Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES A 45 AMG (2013)

Ook AMG plooit zich naar de nieuwe zeden. De A 45 AMG is compact gebouwd, heeft een klein hartje en... vierwielaandrijving. Verloochening of evolutie, dat is de vraag.

MERCEDES A 45 AMG (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een klein hartje? Zoals...
Klein geschapen, grootse daden is de filosofie van deze 45 AMG die je zowel in hatchbackvorm als vierdeurscoupé kan krijgen. De spetters moeten komen van een turbogeblazen 2 liter-benzine. Dat lees je goed: een 2 liter.

Maar AMG laat zich niet onbetuigd. Zoals de levieten het voorschrijven, zijn ze zelf verantwoordelijk voor de bouw van de motor en wordt ook dit blok sierlijk ondertekend door de verantwoordelijke assembleur. Op het technische paspoort noteren we niet alleen directe injectie met dubbele bougies, twinscroll voor de turbo, maar ook cilindertechnologie vanop de SLS AMG en de 5.5 V8.

Het resultaat is een record. Met een specifiek vermogen van net boven 180 pk per liter is dit een behoorlijk performant viercilindertje. Op zijn piek lost het 360 paarden, die niet meer dan anderhalve ton aan verlaagde bodemvrijheid, zijschorten en spoilers moeten aanjagen. Het duurt, mede dankzij lanceerhulp, geen 5 tellen vooraleer je de 100 km/u aantikt. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Onderin moet het blokje wel eerst wat moed verzamelen en de bovengrens kondigt zich eerder vroeg aan, maar de progressiviteit lijdt er niet onder. Deze 2 liter trekt graag door. Gretig en graaiend.

A45AMG_Exterieur

Vult de beleving die cijfers aan?
Dat is nog de grootste pluim op de hoed van AMG. Ondanks het hot-hatchpostuur gaat de A er, zoals zijn hooliganbroers, brullend en knallend vandoor. Toch als je de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling in Sport zet. Daarnaast kan je hem ook in een Efficiency-modus blokkeren, of hem manueel overrulen, maar in die eerste stand maak je er omzeggens een A 250 van. Karaktermoord, want deze AMG is veel meer dan een gepimpte A 250.

De inborst wordt bepaald door de integrale aandrijving 4Matic, bijgestaan door elektronische hulpmiddelen zoals een driefasig ESP, tractiehulp in snelle bochten (Curve Dynamic Assist) en tractiehulp voor glibberige ondergrond (4-ETS). Je mag dit vierwielaandrijvingspakket trouwens ook verwachten op toekomstige, grotere, AMG-modellen,

De efficiëntie ervan is superieur, en de tractie die de A verzamelt grandioos. Er loopt bijna geen cavalerie verloren, alle 360 paarden vinden moeiteloos hun weg naar het asfalt. Maar omdat de afstelling van het 4Matic meestal 50/50 bedraagt onder stress, vergrijpt de A 45 AMG zich niet aan listige uitstapjes van de achteras. Hij verkiest accuratesse boven speelsere capriolen. Zijn bronstige keel, de prettig zittende kuipstoelen, de vette - jedoch elektronische - stuurinrichting en de hard uithalende staalremmen verhinderen dat het steriel wordt. Alleen de robotbak heeft het soms lastig met terugschakelen. Hij durft twijfelen of te traag antwoorden op een klik van de schakelpeddels.

A45AMG_Interieur

Hoe zit het met de verpakking?
Blijf weg van de schreeuwerig uitgedoste Edition1, en deze AMG balanceert evenwichtig op de lijn tussen onder- en overdrijving. Binnenin is het een rijkelijk uitgesmeerde rode make-up die de toon zet. Wel leuk is dat de boordcomputer een timer voor rondetijden herbergt. Dat er her en der enige details door de mand vallen, verwondert niet. De gewone A is eveneens in dat bedje ziek.

Tot slot nog een woordje over het verschil met een CLA. Grosso modo is de rijervaring uitwisselbaar, zij het dat de CLA een neut zachter staat afgedempt, wat hem een tik meer GT-nuance verleent. Het zou kunnen dat die beter aardt op de pokdalige Belgische banen. Maar de meerprijs zou algauw 7.000 euro bedragen bovenop de wat levendigere A-hatch die start aan 48.642 euro.

Hoe dan ook, wij zijn al blij dat in deze moderne vertaling de spirit van AMG niet verloren ging.

Motor: 1991 cc, L4 (twinscrollturbobenzine), 265/360 kW/pk bij 6000 opm, 450 Nm bij 2250-5000 opm . Transmissie: variabele vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling . Afmetingen (l/b/h): 4359/1780/1417 mm Gewicht: 1555 kg Koffer: 341 l Ophanging: MacPherson/multlink Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,8 sec. Normverbruik: 7,1 l/100 km . CO2-uitstoot: 165 g/km . Prijs: 48.642 euro

Geschreven door op