.

Voor- en achteraan zitten actieve vleugels, aan een snelheid van 250 km/u genereert de achtervleugel samen met het grondeffect 800 kilo aan neerwaartse druk. Ga je nog rapper, dan gaat die weer plat omdat er anders teveel druk is en de banden en ophanging gevaar lopen.

Een elegante verschijning is dit niet, overal zie je luchtsleuven en doordat de neus zo laag is, lijkt de cockpit disproportioneel hoog. Hurk achter de auto en je ziet zijn ingewanden zo zitten.

De gewrichten, dubbele driehoeken rondom, zijn hydraulisch met elkaar verbonden om rolbewegingen in de kiem te smoren. Rond de velgen zitten P Zero Trofeo R-rubbers van Pirelli, circuitbanden waarmee je ook op de openbare weg mag. Erin treffen we beresterke koolstofkeramische remmen.

Genoeg theorie, kunnen we naar de praktijk?

Met plezier. We testten dit beestje op de Hungaroring, in de buurt van Boedapest, een saai ogend maar in realiteit best uitdagend circuit dat al decennia vaste prik is op de F1-kalender. De Senna is er haast te snel voor, dit is meer het soort auto dat op een snelle omloop als Spa tot zijn recht komt.

Je moet je rijstijl aanpassen aan de aerodynamica, er is zoveel neerwaartse druk bij hogere snelheden dat je steeds meer grip opbouwt naarmate het tempo omhoog gaat. Nooit eerder reden we met een straatauto waarbij dat zo uitgesproken was als bij deze Senna. In snellere bochten is kleeft dit ding zodanig aan het asfalt dat je algauw je eigen snelheid onderschat en je je haast verremt voor de volgende bocht.

Minder verrassend is hoe dit ding vertrekt en stopt. Het is te zeggen: op basis van de specificaties weet je dat je je aan heel wat mag verwachten, maar eens de longitudinale G-krachten op je in beuken, weet je pas echt wat het betekent.

In amper 6,8 seconden zit je aan 200 km/u, en van daar heb je amper 100 meter nodig om weer tot stilstand te komen. Gewoon het pedaal zo hard neerdrukken als je kan, en je ondertussen verbazen hoe stabiel dit ding blijft, waar veel auto’s beginnen te dansen bij zulke manoeuvres. Wanneer je denkt dat je te laat in de ankers gaat, dan kom je alsnog te traag aan de bocht. Verbijsterend.

Je gaat steeds harder en harder, remt later en later. Alles voelt rotsvast, zeker in de Track- en Race-stand, maar de auto is extreem beweeglijk, met een voortrein die extreem licht aanvoelt (en het ook is) en daardoor van koord naar koord grijpt als een slingeraap. Of nee: als een jachtvliegtuig.

Zoveel vermogen in zo’n lichte auto, het is een magische combinatie. Net als zijn geestelijke vader.

Een ding mocht nog extremer, zoals altijd bij McLaren, en da’s het geluid. Nog eens 1.000 opm extra zouden de beleving optillen van sensationeel naar onvergetelijk. Met een turbomotor is dat echter aartsmoeilijk voor elkaar te krijgen.

Maar hij is dus uitverkocht?

Jep, alle 500 stuks waren besteld nog voordat hij zelfs onthuld was. Aan een prijs van zo’n 940.000 euro per stuk. Daarna volgde de GTR-versie, op 75 stuks. Eveneens allemaal de deur uit.

Het AutoWereld-verdict?

Dit is simpelweg een racewagen, dat voel je niet alleen aan het rijden, maar ook aan de uitwerking, zoals de vol beenhard koolstofvezel gestoken cockpit of de uitsnede van de vleugeldeuren, die zo gemaakt is dat je er met je helm gemakkelijker in geraakt. Oh ja, in de deurpanelen zitten ook nog eens extra ruitjes om het asfalt langs je te zien passeren. Maar we hebben er geeneens oog voor gehad.

Weinig snelheidsmonsters benaderen de Senna. Ja, de Ferrari LaFerrari misschien, die had een soortgelijk gewicht en vermogen. Maar als puur circuittuig moet dit wel van het allerscherpste zijn dat we ooit getest hebben. De Senna is qua rauw, nietsontziend talent zijn naam helemaal waard.

In AutoWereld 393 (28 september) publiceren we een uitgebreide reportage over onze test met de McLaren Senna.

In dit artikel : McLaren

Geschreven door op