Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG A 35 4MATIC (2018)

In afwachting van de real thing schuift Mercedes ons een warmhoudertje onder de kont. Of is de A 35 toch meer dan dat? AutoWereld doet de test.

51.909 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De AMG light van de A-Klasse. Minder vermogend – zonder daarom saai te zijn - wil die een publiek aanspreken dat zijn tred het liefst opgezweept heeft, zonder dat de rit echter hard core moet worden. Soft rock-fans, quoi.

Wie zich aangesproken voelt, hoort in deze dan ook te onthouden dat:

  • De 2 liter van de A 35 het voor bekeken houdt bij 306 pk en 400 Nm.
  • De ophanging desondanks volledig werd herbekeken. In die mate zelfs dat we ons afvroegen in hoeverre we eigenlijk al niet reden met de fundamenten van de feitelijke A 45.
  • Mercedes en AMG de A 35 gebruiken om een nieuw stuurwieldesign te lanceren, deze keer inclusief modiregelaar op de naaf.

Oei, light. Veel smaak zal er dan wel niet zitten in de Mercedes-AMG A 35, zeker?

Je zou er van opkijken. In Affalterbach hadden ze klaarblijkelijk geen zin in dubbel werk dus knutselden ze voor de A 35 al een nieuwe ophanging in elkaar. De hele structuur werd herbeken en waar nodig verstevigd.

Naast de architectuur van MacPhersons voor- en een multilink achteraan zijn de enige overblijvers van de A-Klasse het subframe aan de voorwielen en de veerstangen die de achterkant in het gareel moeten houden.

Het spreekt voor zich dat de nieuwe afstelling een heel stuk strakker staat, zeker in combinatie met de kortere veren en stijvere (adaptieve) dempers. En ja, daar doe je dynamisch gewin mee, de A 35 snijdt door bochten als ware ze boter, zeker in combinatie met de evenzeer herwerkte tandheugel en de nieuwe software van de elektrische bekrachtiging, alleen boet je tegelijk ook in aan comfort. Terwijl je van een compromisoplossing, wat deze instap-AMG uiteindelijk toch is, een dergelijk offer niet echt verwacht.

Hoe zit het met de snelheidsopbouw? Is die een AMG waardig?

We zijn onderhand op een punt gekomen dat de pk-wedloop belachelijke vormen begint aan te nemen. Het beste bewijs daarvan is deze A 35. Qua begeestering volstaan 306 pk en 400 Nm namelijk ruimschoots.

Die cavalerie helpt je, na de Race Start, in 4,7 seconden naar 100 km/u, terwijl de paarden pas bij 250 km/u stoppen met galopperen. Basis voor al die branie is de M260-motor uit de A 250 weliswaar met een andere turbo, een water-luchtkoeler en hertekende software voor de ECU.

Ook de gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling maakt de oversteek. Het is te zeggen, het omhulsel van de bak is hetzelfde als die van de A-Klasse, het binnenwerk en de sturing zijn dat echter niet.

Je knalt dan ook een stuk sneller door je verzetten, gangwissels waarbij het niet uitmaakt of het de elektronica is die beslist wanneer er geschakeld moet worden dan wel jij.

De 4MATIC-vierwielaandrijving (eindelijk eens een origineel Mercedes-onderdeel. Als je tenminste de sturing buiten beschouwing laat), verdeelt het vermogen ondertussen op de meest efficiënte manier.

Overigens louter tussen voor- en achteras. Torque Vectoring, of de krachtregeling tussen de zijkanten, verloopt via het ESP en dus de remmen.

Gesproken over die stoppers: de 350 en 330 millimeter schijven voor respectievelijk de voor- en achterkant maken de oversteek van de vorige A 45, aangevuld met grotere klauwen en stevigere zuigers.

Zijn er specifieke stijlelementen die de A 35 onderscheiden van de A 250?

Uiteraard is er eigen velgendesign en spoilerwerk (met optioneel zelfs een strijkplank op de kofferklep), al ben je een kenner als je die kan onderscheiden van de AMG Line-aanpassingen.

Dan zijn de nieuwe (optionele) knoppen op het stuur een betere weggever. Op de rechternaaf staat een gigantische draaiknop waarmee je de rijprogramma’s bij kan stellen (denk aan de vergelijkbare toetsen bij Porsche en Ferrari), links switch je de bak naar manuele modus en pas je de tussenkomst van het ESP bij.

Wat dat laatste betreft: heb je het AMG Dynamic Select in Sport of Sport + staan, dan remt het ESP in snelle bochten de binnenwielen even af. Genoeg om rapper op de koord te zitten en die ook met meer vitesse verder te kunnen volgen. Efficiëntie is in deze dus het sleutelwoord, niet zozeer lol.

Een opmerking die ook opgaat voor de grol. Er zit een klep in de uitlaat die zich opent in de sportievere afstellingen en die zich in het interieur duidelijk laat gelden. We hebben er echter ook achtergestaan toen hij vol op z’n staart richting horizon werd gejaagd. Plotsklaps veranderden alle plofjes en ronkjes in snerpend viercilindergehuil. Waarmee de A 35 dus alsnog door de mand viel.

Tot slot nog even een vermelding voor het AMG Track Pace. Noem het een uitgebreide laptimer, te bedienen via het MBUX-infotainmentsysteem. Een soort digitale chrono die elders ook bestaat, zij het dat Mercedes er een aantal toffe tweaks voor heeft voorzien.

Zo zitten bijvoorbeeld de blauwdrukken van Spa-Francorchamps en de Nürbrugring voorgeladen in het systeem. Geen nood meer dus om die omlopen te leren kennen, je kan er meteen aan het meten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De A 35 laat ons achter met een dubbel gevoel. Enerzijds rijdt het ding zo goed dat we ons echt afvragen hoe AMG de op stapel staande A 45 nog kan verbeteren. Tenzij natuurlijk op pure snelheid en sound, twee vlakken waar er nog progressieruimte is.

Anderzijds verwachten we van een instap-AMG meer meegaandheid. Interne organen horen niet te lijden in een lightversie, terwijl we onze nieren en lever duidelijk anders hebben voelen communiceren.

Geschreven door op